12 (2007)

12, Poster

Σκηνοθεσία: Nikita Mikhalkov
Σενάριο: Nikita Mikhalkov, Vladimir Moiseyenko, Aleksandr Novototsky
Παίζουν: 12


Δες/Κρύψε το trailer

Δώδεκα ένορκοι μαζεύονται για να βγάλουν στα γρήγορα ομόφωνη καταδικαστική απόφαση. Αλλά η πρώτη καταμέτρηση δείχνει τους έντεκα, μόνο, να ψηφίζουν υπέρ της ενοχής.12, PhotographΓυρισμένοι σε διάλειμμα γυρισμάτων του Ψεύτης Ήλιος 2 (2009?), της νέας υπερφιλόδοξης ταινίας του Nikita Mikhalkov μετά τον Κουρέα της Σιβηρίας (1998) που του κόστισε δεκάχρονες διακοπές (και πολλά μαλλιοκέφαλα άλλων), οι 12 (2007) φτάσαν μέχρι τα Oscar® και μάζεψαν τους σημαντικότερους περσινούς ρώσικους Αετούς. Ανάμεσά τους κι έναν για καλύτερο ρόλο σε όλο το καστ, που έφερε έντονες επικρίσεις για τη ρώσικη (αντί)Ακαδημία (που φαίνεται να αγνόησε άλλες ερμηνείες στη πορεία). Παρόμοια έντονες είναι οι επικρίσεις, στην ταινία, του σκηνοθέτη για την ρώσικη εισβολή στη Τσετσενία, μέσα από ένα σχήμα δανεισμένο από το πενηντάχρονο πια έργο του Reginald Rose, Twelve Angry Men, που είχε μεταφερθεί, θρυλικά για τη γενιά του IMDb, στο πανί από τον Sidney Lumet.

Τους ατελείωτους μονολόγους σε μια σύναξη γραφικών που υποτίθεται αντιπροσωπεύουν όλη τη Ρωσία, βοήθησαν τον Mikhalkov να γράψει οι σεναριογράφοι της Επιστροφής (2003), και το αποτέλεσμα είναι εντελώς άνισος λόγος που κλείνει με κοινότοπα λογίδρια κάθε προσπάθεια για εκφορά, έστω και θεατρική, που να ταιριάζει στην εποχή. Ποιος είναι υπεύθυνος για τι, δεν είναι δύσκολο να το καταλάβεις, αν διασχίσεις την απέραντη, στρωμένη με καταπράσινο γρασίδι για τα ζωντανά, κοινοτοπιάδα που αποτελεί την επίμονη προσφορά του Mikhalkov στη συζήτηση για τη πατρίδα του μετά τις λίγο πολύ κοσμογονικές αλλαγές των τελευταίων είκοσι χρόνων (σε σύμπνοια με τους περισσότερους παλιούς του πρώην ανατολικού μπλοκ, βέβαια). Κάποια έμπνευση διακρίνεις στο στήσιμο (με πιο προφανή τη τοποθέτηση της συζήτησης σε σχολικό γυμναστήριο που της δίνει άλλον αέρα), στη κίνηση της κάμερας, στις εμβόλιμες σκηνές από το παρελθόν του νεαρού Τσετσένου που κατηγορείται για το φόνο του θετού Ρώσου πατέρα του. Αλλά κι αυτή γρήγορα γίνεται καρτουνίστικη, όπως ας πούμε και τα πυρά που αρχίζουν σε κάποια φάση να ξεσπάνε τρομαχτικά σε αποκαλυπτικό σκηνικό βομβαρδισμένης πόλης και φτάνουν να μοιάζουν, με τα πολλά, εμπνευσμένα από τον Tex Avery. Στη χρυσή επέτειο ενός κλασικού έργου του κλασικού Χόλιγουντ, ο κολλητός του Putin σκηνοθέτης, του έριξε μια βιαστική νεόπλουτη εθνική διασκευή και περιφέρθηκε σε Κάνες και Βενετίες, με τη φάτσα του φάτσα κάρτα, για να πει τελικά έτσι περισσότερα και πιο χαρακτηριστικά.


Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
ΙΝΤΕΑΛ
Πανεπιστημίου 46 (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο), 210-3826720.
Πεμ. - Τετ.: 16.30/ 19.20/ 22.20

9 Responses so far.

  1. Anonymous said

    Ψάχνω εδώ και 2 χρόνια μια ταινία που είχα δει πολλά χρόνια πριν σε video που είχε σχέση με ενόρκους. Το μόνο που θυμάμαι είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας περιέγραφε τις συζητήσεις μεταξύ τους. Ξέρετε αν πρόκειται για το twelve anngry men που έγινε teleplay το 1997? http://en.wikipedia.org/wiki/12_Angry_Men_(1997_film)

  2. cheaptalk said

    Η κλίκα του νεοεθνικιστή νεοαριστοκράτη Nikita Mikhalkov, που όπως φάνηκε από τις κριτικές του 12 (2007) στην Ελλάδα εξακολουθεί να θεωρείται κάτι σα Rosa Luxemburg με μουστάκα, οδηγείται πια σε ανοιχτό πόλεμο με το συνδικάτο των ρώσων κινηματογραφιστών, σύμφωνα με απανωτά δημοσιεύματα του Variety (και όχι μόνο φυσικά). Οι 349 από τους 383 εκλεγμένους αντιπροσώπους του συνδικάτου ψήφισαν τον Δεκέμβρη "ότι να 'ναι εκτός από αυτόν που θέλει ο Mikhalkov" για να τον διαδεχτεί στη προεδρία του. Απόφαση που προφανώς δεν άρεσε στον τσάρο του ρώσικου κινηματογράφου που ανοιχτά προσπαθεί έτσι κι αλλιώς να στήσει αυτοκρατορικούς θεσμούς στο χώρο εδώ και χρόνια, και έβαλε το υπουργείο Δικαιοσύνης να την απορρίψει στις αρχές του μήνα.

  3. cheaptalk said

    Για να κλείσω κι αυτό το θέμα βάζοντας τις ως συνήθως άπειρες σημειώσεις μου στην άκρη, με τον πόλεμο στη Τσετσενία ασχολήθηκε φυσικά όλος ο ρώσικος κινηματογράφος στη συνέχεια, και τι πολιτική εξυπηρετούσε η συγκεκριμένη ταινία το 2007, δύσκολο να πεις. Το σίγουρο είναι ότι όλη η φάση χρεώνεται στον Yeltsin που χοντρικά θεωρείται πια φιλοδυτικός στην όλο και πιο αντιδυτική (καλώς ή κακώς) Ρωσία του Putin (παρόλο που τον έχρισε διάδοχο). Το σίγουρο είναι ότι το 12 φτιάχτηκε για να εξυπηρετήσει δουλικά τη πολιτική της Ρωσίας του Putin, όσο και τα άπειρα δημόσια προσκυνήματα του σκηνοθέτη του. Το σίγουρο είναι ότι μάλλον δε τη πολυεξυπηρετούσε τελικά σε όλα τα σημεία, μπορεί να μέτρησε και ότι πέθανε και ο χοντρικός Yeltsin, και ο Mikhalkov άρχισε, φυσικά, να δηλώνει προς πάσα κατεύθυνση ότι.. δεν έχει σχέση (το φιλμ) με τη Τσετσενία.

    Το σίγουρο είναι ότι στη Ρωσία, όπως δε κρύβουν οι σημειώσεις της παραγωγής, οι ένορκοι βγάζουν αποφάσεις (όχι όμόφωνα αλλά) κατά πλειοψηφία (και δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα αθωώνοντας τους πάντες, στάση που ουσιαστικά ενισχύει το φιλμ). Το σίγουρο είναι, σα κερασάκι στη τούρτα της υπεραχρειότητας του υπεύθυνου, ότι credits στα πρωτότυπα αμερικάνικα έργα δεν έδωσε επίσημα, εφόσον ισχυρίζεται ότι έκανε κάτι τόσο μοναδικό που δε μπορεί να θεωρηθεί remake.

  4. cheaptalk said

    (αν κάποιος έχει καμιά διάθεση να υπερασπιστεί τον τέτοιον, και έχει κάτι σοβαρό υπερασπιστικό να πει μπορεί φυσικά να το κάνει)

  5. Anonymous said

    Δεν ξέρω ποιος Πούτιν και ποιος Λιακόπουλος είναι κρυμμένος απο πίσω.

