Written by
cheaptalk
in
Reviews
Gran Torino (2008)
Σκηνοθεσία: Clint Eastwood
Σενάριο: Nick Schenk, Dave Johannson
Παίζουν: Clint Eastwood, M1
Δες/Κρύψε το trailer
Λυσσαλέα αξιοπρεπής συνταξιούχος εργοστασίου αυτοκινήτων αρνείται να μετακομίσει σε γηροκομείο μετά το θάνατο της γυναίκας του, παρόλο που του πατάει το γρασίδι πολυεθνική πολυφυλετική βία.Το Gran Torino, το μεσαιομεγάλο οικογενειακό της Ford από το '72 ως το '76, δεν έχει βασική θέση στη πλοκή του Gran Torino (2008) αλλά συνοψίζει την εικόνα του ήρωά του. Και παρόλες τις συνηθισμένες βαθυστόχαστες κριτικές αναλύσεις περί καταπιεσμένων συναισθημάτων (που οδηγούν σε αντικοινωνικές συμπεριφορές), ο Clint Eastwood ακολουθεί αυτή τη σύνοψη σε ευθεία γραμμή, παρουσιάζοντας και παίζοντας έναν μισαλλόδοξο Αμερικάνο που απλά δεν έχει καταλάβει ότι οι εποχές άλλαξαν. Και αποδεικνύοντας το πόσο δίκιο έχει, με τη μερίδα εκείνη του κοινού που δε κατάλαβε με τη σειρά της ότι ο βετεράνος της Κορέας στο πανί (υποτίθεται ότι) είναι εκτός τόπου και χρόνου στη συμπεριφορά του.
Στη πορεία βέβαια, ο κακιασμένος γέρος που γρυλίζει (κυριολεκτικά) στα χοντροπαιδιά του και τα χοντροεγγόνια του όταν δε φτύνει (κυριολεκτικά) προς κάθε κατεύθυνση όποιον ρατσιστικό χοντροχαρακτηρισμό ξεπερνάει τις αντοχές των ενωμένων Καθολικών χοντροεπισκόπων, κοιτάει και στο διπλανό μπαλκόνι και βλέπει μια χτικιάρα γριά Ασιάτισσα να του βγάζει τη γλώσσα. Για να αποδείξει ότι αυτή ήταν η φετινή ταινία του γέρο-Clint, η συνέχεια στην εξέταση της εικόνας του, της πατρίδας του και της ηθικής τους που ξεκίνησε με τους Ασυγχώρητους (1992). Και όχι το Changeling (2008), η υποδειγματική συνέχεια του παλιομοδίτικου στουντιακού επαγγελματισμού του, παρόλο τον πολλαπλάσιο προϋπολογισμό του. Και εδώ πάντως, ο σκηνοθέτης συνεχίζει να παρα-βλέπει ότι παραβλέπει, αφήνοντας να εκτεθούν στη νιοστή, και για νιοστή φορά, όσους νομίζουν ότι βλέπουν καλύτερα (και πιθανότατα ότι γεννήθηκαν και πριν από αυτόν). Μέτριες οι σκηνές με τον πιτσιρικά να μαθαίνει να ρίχνει χριστοπαναγίες σαν άντρας? Βρες, προτού μετενσαρκωθεί δέκα φορές ο Δαλάι Λάμα, ανήλικο Hmong μετανάστη πρώτης γενιάς να είχε μπάρμπα τον Laurence Olivier. Μήπως κανένας Rain, με μισοπιστευτά εφέ να κολλάνε Button-ικά το κεφάλι του σε σώμα παιδιού, θα μπορούσε να φέρει στο φιλμ την απέραντη αυθεντική ζεστασιά του μικρού ή ακόμα περισσότερο της (on screen) αδελφής του? Κάποτε τον λέγαν και νεορεαλισμό αυτόν τον παλιορεαλισμό, ξέρεις.
