Green Zone (2010): Διπλό trailer
Με τρία trailer για δύο ταινίες σε μία βδομάδα, γέμισε τα δίκτυα ο Matt Damon, ανεβάζοντας το οσκαρικό του προφίλ με το Invictus, του Clint Eastwood (για ένα κομμάτι απ’ τη ζωή του Mandella, το οποίο θα σου αναλύσει περισσότερο ο cleaplog, μάλλον, κάποια στιγμή) και με το Bourne Identity 4 Green Zone, που έσκασε μύτη στα μέσα της βδομάδας στην αμερικάνικη εκδοχή του και ξανά μισή μέρα μετά στην international μορφή.
Μεταφέροντας τα κυματιστά του πλάνα στην πράσινη ζώνη της Βαγδάτης του 2003, ο Paul Greengrass κολλάει την κάμερα στην αποφασισμένη μούρη του Damon, που με σφιγμένα σαγόνια, παίζει φαντάρο, ο οποίος αν λέγεται Jason Bourne, δεν το αποκαλύπτει, και τριγυρνάει στο Ιράκ λέγοντας ότι είναι πράκτορας του αμερικάνικου στρατού με σκοπό να προσάγει στρατηγό της ιρακινής μεριάς, να βρει όπλα και να σώσει ζωές, να πιάσει τον Μαγγελάνο και να τον ρέψει στην ανάκριση και να κάνει και μερικά πράγματα λίγο πιο πολύπλοκα απ’ όλα αυτά, όπως το να σώσει τον πλανήτη από έναν καταστροφικό πόλεμο, και τη συνωμοσία που τον συντηρεί, γενικά. Κάτι που, προφανώς, μάλλον δεν καταφέρνει, αν λάβεις υπόψη σου την κατάσταση στο Ιράκ σήμερα.
Βασισμένο στην εξιστόρηση των γεγονότων που έλαβαν χώρα στην πράσινη ζώνη της Βαγδάτης απ’ την πρώτη μέρα της επιχείρησης ανοικοδόμησης του Ιράκ, μετά την απομάκρυνση του Sadam Hussein απ’ την εξουσία, όπως τα κατέγραψε ο Rajiv Chandrasekaran στο Imperial Life in the Emerald City: Inside Iraq's Green Zone, που χαρακτηρίστηκε απ’ τους New York Times “υποχρεωτικό ανάγνωσμα για όσους θέλουν να μάθουν γιατί τα πράγματα πήγαν τόσο λάθος στο Ιράκ”, το σενάριο που ετοίμασε ο Brian Helgeland --πρόσφατος συνεργάτης των αδερφών Scott, με τίτλους όπως τα Man on Fire (2004), The Taking of Pelham 1 2 3 (2009) και το επερχόμενο Robin Hood (2010), στο βιογραφικό του, αλλά και τις μεταγραφές των LA Confidential (1997), Blood Work (2002) και Mystic River (2003) στις προηγούμενες δουλειές του-- δεν φαίνεται να κρατάει και πολλά περισσότερα απ’ το βιβλίο, πέρα απ’ τις δυο τελευταίες λέξεις του τίτλου του. Ωστόσο, η διεθνής εκδοχή του trailer, που έκανε την πρεμιέρα της στην βρετανική εκδοχή του MSN, και η οποία είναι μάλλον κι αρκετά πιο πιστή στο αληθινό πνεύμα της ταινίας, αφήνει να φανούν οι πτυχές του πολιτικού θρίλερ που θα αποτελεί τον κεντρικό άξονα των κλωτσοπατινάδων και των βουτιών του Matt Damon, σε μια ταινία που προοριζόταν για έξοδο τους τελευταίους μήνες του τρέχοντος έτους, μέχρι να μεταφερθεί στους πρώτους του επόμενου. Το γιατί η ημερομηνία μεταφέρθηκε απ’ το χειμώνα του ’09 στο Μάρτη του '10, ενέπνευσε εικασίες που καλύπτουν απ’ το ότι η Universal δεν ήταν σίγουρη για την ταινία, ή το ότι ήταν σίγουρη ότι δεν της έφτανε ο φετινός προϋπολογισμός για να την προμοτάρει (λόγος που έσπρωξε και το The Wolfman (2010) προς τα πίσω, ας πούμε), μέχρι το ότι η εταιρεία δεν ήθελε να πήξει την αγορά με τη μούρη του Damon (που ήδη είδες και στον Informant! (2009)), ή το ήθελε να κρατήσει καθαρό το τοπίο για το The Hurt Locker (2008), ώστε να είναι η μόνη ταινία για το Ιράκ, που θα βολτάρει στην οσκαρική περίοδο. Αλλά όπως λέει κι ο Ryan Adams, όποια κι αν είναι η αιτία, το σίγουρο είναι ότι, με το Green Zone και το Shutter Island να έχουν απομακρυνθεί απ’ την προ-οσκαρική υπερπροσφορά, δε θα πεθάνουμε από ανία στον μετα-οσκαρικό κρανίου τόπο.
