Written by
verbal
in
no category
Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2006: Το σακί με τα βραβεία
Αφού οι διψασμένοι για κουλτούρα επισκέπτες του φεστιβάλ, χθες βράδυ αποδείχθηκαν για άλλη μια φορά έτοιμοι για πρωταθλητισμό στη ρίψη τσάντας από είσοδο για κράτηση θέσης (με έξτρα μπόνους για το πέταγμα πολλαπλών παλτών με μικρή διασπορά), ο κινηματογραφικός κύκλος της Θεσσαλονίκης έκλεισε πριν λίγο και με την αρρήκτως άσχετη με το Φεστιβάλ απονομή των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας, την κορωνίδα του ετήσιου αυτοβαυκαλισμού της ντόπιας κινηματογραφικής σκηνής.
Ο Χρήστος Στέργιογλου, κράτησε με αναπάντεχη άνεση μια ομφαλοσκοπική τελετή που γιόρτασε το παρόν εξυψώνοντας το παρελθόν (λόγω αμηχανίας για το μέλλον), ενώ η έλλειψη των περσινών λίβελων απ’ τους βραβευμένους, βοήθησαν η απονομή των Κρατικών, να έχει τον ρυθμό που έλειπε απ’ αυτή των βραβείων του Φεστιβάλ. Δεν είχε βέβαια τον παραδοσιακό φωτογράφο, με την παραδοσιακή κόκκινη μπλούζα, να προσφέρει το παραδοσιακό σαλάγιασμα κατά την παραδοσιακή ομαδική φωτογραφία των βραβευμένων, με το παραδοσιακό «Ε! Υπουργέ! Πιο ‘δω»! Αυτά ανήκουν παραδοσιακά στο Φεστιβάλ.
Παραδοσιακά πάντως, τα βραβεία μοιράστηκαν αρμονικά κι αναμενόμενα. Το Eduart, που σάρωσε όλες τις κατηγορίες όπου μπορούσε να θέσει υποψηφιότητα (βλ. είχε Έλληνα συντελεστή), αν θες την άποψή μου, και παρ’ ότι μάζεψε 9 βραβεία (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, μοντάζ, ήχου, μακιγιάζ, μουσικής, σκηνογραφίας), μόνο να χάσει έχει απ’ το πρεστίζ του, με την εμμονή των δημιουργών να το βάλουν κόντρα σε έναν ανταγωνισμό έτη φωτός πιο πίσω. Κάτι ήξερε ο Περάκης πέρσι που δεν ανέβασε την ταινία στο φεστιβάλ, κι ο Ξανθόπουλος φέτος που την έπαιξε πριν το πανηγύρι. Κι ο Scorsese που δεν την πήγε πουθενά. Και η ώρα της διανομής πλησιάζει, οπότε μένει να το δούμε.
Τέλος πάντων, μη σε κουράζω άλλο, θα το αφήσω στις ίδιες τις ταινίες. Να πω μονάχα πως πολύ το χάρηκα το βραβείο ντοκιμαντέρ στο Sugartown του Τσακίρη, κρίμα που ο Λίτσης δεν έφτασε στη σκηνή, απαράδεκτο που το Ώρες Κοινής Ησυχίας έχασε το σενάριο απ’ το Eduart, και ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος βραβεύτηκε για την καλύτερη ελληνική αντρική ερμηνεία της χρονιάς. Το τελευταίο δεν το σχολιάζω, αποτελεί σχόλιο από μόνο του.
Ο Χρήστος Στέργιογλου, κράτησε με αναπάντεχη άνεση μια ομφαλοσκοπική τελετή που γιόρτασε το παρόν εξυψώνοντας το παρελθόν (λόγω αμηχανίας για το μέλλον), ενώ η έλλειψη των περσινών λίβελων απ’ τους βραβευμένους, βοήθησαν η απονομή των Κρατικών, να έχει τον ρυθμό που έλειπε απ’ αυτή των βραβείων του Φεστιβάλ. Δεν είχε βέβαια τον παραδοσιακό φωτογράφο, με την παραδοσιακή κόκκινη μπλούζα, να προσφέρει το παραδοσιακό σαλάγιασμα κατά την παραδοσιακή ομαδική φωτογραφία των βραβευμένων, με το παραδοσιακό «Ε! Υπουργέ! Πιο ‘δω»! Αυτά ανήκουν παραδοσιακά στο Φεστιβάλ.