Ρεαλιστικά, το σενάριο κάποιου πρωτάρη με σχετικές πραγματικές εμπειρίες, δε θα το ακουμπούσε κανείς φιλόδοξος indie σκηνοθέτης στα πολιτικά σωστά του. Ρεαλιστικότερα, κανένας δε το έκανε για χρόνια, μέχρι που ο Eastwood το γύρισε σε 30 μέρες χωρίς να αλλάξει ούτε λέξη, ως συνήθως. Υπερρεαλιστικά, το έστησε στα προάστια του Detroit σα κλασικό γουέστερν του υποείδους με τη γλώσσα στο μάγουλο, δίνοντας έμφαση όπου εκφράζονταν περισσότερο (σε σχέσεις πέρα από δεσμούς αίματος και καταγωγής, για παράδειγμα). Έτσι, συμπαγές, καλολαδωμένο και με τίγρη στη μηχανή τον ίδιο να κουβαλάει συνειδητά όλες τις μυθικές πάνινες περσόνες του σε κάθε παγωμένη ρυτίδα του, το Gran Torino του Μεγάλου Καλιφορνέζου, προσπερνάει, ακόμα και στα ταμεία, σα σταματημένες, όλες τις χειμωνιάτικες οικτρές οσκαροδολωματικές γυαλισμένες πλαστικούρες με ιπποδύναμη τις πρησμένες αλά Flintstones πατούσες των πρωταγωνιστών τους. Και μετά, πατάει γκάζι και χάνεται, αφήνοντας στη σκόνη του ένα ρέκβιεμ για την εικόνα του Αμερικανού ήρωα στις προηγούμενες γενιές κι έναν μεγάλο άνθρωπο για τις επόμενες.
Στη πορεία βέβαια, ο κακιασμένος γέρος που γρυλίζει (κυριολεκτικά) στα χοντροπαιδιά του και τα χοντροεγγόνια του όταν δε φτύνει (κυριολεκτικά) προς κάθε κατεύθυνση όποιον ρατσιστικό χοντροχαρακτηρισμό ξεπερνάει τις αντοχές των ενωμένων Καθολικών χοντροεπισκόπων, κοιτάει και στο διπλανό μπαλκόνι και βλέπει μια χτικιάρα γριά Ασιάτισσα να του βγάζει τη γλώσσα. Για να αποδείξει ότι αυτή ήταν η φετινή ταινία του γέρο-Clint, η συνέχεια στην εξέταση της εικόνας του, της πατρίδας του και της ηθικής τους που ξεκίνησε με τους Ασυγχώρητους (1992). Και όχι το Changeling (2008), η υποδειγματική συνέχεια του παλιομοδίτικου στουντιακού επαγγελματισμού του, παρόλο τον πολλαπλάσιο προϋπολογισμό του. Και εδώ πάντως, ο σκηνοθέτης συνεχίζει να παρα-βλέπει ότι παραβλέπει, αφήνοντας να εκτεθούν στη νιοστή, και για νιοστή φορά, όσους νομίζουν ότι βλέπουν καλύτερα (και πιθανότατα ότι γεννήθηκαν και πριν από αυτόν). Μέτριες οι σκηνές με τον πιτσιρικά να μαθαίνει να ρίχνει χριστοπαναγίες σαν άντρας? Βρες, προτού μετενσαρκωθεί δέκα φορές ο Δαλάι Λάμα, ανήλικο Hmong μετανάστη πρώτης γενιάς να είχε μπάρμπα τον Laurence Olivier. Μήπως κανένας Rain, με μισοπιστευτά εφέ να κολλάνε Button-ικά το κεφάλι του σε σώμα παιδιού, θα μπορούσε να φέρει στο φιλμ την απέραντη αυθεντική ζεστασιά του μικρού ή ακόμα περισσότερο της (on screen) αδελφής του? Κάποτε τον λέγαν και νεορεαλισμό αυτόν τον παλιορεαλισμό, ξέρεις.
Ρεαλιστικά, το σενάριο κάποιου πρωτάρη με σχετικές πραγματικές εμπειρίες, δε θα το ακουμπούσε κανείς φιλόδοξος indie σκηνοθέτης στα πολιτικά σωστά του. Ρεαλιστικότερα, κανένας δε το έκανε για χρόνια, μέχρι που ο Eastwood το γύρισε σε 30 μέρες χωρίς να αλλάξει ούτε λέξη, ως συνήθως. Υπερρεαλιστικά, το έστησε στα προάστια του Detroit σα κλασικό γουέστερν του υποείδους με τη γλώσσα στο μάγουλο, δίνοντας έμφαση όπου εκφράζονταν περισσότερο (σε σχέσεις πέρα από δεσμούς αίματος και καταγωγής, για παράδειγμα). Έτσι, συμπαγές, καλολαδωμένο και με τίγρη στη μηχανή τον ίδιο να κουβαλάει συνειδητά όλες τις μυθικές πάνινες περσόνες του σε κάθε παγωμένη ρυτίδα του, το Gran Torino του Μεγάλου Καλιφορνέζου, προσπερνάει, ακόμα και στα ταμεία, σα σταματημένες, όλες τις χειμωνιάτικες οικτρές οσκαροδολωματικές γυαλισμένες πλαστικούρες με ιπποδύναμη τις πρησμένες αλά Flintstones πατούσες των πρωταγωνιστών τους. Και μετά, πατάει γκάζι και χάνεται, αφήνοντας στη σκόνη του ένα ρέκβιεμ για την εικόνα του Αμερικανού ήρωα στις προηγούμενες γενιές κι έναν μεγάλο άνθρωπο για τις επόμενες.
Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει
*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής
ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
ΑΤΤΙΚΟΝ CINEMAX CLASS
Σταδίου 19 (ΜΕΤΡΟ Πανεπιστήμιο), 210-3228821.
Πεμ. - Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30. Κυρ. & 15.10
ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ
ΑΘΗΝΑΙΟΝ 1
Β. Σοφίας 124 (ΜΕΤΡΟ Αμπελόκηποι), 2107782122.
Πεμ. - Τετ.: 18.20/ 20.40/ 23.00
ΜΑΡΟΥΣΙ - ΚHΦΙΣΙΑ
ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX 3 Class
Δροσίνη 16 (απέναντι στο Βάρσο), Κηφισιά, 210-6231601, 2106231933.
Πεμ. - Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30. Σάβ., Κυρ. & 15.15
ΗΡΑΚΛΕΙΟ - Ν. ΙΩΝΙΑ
ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 1
Λ. Ηρακλείου 386, Ν. Ηράκλειο, 2102826873, 2102825607.
Πεμ. - Τετ.: 18.00/ 20.15/ 22.45
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ - ΑΙΓΑΛΕΩ - ΧΑΪΔΑΡΙ
CINE CITY 1
Κωνσταντινουπόλεως 82, Πλατεία Μπουρνάζι, 210-5756243.
Πεμ. - Τετ.: 18.10/ 20.30/ 22.50
ΠΕΙΡΑΙΑΣ & ΠΕΡΙΧΩΡΑ
ΔΗΜ. ΚΙΝ. ΣΙΝΕΑΚ
Πλ. Δημαρχείου, Πειραιάς, 210-4225653.
Πεμ. - Τετ.: 17.20/ 19.50/ 22.20
VILLAGE CINEMAS ΠΑΓΚΡΑΤΙ
VILLAGE CINEMAS ΠΑΓΚΡΑΤΙ ΑΙΘΟΥΣΑ 5
Υμηττού 110 & Χρεμωνίδου (Εμπ. Κέντρο Athens Millenium), Παγκράτι, 2108108080.
Πεμ. - Τετ.: 19.15/ 21.45/ 00.15. Πέμ., Παρ. & Τρ., Τετ. & 16.30
VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ
VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ VILLAGE CINEMAS GOLD CLASS 2
Πέτρου Ράλλη & Θηβών, Άγιος Ιωάννης Ρέντη, 2108108080.
Πεμ. - Τετ.: 19.30/ 22.00. Σάβ. - Δευτ. & 17.00. Πέμ. - Κυρ. & 00.30
VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ ΑΙΘΟΥΣΑ 4
Πέτρου Ράλλη & Θηβών, Άγιος Ιωάννης Ρέντη, 2108108080.
Πεμ. - Τετ.: 14.30/ 17.00/ 19.30/ 22.00/ 00.30. Σάβ. - Δευτ. & 12.00
VILLAGE PARK ΡΕΝΤΗ ΑΙΘΟΥΣΑ 14
Πέτρου Ράλλη & Θηβών, Άγιος Ιωάννης Ρέντη, 2108108080.
Πεμ. - Τετ.: 18.15/ 20.45/ 23.15
ΦΙΞ - Ν. ΣΜΥΡΝΗ - Π. ΦΑΛΗΡΟ
ΑΤΤΑΛΟΣ
Κοτιαίου και Ελ. Βενιζέλου, Ν. Σμύρνη, 210-9331280, 2109319779.
Πεμ. - Τετ.: 18.00/ 20.30/ 23.00
ΓΛΥΦΑΔΑ - ΒΑΡΚΙΖΑ
ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS 1
Ζησιμοπούλου 7 & Ιωάννου Μεταξά, Γλυφάδα, 2108108230.
Πεμ. - Τετ.: 18.20/ 20.40/ 23.00
ΧΑΛΑΝΔΡΙ - ΧΟΛΑΡΓΟΣ
ΑΒΑΝΑ
Κηφισίας 234 & Λυκούργου 3, 210-6756546.
Πεμ. - Τετ.: 18.00/ 20.30/ 22.50
STER CINEMAS ΙΛΙΟΝ
STER CINEMAS ΙΛΙΟΝ ΑΙΘΟΥΣΑ 1
Λεωφ.Δημοκρατίας 67Α, Ίλιον, 2102371000. Τηλ. κρατ. 2102371000, 8018017837.