Μεταφέροντας τα κυματιστά του πλάνα στην πράσινη ζώνη της Βαγδάτης του 2003, ο Paul Greengrass κολλάει την κάμερα στην αποφασισμένη μούρη του Damon, που με σφιγμένα σαγόνια, παίζει φαντάρο, ο οποίος αν λέγεται Jason Bourne, δεν το αποκαλύπτει, και τριγυρνάει στο Ιράκ λέγοντας ότι είναι πράκτορας του αμερικάνικου στρατού με σκοπό να προσάγει στρατηγό της ιρακινής μεριάς, να βρει όπλα και να σώσει ζωές, να πιάσει τον Μαγγελάνο και να τον ρέψει στην ανάκριση και να κάνει και μερικά πράγματα λίγο πιο πολύπλοκα απ’ όλα αυτά, όπως το να σώσει τον πλανήτη από έναν καταστροφικό πόλεμο, και τη συνωμοσία που τον συντηρεί, γενικά. Κάτι που, προφανώς, μάλλον δεν καταφέρνει, αν λάβεις υπόψη σου την κατάσταση στο Ιράκ σήμερα.
Βασισμένο στην εξιστόρηση των γεγονότων που έλαβαν χώρα στην πράσινη ζώνη της Βαγδάτης απ’ την πρώτη μέρα της επιχείρησης ανοικοδόμησης του Ιράκ, μετά την απομάκρυνση του Sadam Hussein απ’ την εξουσία, όπως τα κατέγραψε ο Rajiv Chandrasekaran στο Imperial Life in the Emerald City: Inside Iraq's Green Zone, που χαρακτηρίστηκε απ’ τους New York Times “υποχρεωτικό ανάγνωσμα για όσους θέλουν να μάθουν γιατί τα πράγματα πήγαν τόσο λάθος στο Ιράκ”, το σενάριο που ετοίμασε ο Brian Helgeland --πρόσφατος συνεργάτης των αδερφών Scott, με τίτλους όπως τα Man on Fire (2004), The Taking of Pelham 1 2 3 (2009) και το επερχόμενο Robin Hood (2010), στο βιογραφικό του, αλλά και τις μεταγραφές των LA Confidential (1997), Blood Work (2002) και Mystic River (2003) στις προηγούμενες δουλειές του-- δεν φαίνεται να κρατάει και πολλά περισσότερα απ’ το βιβλίο, πέρα απ’ τις δυο τελευταίες λέξεις του τίτλου του. Ωστόσο, η διεθνής εκδοχή του trailer, που έκανε την πρεμιέρα της στην βρετανική εκδοχή του MSN, και η οποία είναι μάλλον κι αρκετά πιο πιστή στο αληθινό πνεύμα της ταινίας, αφήνει να φανούν οι πτυχές του πολιτικού θρίλερ που θα αποτελεί τον κεντρικό άξονα των κλωτσοπατινάδων και των βουτιών του Matt Damon, σε μια ταινία που προοριζόταν για έξοδο τους τελευταίους μήνες του τρέχοντος έτους, μέχρι να μεταφερθεί στους πρώτους του επόμενου. Το γιατί η ημερομηνία μεταφέρθηκε απ’ το χειμώνα του ’09 στο Μάρτη του '10, ενέπνευσε εικασίες που καλύπτουν απ’ το ότι η Universal δεν ήταν σίγουρη για την ταινία, ή το ότι ήταν σίγουρη ότι δεν της έφτανε ο φετινός προϋπολογισμός για να την προμοτάρει (λόγος που έσπρωξε και το The Wolfman (2010) προς τα πίσω, ας πούμε), μέχρι το ότι η εταιρεία δεν ήθελε να πήξει την αγορά με τη μούρη του Damon (που ήδη είδες και στον Informant! (2009)), ή το ήθελε να κρατήσει καθαρό το τοπίο για το The Hurt Locker (2008), ώστε να είναι η μόνη ταινία για το Ιράκ, που θα βολτάρει στην οσκαρική περίοδο. Αλλά όπως λέει κι ο Ryan Adams, όποια κι αν είναι η αιτία, το σίγουρο είναι ότι, με το Green Zone και το Shutter Island να έχουν απομακρυνθεί απ’ την προ-οσκαρική υπερπροσφορά, δε θα πεθάνουμε από ανία στον μετα-οσκαρικό κρανίου τόπο.
Previously on Movies for the Masses: Νήsos (2009): Trailer ξεμπροστιάσματος