The King's Speech (2010)

Ο Λόγος του Βασιλιά
The King's Speech, Poster

Σκηνοθεσία: Tom Hooper
Σενάριο: David Seidler
Παίζουν: Colin Firth, Geoffrey Rush, Helena Bonham Carter


Δες/Κρύψε το trailer

Το 1925 ο δευτερότοκος γιος του μονάρχη της Αγγλίας και των λοιπών περιοχών της, Γεωργίου V, παραλύει από το φόβο του στον πρώτο του δημόσιο λόγο. Δεκατέσσερα χρόνια αργότερα θα χρειαστεί, σα βασιλιάς, να οδηγήσει τους υπηκόους του σε πόλεμο με τη Γερμανία του Αδόλφου Χίτλερ. The King's Speech, PhotographΟ θρύλος λέει πως ο γηραλέος σεναριογράφος David Seidler, αμερικανοθρεμμένος αλλά αγγλικής καταγωγής, είχε από μικρός κατά νου τη λίγο γνωστή αλλά πολύ κινηματογραφική πάλη με τα προβλήματα στην εκφορά του Γεωργίου VI, εφόσον και ο ίδιος (ο Seidler) αντιμετώπιζε τέτοια. Όταν τελικά τόλμησε σα καλός υπήκοος να ζητήσει άδεια να αφηγηθεί την ιστορία από τη βασιλομήτορα (της Ελισάβετ ΙΙ) και γυναίκα του νεκρού πια Γεωργίου, αυτή τον παρακάλεσε να περιμένει και το δικό της θάνατο αφού ήταν μεγάλη σε ηλικία και οι μνήμες της ήταν ακόμα επώδυνες. Η Elizabeth Bowes-Lyon πέθανε.. καμιά τριανταριά χρόνια μετά, στα 102 της, και ο Seidler βρέθηκε να υπογράφει στο King's Speech (2010) ένα.. δράμα εποχής, ένα costume drama από αυτά που κάποτε λάτρευε το κοινό και η αμερικάνικη ακαδημία αλλά έχουν πια ξεπέσει σε είδος για ρομαντικές ηλικιωμένες και έχουν περιοριστεί κυριολεκτικά στις κατηγορίες κοστουμιών στα Oscar®.

Σαν αποτέλεσμα, μια ιστορία που δε θα μπορούσε να τσεκάρει περισσότερα κουτάκια στη λίστα με τα οσκαροδολώματα, κατέληξε στα χέρια του Tom Hooper, ενός σκηνοθέτη που από το να κάνει να φαίνονται σαν ένα εκατομμύριο δολάρια τηλεοπτικά δράματα στιλ Elizabeth I και John Adams, πήρε προαγωγή στο να κάνει.. το ίδιο και για τη μεγάλη οθόνη με τη Damned United (2009). Ο Hooper ήταν μάλλον ο πρώτος που ξεφορτώθηκε όλα τα χιλιοχρησιμοποιημένα τρικ (στιλ.. πλάνων αρχείου) φτηνών παραγωγών με φιλοδοξίες μεγαλείου, τρικ που στον 21ο αιώνα αιώνα κάναν μόνο το αποτέλεσμα να φαίνεται ακόμα ελεεινότερο· υιοθέτησε μέχρι και αβανγκάρντ (προτού γίνουν κι αυτές άμεσα κοινότοπες από την αντιγραφή) τεχνικές, υπερευρυγώνεια και κεκλιμένα κι από πάνω πλάνα, επιτέθηκε κατακέφαλα στη φτώχεια των σκηνικών του κάνοντάς τα να φαίνονται δημιουργική επιλογή πολυτελείας. Η μαγιά του σκηνοθέτη όμως ήταν πάντα τα πρόσωπα, τα υποκείμενα της κάμεράς του, αυτή του η ικανότητα να μετατρέπει παραστάσεις για ένα ρόλο σε ομαδική δουλειά με μαγική χημεία διδύμου στο κέντρο της, μια μυστική συνταγή που δεν έμεινε και τόσο κρυφή μετά τη Damned United αλλά μπορείς να στοιχηματίσεις ότι δεν ήταν ο λόγος που τράβηξε να επενδύσουν στη καινούρια του ταινία οι απελπισμένοι για βραβεία αλλά και για φράγκα πλέον Weinsteins.