Παραδοσιακά πάντως, τα βραβεία μοιράστηκαν αρμονικά κι αναμενόμενα. Το Eduart, που σάρωσε όλες τις κατηγορίες όπου μπορούσε να θέσει υποψηφιότητα (βλ. είχε Έλληνα συντελεστή), αν θες την άποψή μου, και παρ’ ότι μάζεψε 9 βραβεία (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, μοντάζ, ήχου, μακιγιάζ, μουσικής, σκηνογραφίας), μόνο να χάσει έχει απ’ το πρεστίζ του, με την εμμονή των δημιουργών να το βάλουν κόντρα σε έναν ανταγωνισμό έτη φωτός πιο πίσω. Κάτι ήξερε ο Περάκης πέρσι που δεν ανέβασε την ταινία στο φεστιβάλ, κι ο Ξανθόπουλος φέτος που την έπαιξε πριν το πανηγύρι. Κι ο Scorsese που δεν την πήγε πουθενά. Και η ώρα της διανομής πλησιάζει, οπότε μένει να το δούμε.
Τέλος πάντων, μη σε κουράζω άλλο, θα το αφήσω στις ίδιες τις ταινίες. Να πω μονάχα πως πολύ το χάρηκα το βραβείο ντοκιμαντέρ στο Sugartown του Τσακίρη, κρίμα που ο Λίτσης δεν έφτασε στη σκηνή, απαράδεκτο που το Ώρες Κοινής Ησυχίας έχασε το σενάριο απ’ το Eduart, και ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος βραβεύτηκε για την καλύτερη ελληνική αντρική ερμηνεία της χρονιάς. Το τελευταίο δεν το σχολιάζω, αποτελεί σχόλιο από μόνο του.
Δες/Κρύψε τα Κρατικά Βραβεία
KPATIKA KINHMATOΓPAΦIKA
BPABEIA ΠOIOTHTAΣ ETOYΣ 2006
ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
To 1ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους ύψους 58.700 ευρώ
Απονέμεται στην ταινία: Eduart
Παραγωγή: CL Productions, Jost Hering Filme Productions, ΕΚΚ, ΕΡΤ ΑΕ, NOVA, Le Spot
Σκηνοθεσία: Αγγελική Αντωνίου
Το 2ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους ύψους 44.025 ευρώ
Απονέμεται στην ταινία: O γιος του φύλακα
Παραγωγή: CL Productions, ΕΚΚ
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος
Το 3ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους ύψους 29.350 ευρώ
Απονέμεται στην ταινία: Πανδώρα
Παραγωγή: ΕΚΚ, ΕΡΤ ΑΕ, NOVA-METMED, HELLAS AE, METAVISION AE
Σκηνοθεσία: Γιώργος Σταμπουλόπουλος
Το 1ο Βραβείο ταινίας Τεκμηρίωσης ή Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων ύψους 17.610 ευρώ
Απονέμεται στην ταινία τεκμηρίωσης: Sugartown – Οι γαμπροί
Παραγωγή: ΑΝΕΜΟΝ, BIOPTIC, ΕΡΤ ΑΕ, ARTE ZDF
Σκηνοθεσία: Κίμων Τσακίρης
Το 2ο Βραβείο ταινίας Τεκμηρίωσης ή Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων ύψους 11.740 ευρώ
Απονέμεται στην ταινία τεκμηρίωσης: Ζωντανοί στο Κύτταρο – Σκηνές ροκ
Παραγωγή: ΕΚΚ, ΕΡΤ ΑΕ, Γεωργία Πετροπούλου
Σκηνοθεσία: Αντώνης Μποσκοϊτης
ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΩΝ
ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Το Βραβείο Σκηνοθεσίας, ύψους 29.350 ευρώ, απονέμεται στην Αγγελική Αντωνίου για τη σκηνοθεσία της ταινίας Eduart.
Το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, ύψους 14.675 ευρώ, απονέμεται στον Δημήτρη Κουτσιαμπασάκο για τη σκηνοθεσία της ταινίας Ο γιος του φύλακα.
