Φεστιβάλ Γαλλόφωνου 2011: Το ρεζουμέ
«Δεν ξέρω αν αυτές ήταν οι καλύτερες ταινίες της φετινής παραγωγής, αλλά εμείς έπρεπε να δώσουμε ένα βραβείο», έλεγε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος το βράδυ της Παρασκευής, χαιρετίζοντας τη διοργάνωση που είχε την έμπνευση να βάλει επί κεφαλής της κριτικής επιτροπής του διαγωνιστικού της, έναν «τόσο εμπνευσμένο πρόεδρο», όπως είπε η Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ, μέλος της επιτροπής, πριν ανακοινώσει ότι το Pieds Nus sur les Limaces ήταν η ταινία που επέλεξαν ως την πρώτη που θα παραλάμβανε το νεόκοπο βραβείο της Χρυσής Κουκουβάγιας, μαζί με το χρηματικό έπαθλο που θα χρησιμοποιήσει ο διανομέας της για την προώθηση του τίτλου όταν έρθει η ώρα να τη βγάλει στις αίθουσες.
Η ατάκα του προέδρου, βέβαια, έρχεται κι αυτή να επιβεβαιώσει αυτό που διευκρινίζουν επί χρόνια οι Μάζες, για τον τρόπο που επιλέγονται οι ταινίες μιας διοργάνωσης του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών. Ενός οργανισμού, δηλαδή, εξ ορισμού φτιαγμένου να προωθεί τη γαλλική κουλτούρα όπως επιθυμεί να την παρουσιάζει η γαλλική πολιτεία. Οπότε καταλαβαίνεις ότι το εύρος των επιλογών της, είναι εξ αρχής συγκεκριμένο, και οι διοργανωτές φρόντισαν να το περιορίσουν λίγο περισσότερο εφέτος, βάζοντας στο διαγωνιστικό τους μονάχα ταινίες με εξασφαλισμένη διανομή, ούτως ώστε να είναι ακόμη πιο ξεκάθαρο το ποιους σκοπούς εξυπηρετεί: να διαφημίσει προϊόντα, αντί να ψάξει, να ανακαλύψει και να προτείνει φωνές. Απ’ αυτά τα προϊόντα, πάντως, το κοινό διάλεξε το Le Nom de Gens ως το δικό του αγαπημένο, οπότε βάλ’ το κι αυτό στο ραντάρ σου για τα προσεχώς.
Στο πανόραμά της ωστόσο, η διοργάνωση φρόντισε να μαζέψει μερικούς πιο ενδιαφέροντες τίτλους, έχοντας όμως προφανώς στα κίνητρά της, το δυνητικό γκλάμουρ των διαθέσιμων καλεσμένων, όπως η Claudia Cardinale που ήρθε να παρουσιάσει το Le Fil, και ο σύζυγος της Emmanuelle Béart, ο Michaël Cohen, που παρουσιάσε το βαβουριάρικο δια της απουσίας του στις περσινές Κάνες, Ça Commence par la Fin. Το Polytechnique έδωσε στη διοργάνωση την ετεροχρονισμένη ευκαιρία να σου γνωρίσει την προηγούμενη δουλειά του σκηνοθέτη της καλύτερης απ’ τις φετινές ξενόγλωσσες υποψηφιότητες των Όσκαρ, το Donoma σου σύστησε τον Djinn Carrenard, τον πιτσιρικά πίσω απ’ το γαλλικό success story της χρονιάς, και το αφιέρωμα στον Claude Chabrol γέμισε την Ταινιοθήκη της Ελλάδας με περισσότερο κόσμο απ’ όσο θα έβλεπε όλη την υπόλοιπη χρονιά πιθανά, έστω κι αν ακόμη και η βραδιά της έναρξής του, με την παρουσία της Anna Mouglalis, δεν κατάφερε να πιάσει τις προσδοκίες της διοργάνωσης. Κάτι αντίστοιχο έγινε και με την απογοητευτική ανταπόκριση στο cinemix του DJ Cam, αλλά η κομψή γκλαμουριά της έναρξης και οι τραβηγμένες επιλογές των φιλαρμονικών της λήξης (που έφτασε επίπεδα διάρκειας δολοφονικά χάρη στην αδικαιολόγητα μεγάλη καθυστέρηση του κου Κάρολου Παπούλια), μαζί με τη μαζική σου ανταπόκριση σε προβολές μεγάλων ονομάτων και πιασάρικων θεμάτων περισσότερο, παρά σημαντικών ταινιών, μοίρασε χαμόγελα επιτυχίας στους διοργανωτές της βραδιά της λήξης, μαζί με την ψήφο αποδοχής σου, για το ότι η πρώτη χρονιά της νέας καλλιτεχνικής διευθύντριας, μπορεί να καταγραφεί ως επιτυχής.