Στο King's Speech μπορείς λοιπόν να πεις ότι το σύμπαν συνωμότησε για να ανανεωθούν και να πάνε παρακάτω, μετά από καμιά δεκαετία ψόφια τα περισσότερα, όλα τα είδη που εκπροσωπεί, είτε τα λες αληθινά είτε επικά είτε αυτοκρατορικά είτε ψυχοτονωτικά είτε κουτσοστραβοκαθυστερημένων δράματα. Ο Seidler αποφεύγει να υπερτονίσει (ή καν να αγγίξει) την εκπληκτική ιστορική θύελλα που πέτυχε τον ήρωά του και τον έβαλε καταναγκαστικά στο μάτι της, αρκείται στο να πιάνει τα σημαδιακότερα γεγονότα σα μοχλό για να πάει το δράμα παρακάτω (αντί να καταφεύγει στο να βάζει τους ήρωές του αναχρονιστικά να έρχονται σε επαφή με τη συναισθηματική τους πλευρά ή να βλέπουν παρδαλά οράματα επιφοίτησης), ανατρέχει σε ημερολόγια και μαρτυρίες για να πλησιάσει ανθρώπινα (μέχρι δηκτικά) τους μονάρχες του, πέρα από τις συνηθισμένες ταπεινές αγιογραφίες. Ο Hooper κινηματογραφεί με στιλ ανάμεσα σε Πολίτη Κέιν (1941) και Οδύσσεια του Διαστήματος (1968) τα βασιλικά αποδυτήρια (το σαρακοφαγωμένο υπόγειο του δάσκαλου της ορθοφωνίας ας πούμε), πιάνει φευγαλέα τον ορίζοντα του βλέμματος των χαρακτήρων του μετά από επίπονα επίμονη μελέτη των προσώπων τους και των προσωπικών τους στιγμών, λειτουργεί και πάλι σα καταλύτης στη χημεία των πρωταγωνιστών του ψάχνοντάς τους συνέχεια ανά δύο στα πλάνα του, κόβει στο φυσικό ρυθμό των χτύπων της καρδιάς σου δίχως να χάνει ούτε έναν. Όπως και για όλη τη παραγωγή, αλλά σε αυτούς ακόμα περισσότερο μιας και διακρίνονται και πιο πολύ, το να πεις τις ερμηνείες των Colin Firth και Geoffrey Rush οσκαρικές είναι προσβλητικό, κάτι σα masterclass από κοινού παραδίδουν, ειδικά ο Firth απειλεί να βγάλει τη μισή ταινία off, ως αχρείαστα υπερεπεξηγηματική της ρίζας των κακών του, κάθε φορά που τραυλίζει παραλυτικά πριν τις λέξεις "πατέρας" και "βασιλιάς".


Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
ODEON ΟΠΕΡΑ
ODEON ΟΠΕΡΑ 1 (DOLBY DIGITAL)
Πέμ.-Τετ.: 17.25/ 20.00/ 22.35

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ
ΔΑΝΑΟΣ
ΔΑΝΑΟΣ 1
Πέμ.-Τετ.: 17.45/ 20.15/ 22.45, Σάβ., Κυρ. & 15.30


3 Responses so far.

  1. ZΑΧΑΡίΑΣ said

    Η ταινία είναι ένα μαρτύριο για τους καπνιστές!
    Ο Κόλιν Φέρθ- Αλμπερτ- Γεώργιος 6ος – Μπέρτυ άναβε συνεχώς τσιγάρο κι ο λογοθερπευτης του το έκοβε! ‘άσε ρε τον πρίγκιπα να καπνίσει, αφού έχει τραύματα… και δώσε και σε μας μπάρμπα’ γιατί το διάλειμμα στην Όπερα δεν φτάνει να στρίψεις και να καπνίσεις ένα ολόκληρο με αποτέλεσμα στο Β’ μέρος να έχω ένα τσιγάρο στο στόμα (σβηστό) και να στρίψω 5 cooper να τα έχω για μετά …

    Ε, όχι και 4,5 αστεράκια! 3 και πολύ …

    Άχρηστες πληροφορίες:
    Αν πιστέψουμε την (ανυπόληπτη) Γουικιπήντια, ο Μπερτυ την πάτησε τελικά από το τσιγάρο και πέθανε 57 χρόνων από καρκίνο των πνευμόνων. Αντίθετα η σύζυγος του έζησε μέχρι τα 101 ενώ η κόρη του (νυν Ελισάβετ) έπιασε τα 85 κι έχει κατσικωθεί στους Βρετανούς σαν βασίλισσα κοντά 60 χρόνια τώρα…

  2. Anonymous said

    Ζαχαρία, η πρώτη σου παράγραφος θα έπρεπε να τιτλοφορηθεί "άχρηστη" και όχι η δεύτερη. Ευχαριστούμε που μοιράστηκες την καπνομανία σου μαζί μας.

  3. Anonymous said

    Και εγω τραβλιζω και πρεπει να πω πως ειναι πολυυυυυυυυυυυ δυσκολο να ζεις με προβλημα ομιλιας.. Ολα ειναι πιο δυσκολα και αγχωνεσαι για ανουσια πραγματα :\

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.