Το Βραβείο Σεναρίου, ύψους 14.675 ευρώ, απονέμεται στην Αγγελική Αντωνίου για το σενάριο της ταινίας Eduart.
Το Βραβείο Ερμηνείας 1ου Ανδρικού Ρόλου, ύψους 11.740 ευρώ, απονέμεται στον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο για την ερμηνεία στην ταινία 5 λεπτά ακόμα.
Το Βραβείο Ερμηνείας 1ου Γυναικείου Ρόλου, ύψους 11.740 ευρώ, απονέμεται στην Θεοδώρα Τζήμου για την ερμηνεία στην ταινία Πανδώρα.
Το Βραβείο Ερμηνείας 2ου Ανδρικού Ρόλου, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στον Χρήστο Στέργιογλου για την ερμηνεία του στην ταινία Ώρες κοινής ησυχίας.
Το Βραβείο Ερμηνείας 2ου Γυναικείου Ρόλου, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στην Μαρία Ναυπλιώτου για την ερμηνεία της στην ταινία Η ψυχή στο στόμα.
Το Βραβείο Φωτογραφίας, ύψους 8.805 ευρώ, απονέμεται στον Άρη Σταύρου για τη φωτογραφία στην ταινία Πεθαίνοντας στην Αθήνα.
Το Βραβείο Σκηνογραφίας, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στην Ιουλία Σταυρίδου για τα σκηνικά στην ταινία Eduart.
Το Βραβείο Μουσικής, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται από κοινού στους Μίνωα Μάτσα και Κωσταντίνο Χρηστίδη για τη μουσική τους στην ταινία Eduart.
Το Βραβείο Ήχου, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στον Νίκο Παπαδημητρίου για τον ήχο της ταινίας Eduart.
Το Βραβείο Μοντάζ, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στον Τάκη Γιαννόπουλο για το μοντάζ στην ταινία Eduart.
Το Βραβείο Ενδυματολογίας, ύψους 5.870 ευρώ, απονέμεται στην Ιουλία Σταυρίδου για τα κοστούμια στην ταινία Eduart.
Το Βραβείο Μακιγιάζ, ύψους 2.935 ευρώ, απονέμεται στην Φανή Αλεξάκη για το μακιγιάζ στην ταινία Eduart.
ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
Το 1ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους, ύψους 8.805 ευρώ απονέμεται στην ταινία μυθοπλασίας: Bach και μπουζούκι
Παραγωγή: Milonaki Film, ΕΚΚ, Η.F.F/M, fieber.film,
Σκηνοθεσία: Αγγελική Μυλωνάκη
Το 2ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους, ύψους 6.603,75 ευρώ απονέμεται στην ταινία μυθοπλασίας: Πρόβα παλτού
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ, Μαρία Γεντέου
Σκηνοθεσία: Ηλίας Δημητρίου
Το 3ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους, ύψους 4.402,50 ευρώ απονέμεται εξ΄ ημισείας στις ταινίες μυθοπλασίας: Δίπλα στην άκρη της μπλε-μπλε θάλασσας και Υγραέριο
Παραγωγή: Βύρωνας Νικολόπουλος (Δίπλα στην άκρη της μπλε-μπλε θάλασσας), ΕΡΤ ΑΕ, Οxymoron Films (Υγραέριο)
Σκηνοθεσία: Ιρίνα Μπόϊκο (Δίπλα στην άκρη της μπλε-μπλε θάλασσας) και Μπουγιάρ Αλιμάνι (Υγραέριο)
Τα δέκα (10) Ισότιμα Ειδικά βραβεία ταινιών Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας ή Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων, ύψους 2.348 ευρώ το καθένα, απονέμονται στις παρακάτω ταινίες:
1. Νάρκες (Σκην. Χρήστος Νικολέρης)
2. Μία ζωή σαν άλλη (Σκην. Ζαφείρης Χαϊτίδης)
3. Αλήθεια (Σκην. Γιάννης Σακαρίδης)
4. Ζαφείρης (Σκην. Έλενα Δημητρακοπούλου)
5. Το σπίτι με τις ελιές (Σκην. Θούλη Δοσίου)
6. Τελευταίο βράδυ (Σκην. Βασίλης Γιάτσης)