    Πάτε καλά βρε παιδιά;

    Μια απο τις καλύτερες ταινίες και σεις κοιτάτε το πολιτικό υπόβαθρο ;-)

    Κατά τ'άλλα 4/5 στους Transformers.
    Καλό και αυτό!

    Η ταινία είναι συγκλονιστική. Είναι ποιητική και ανθρώπινη.
    Με ενδιαφέρει το μήνυμα της ταινίας, ο τρόπος μετάδοσης του μηνύματος της ταινίας και το after-effect.

    Όλα τα άλλα είναι παραφιλολογικές σαπουνόφουσκες.

    5/5 η βαθμολογία μου.
    Μια απο τις καλύτερες ταινίες που έχω δει.

  6. cheaptalk said

    Τα "όλα τα άλλα", που είναι "παραφιλολογικές σαπουνόφουσκες" είναι όλα δηλώσεις του Mikhalkov. Και δε χρειάζεται να ψάξει κανείς πολύ για να τις βρει, εφόσον έχω ήδη παραθέσει τα link. Ο Mikhalkov δηλώνει από τη μια ότι "η ταινία του είναι κριτική του Yeltsin". O Mikhalkov δηλώνει από την άλλη ότι "δε μιλάει πραγματικά για τη Τσετσενία στο φιλμ". Ο Mikhalkov δηλώνει ότι "οι Ρώσοι είναι ανίκανοι να σεβαστούν τον νόμο γιατί.. τον βαριούνται, και η ταινία είναι γι' αυτούς". Ο Mikhalkov δηλώνει ευθαρσώς ότι o Lumet και ο Rose ήταν απλά μια "σπίθα" που άναψε το τεράστιο δημιουργικό του ταλέντο (και κρίνοντας από τη σωρεία κατηγοριών για κατακλεψίματα που τον κυνηγάει, το συγκεκριμένο είναι απλά πταίσμα.. από βαρεμάρα). Ο Mikhalkov φιλοδοξεί ανοιχτά (χωρίς στήριξη από κανέναν) από τα τέλη του προηγούμενου αιώνα να γίνει Πρόεδρος, και υμνεί επίσης ανοιχτά τον Putin (που συνηθίζει να διορίζει διάφορους διαδόχους), και οι σχετικές αναφορές είναι τόσο ατελείωτες όσο και η εγωπάθειά του.

  7. cheaptalk said

    Και για να μη τον αδικώ, αν και πολύ λίγα είπα σε σχέση με όσα του 'χει σούρει επί δεκαετίες η διανόηση της πατρίδας του, ο Mikhalkov σίγουρα θα ήταν ικανοποιημένος και με ένα διορισμό, προς το παρόν, στη θέση του Πρωθυπουργού :p

  8. Anonymous said

    Όταν είδα αυτήν την ταινιάρα -που θάψατε απο προκατάληψη- ομολογώ ότι δεν γνώριζα ποιός είναι ο παππούς στο τραπέζι.

    Και τώρα που ξέρω ποιός είναι ο Μιχαλ-οφ Μιχαλκοφ, πάλι δεν με νοιάζει ποιος είναι, όταν παρακολουθώ και κρίνω μια ταινία.

    Επίσης δεν λέω ότι το 12 παίρνει όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου.

    Η ταινία έχει μηνύματα και βάθος και δεν εξαντλείται στη επιφανειακή κοινωνικοπολιτική σούπα της νέας Ρωσίας.

    Η ταινία "12" μέσα απο την 'φτώχια' της παραγωγής, ξεκινάει αργόσυρτα και ύπουλα και ανασύρει απο τις καρδιές μας, θαμένες αλήθειες.

    Το '12' δεν ειναι ταινία για τη Ρωσία του Πούτιν ή του Γέλτσιν. Ο σκηνοθέτης εσκεμμένα ή ακούσια μας έχει προσφέρει μια μεταφυσική ή μάλλον μια πνευματική ταινία.

    Κάτι λίγο σπάνιο για την γενιά τoυ ΗD και του CGG.

  9. Anonymous said

    Το 12 angry men είναι δηλαδή καλύτερο;

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.