Πεμ. - Τετ.: 19.20/ 21.45. Σάβ., Κυρ. & 14.40/ 17.00. Δευτ. & 17.00. Παρ.-Κυρ. & 00.10
STER CINEMAS ΑΓ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ
STER CINEMAS ΑΓ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΑΙΘΟΥΣΑ 5
Αχαρνών 373-375. (ΗΣΑΠ Αγ. Ελευθέριος), 2102371000. Τηλ. κρατ. 2102371000, 8018017837.
Πεμ. - Τετ.: 19.20/ 21.40/ 00.00. Σάβ. - Δευτ. & 17.00
ΚΑΛΛΙΘΕΑ
ΕΤΟΥΑΛ
Ελ. Βενιζέλου 152, Πλ. Δαβάκη, Καλλιθέα, 210-9592611, 2109536742.
Πεμ. - Τετ.: 18.15/ 20.30/ 23.00
ODEON KOSMOPOLIS - ΜΑΡΟΥΣΙ
ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ ΑΙΘΟΥΣΑ 11
Λεωφ.Κηφισίας 73, Αγ.Θωμάς, Μαρούσι (Κόμβος Αττικής Οδού), 8011160000.
Πεμ. - Τετ.: 18.10/ 20.40/ 23.10. Σάβ.-Δευτ. & 13.10/ 15.40
NANA CINEMAX - ΔΑΦΝΗ
ΝΑΝΑ CINEMAX ΑΙΘΟΥΣΑ 2
Λ.Βουλιαγμένης 179 (ΜΕΤΡΟ Αγ.Ιωάννης), 2109703158, 2109706865.
Πεμ. - Τετ.: 16.15 (εκτός Σάβ., Κυρ.)/ 18.45/ 21.15/ 23.45
ΝΑΝΑ CINEMAX ΑΙΘΟΥΣΑ 3
Λ.Βουλιαγμένης 179 (ΜΕΤΡΟ Αγ.Ιωάννης), 2109703158, 2109706865.
Σαβ. - Κυρ.: 21.15
ΝΑΝΑ CINEMAX ΑΙΘΟΥΣΑ 4
Λ.Βουλιαγμένης 179 (ΜΕΤΡΟ Αγ.Ιωάννης), 2109703158, 2109706865.
Πεμ. - Τετ.: 20.00/ 22.30
ΑΕΛΛΩ CINEMAX 5+1
ΑΕΛΛΩ CINEMAX 5+1 ΑΙΘΟΥΣΑ 3
Πατησίων 140, 2108259975, 2108215327.
Πεμ. - Τετ.: 18.00/ 20.30/ 23.00. Σάβ., Κυρ. & 13.00/ 15.30
VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL
VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL ΑΙΘΟΥΣΑ 7 MAX SCREEN
Aνδρέα Παπανδρέου (παραπλεύρως Αττικής Οδού) ΗΣΑΠ Νερατζιώτισσα, Μαρούσι, 2106104100.
Πεμ. - Τετ.: 15.30/ 18.15/ 21.00/ 23.45. Σάβ. - Δευτ. & 12.45
VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL ΑΙΘΟΥΣΑ 11
Aνδρέα Παπανδρέου (παραπλεύρως Αττικής Οδού) ΗΣΑΠ Νερατζιώτισσα, Μαρούσι, 2106104100.
Πεμ. - Τετ.: 19.45/ 22.30/ 01.15
VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL ΑΙΘΟΥΣΑ 13 VILLAGE CINEMAS GOLD CLASS
Aνδρέα Παπανδρέου (παραπλεύρως Αττικής Οδού) ΗΣΑΠ Νερατζιώτισσα, Μαρούσι, 2106104100.
Πεμ. - Τετ.: 19.45/ 22.30. Σάβ. - Δευτ. & 17.00. Παρ., Σάβ. & 01.15
ODEON STARCITY - Λ. ΣΥΓΓΡΟΥ
ODEON STARCITY ΑΙΘΟΥΣΑ 1
Λεωφ.Συγγρου 111 & Λεοντίου, Ν.Κόσμος, 8011160000.
Πεμ. - Τετ.: 18.10/ 20.40/ 23.10. Σάβ. - Δευτ. & 13.10/ 15.40
VILLAGE 9 CINEMAS @ FALIRO
VILLAGE 9 CINEMAS @ FALIRO ΑΙΘΟΥΣΑ 7 Vmax
Παλαιά Λεωφ.Ποσειδώνος 1 & Μωραϊτίνη 3, Δέλτα Π.Φαλήρου, 2108108080.
Πεμ. - Τετ.: 13.30/ 16.00/ 18.30/ 21.00/ 23.30. Σάβ. - Δευτ. & 11.00
Also on Movies for the Masses: Gran Torino (2008): Αντρικό trailer