7. Διακοπές καλοκαιρινές (Σκην. Ευαγγελία Ψίκου)
8. Η κούπα (Σκην. Ιωάννης Μπουγιούκας)
9. Η φυγή (Σκην. Δημήτρης Γεράρδης)
10. εξ΄ ημισείας στις ταινίες Αρχίζει του Θεοφ. Παπαστυλιανού και Μονή σειρά μαργαριταριών του Βασίλη Κεχαγιά
Δες/Κρύψε τα Βραβεία του Φεστιβάλ
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ 47ΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Χρυσός Αλέξανδρος (37.000 ευρώ)
- ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ ΔΕΣΜΟΙ / GAJOKEUI TANSAENG / FAMILY TIES του Kim Tae-yong, Ν.Κορέα. Παραγωγοί: Bae Yong- kook, Jung Tae-woon
Αργυρός Αλέξανδρος
(22.000 ευρώ)
- ΜΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΑΠΟΓΕΥΜΑ / ASRE JOMEH / ON A FRIDAY AFTERNOON της Mona Zandi Haghighi, Ιράν. Παραγωγός: Jahangir Kossari
Βραβείο Σκηνοθεσίας στον:
- Slawomir Fabicki για την ταινία ΑΝΑΚΤΗΣΗ / Z ODZYSKU / RETRIEVAL, Πολωνία
Βραβείο Σεναρίου εξ ημισείας στους:
- Mauricio Zacharias, Felipe Branganca, Karim Ainouz για την ταινία Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΤΗΣ ΣΟΥΕΛΙ / O CEU DE SUELY / SUELY IN THE SKY, Βραζιλία-Γερμανία-Πορτογαλία-Γαλλία
- Sung Ki-young, Kim Tae-yong για την ταινία ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ ΔΕΣΜΟΙ / GAJOKEUI TANSAENG / FAMILY TIES, Ν.Κορέα
Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού στις ηθοποιούς:
- Moon So-ri, Goh Doon-shim, Kong Hyo–jin και Kim Hae-ok για την ταινία ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ ΔΕΣΜΟΙ / GAJOKEUI TANSAENG / FAMILY TIES του Kim Tae-yong, Ν.Κορέα
Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στον:
- ANTONI PAWLICKI για την ταινία ΑΝΑΚΤΗΣΗ / Z ODZYSKU / RETRIEVAL του Slawomir Fabicki, Πολωνία
Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος στην ταινία:
- Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΤΗΣ ΣΟΥΕΛΙ / O CEU DE SUELY / SUELY IN THE SKY, του Karim Ainouz, Βραζιλία-Γερμανία-Πορτογαλία-Γαλλία
ΒΡΑΒΕΙΑ FIPRESCI
Mέλη
José Carlos Avellar / Zοzέ Κάρλος Αβελάρ (Βραζιλία), Genoveva Dimitrova / Γκενοβέβα Ντιμίτροβα (Βουλγαρία), Thilo Wydra / Τίλο Βίντρα (Γερμανία), Sergey Lavrentiev / Σεργκέι Λαβρέντιεφ (Ρωσία), Ιωάννα Παπαγεωργίου (Ελλάδα)
Για το Eπίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα στην ταινία:
- Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΤΗΣ ΣΟΥΕΛΙ / O CEU DE SUELY / SUELY IN THE SKY, του Karim Ainouz, Βραζιλία-Γερμανία-Πορτογαλία-Γαλλία
Για τον Ελληνικό Κινηματογράφο 2006 στην ταινία:
- EDUART της Αγγελικής Αντωνίου, Ελλάδα
ΒΡΑΒΕΙΟ «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ: ΥΠΕΡΒΑΣΗ Ή ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΗ»
Το βραβείο «Καθημερινότητα: Υπέρβαση ή Συμφιλίωση» του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 15.000 ευρώ απονέμεται στην ταινία:
-ΠΡΟΤΙΜΩ ΤΗ ΡΩΜΗ ΑΠΟ ΣΕΝΑ / ROMA WA LA N’TOUMA / ROME RATHER THAN YOU, του Tariq Teguia (Ταρίκ Τεγκιά), Αλγερία-Γαλλία–Γερμανία
ΒΡΑΒΕΙΟ «ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΙΣΟΤΗΤΑ ΕΥΚΑΙΡΙΩΝ»
Το βραβείο «Γυναίκα και Ισότητα Ευκαιριών» της Γενικής Γραμματείας Ισότητας του Υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 6.000 ευρώ απονέμεται στην ταινία:
-ΣΕΡΑΓΕΒΟ, Σ’ ΑΓΑΠΩ / GRBAVICA της Jasmila Zbanic (Γιασμίλα Ζμπάνιτς), Αυστρία-Βοσνία Ερζεγοβίνη-Γερμανία-Κροατία
ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ «ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ»
Το βραβείο «Ανθρώπινες αξίες» της Βουλής των Ελλήνων, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 15.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:
- ΤΟ ΒΙΟΛΙ / EL VIOLIN / THE VIOLIN του Francisco Vargas (Φρανσίσκο Βάργκας), Μεξικό
ΒΡΑΒΕΙΟ CROSSROADS
Το βραβείο της Nokia που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 10.000 ευρώ απονέμεται στο πρότζεκτ του Crossroads:
- PANDORA’S BOX της Yesim Ustaoglu (Γιεσίμ Ουστάογλου), Τουρκία
ΒΡΑΒΕΙΑ ΠΕΚΚ
Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου εκφράζει για μιαν ακόμη φορά την πλήρη αντίθεσή της στον θεσμό των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας, όπως έχει διαμορφωθεί. Η διαδικασία δεν εξασφαλίζει το αδιάβλητο της ψηφοφορίας ούτε ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες του ελληνικού κινηματογράφου.
Επισημαίνεται η προοπτική των ψηφιακών ταινιών, με αφορμή και την ελπιδοφόρα ένταξή τους στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Μπορεί μέχρι στιγμής τα αποτελέσματα να μη είναι ικανοποιητικά, σίγουρα όμως αντανακλούν την προσπάθεια μιας νέας γενιάς δημιουργών που μπορεί τώρα πιο εύκολα και πιο φθηνά να δημιουργεί εκτός των σκοπέλων της «ελληνικότητας» και των επιτροπών.
Δυστυχώς, η συνεχούμενη διόγκωση του προγράμματος αποδυναμώνει τα ίδια τα περιεχόμενα, διασπώντας την προσοχή του κοινού κι απαγορεύοντας την αποτίμηση των παντοειδών εκδηλώσεων.
Το βραβείο, τέλος, της ΠΕΚΚ απονέμεται στην ταινία:
- Η Ψυχή στο Στόμα του Γιάννη Οικονομίδη, για την τολμηρή σκηνοθετική του ματιά, για την δημιουργική εκμετάλλευση της αφαίρεσης, για τις ρωμαλέες ερμηνείες και για την επιθετική ανάδειξη της νεοελληνικής βαρβαρότητας.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΤΕΚΤ
Ειδικό βραβείο τεχνικής αρτιότητας ΕΤΕΚΤ – ΟΤ (Ένωση Τεχνικών Ελλάδος Κινηματογράφου Τηλεόρασης - ΟΤ) για ελληνική παραγωγή απονέμεται στην ταινία
-EDUART της Αγγελικής Αντωνίου
BΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ JAMESON
Ματιές στα Βαλκάνια (2.000 ευρώ):
- ΉΤΑΝ Ή ΔΕΝ ΉΤΑΝ; / A FOST SAU N-A FOST? / 12:08 EAST OF BUCHAREST, του Corneliu Porumboiu, Ρουμανία
DigitalWave (2.000 ευρώ):
- ΟΝΕΙΡΑ ΘΕΡΙΝΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ του Γιώργου Ακσεχερλίδη, Ελλάδα
Eλληνικό Πρόγραμμα (3.000 ευρώ):
- Ο γιος του φύλακα, του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου.
Διεθνές Διαγωνιστικό (3.000 ευρώ):
- ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ ΔΕΣΜΟΙ / GAJOKEUI TANSAENG / FAMILY TIES του Kim Tae-yong, Ν.Κορέα. Παραγωγοί: Bae Yong- kook, Jung Tae-woon
Previously on Movies for the Masses: Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2006: Ρεζουμέ