Super 8 (2011)

Super 8, Poster

Σκηνοθεσία: JJ Abrams
Σενάριο: JJ Abrams
Πρωταγωνιστούν: Joel Courtney, Riley Griffiths, Elle Fanning κ.ά.


Δες/Κρύψε το trailer

Σε φανταστική επαρχιακή πόλη των ΗΠΑ στα τέλη των ‘70s, παρέα από πιτσιρίκια με αγάπη για το σινεμά γυρίζουν ένα ερασιτεχνικό φιλμάκι με ζόμπι σε σταθμό τρένου - το οποίο εκτροχιάζεται μπροστά στο φακό. Αυτός συλλαμβάνει την παρουσία ενός τέρατος την ώρα που το σκάει.Super 8, PhotographΑν από την περιγραφή σου ακούγεται λεπτομερές και σαφές το κομμάτι με τα πιτσιρίκια και κάπως ξεκούδουνο κι αόριστο εκείνο με το τέρας, τότε μην ανησυχείς: κι η ίδια η ταινία αυτό πιστεύει. Και δεν έχει κανένα πρόβλημα να το παραδεχτεί. Βλέπεις, πίσω από τα ερωτηματικά που αφήνει το τρέιλερ, πίσω από το hype για τη νέα τερατοταινία του JJ Abrams (μετά το δικής του παραγωγής Cloverfield (2008), πολλά στοιχεία του οποίου θα αναγνωρίσεις εδώ), πίσω από την όλη κατασκευασμένη αγωνία για το τι είναι το ρημάδι το τέρας και τι θέλει από εμάς, η καρδιά της ταινίας βρίσκεται ξεκάθαρα κάπου αλλού. Στην παρέα των νεαρών φίλων. Στους δεσμούς φιλίας τους, σε αυτά που τους ενώνουν (η αγάπη για το σινεμά, η περιέργεια για την εξερεύνηση και το φανταστικό), σε αυτά που τους κρατάνε χωριστά (στην περίπτωση του πρωταγωνιστή Jow και της μικρής Alice της ανατριχιαστικά καλής Elle Fanning, το μίσος ανάμεσα στους πατεράδες τους), και τελικά στη διαταραγμένη σχέση με τους γονείς τους. Εκεί είναι και το τέρας, μην ανησυχείς. Σουλατσάρει στα μουλωχτά, καταβροχθίζει - δολοφονεί - απαγάγει κόσμο κατά βούληση, σε μια παράλληλη σταδιακή αποκάλυψη της μορφής και της ιστορίας του. Όμως είναι εντελώς εμφανές: Σε αυτή την ιστορία, είναι απλώς το MacGuffin. Αυτό που αληθινά μετράει, είναι οι χαρακτήρες.

Ο JJ Abrams έχει σίγουρα μελετήσει τον (εδώ παραγωγό) Spielberg του, ή καλύτερα -επειδή δεν πρέπει να ακούγεται σα να επρόκειτο περί αγγαρείας- έχει σίγουρα αγαπήσει τον Spielberg του. Σε μια ταινία φτιαγμένη για να ανασύρει αναμνήσεις των παιδικών χρόνων της γενιάς του, οι ερασιτέχνες wannabe auteurs είναι -όπως ήταν κι ο ίδιος JJ- 13χρονα πιτσιρίκια στα τέλη των ‘70s, ακριβώς δηλαδή τη στιγμή που θα έβλεπαν το Jaws (1975) στο σινεμά και θα πάθαιναν την πλάκα της ζωής τους. Από το πρώιμο Σπιλμπεργκικό αριστούργημα ο Abrams έχει κρατήσει πολλά στοιχεία: τη σχέση πατέρα-γιου, το setting της κοινότητας και των ανθρώπων της, τη σταδιακή αποκάλυψη του τέρατος, το πώς αυτό στέκει ως ένας μηχανισμός ώστε να αφηγηθεί τελικά μια κατά βάση συναισθηματική ιστορία. Στοιχεία εν ολίγοις που επιστρέφουν διαρκώς σε όλη την αθώα, μαγική, προ-καταραμένα ‘90s περίοδο του Spielberg, είτε μιλάμε για το Close Encounters of the Third Kind (1977) είτε φυσικά για τον E.T. (1982(, που χαιρετίζεται ως η μεγαλύτερη και προφανέστερη επιρροή, είτε σε παραγωγές του Spielberg σαν τα Goonies (1985) --που χάρη στην αίσθηση ανακάλυψης και αγνής περιπέτειας που ζει μια παρέα ανήλικων παιδιών, είναι ίσως η ταινία που αφήνει την μεγαλύτερη στάμπα στο Super 8. Αυτή είναι η μεγάλη δύναμη της ταινίας: το ότι η αναπόληση μιας συγκεκριμένης εποχής λειτουργεί ναι μεν σε επίπεδο ανθρώπινο, αλλά ακόμα περισσότερο σε επίπεδο σινεφιλικό. Δε νοσταλγείς μόνο τα χρόνια που ήσουν πιτσιρικάς και έτρεχες ξέγνοιαστος σε χωράφια παίζοντας με τους φίλους σου, αλλά περισσότερο νοσταλγείς τα χρόνια που ήσουν πιτσιρικάς και έβλεπες τις ταινίες του Spielberg, εκείνες που δεν γυρίζει πια. Που κανένας σκηνοθέτης δεν γυρίζει πια.

Είναι δύσκολο να αντισταθεί κανείς στο να αρχίσει να κουνάει τη μαγκούρα του σε αυτό το σημείο παραμιλώντας σαν κάτι αφασικούς γέρους για το πώς "ήταν καλύτερα τότε". Όμως το Super 8 παίζει με τη φόρμα και τις ευαισθησίες ενός οικογενειακού blockbuster σινεμά που έχει πεθάνει, ένα σινεμά όπου τα πάντα ξεκινούν και τελειώνουν στους χαρακτήρες, σε ένα δεσμό ραγισμένο, σε ένα βλέμμα ή ένα άγγιγμα φευγαλέο, σε ένα αντικείμενο που σημαίνει ένα σωρό ειπωμένα κι ανείπωτα πράγματα. Χωρίς να σε γονατίζει στη λογοδιάρροια, δίχως να βάζει λόγια μεγαλόστομα στα στόματα των νεαρών ηρώων του, αφήνοντας κατά μέρος τις ατελείωτες σκηνές δράσης ή τα εφέ σαν πατερίτσα δραματουργίας, και τελικά αδιαφορώντας για υπερδραματικές κορυφώσεις (στο δράμα ή στη δράση), ο JJ Abrams σημαδεύει την κάμερα και τα blue flares του σε πρόσωπα που πολύ συχνά προτιμούν να μη λένε τίποτα με λέξεις, παρά μόνο με βλέμματα και με κινήσεις. Για να αφήσει την ιστορία του να κορυφωθεί -μέσα από ένα φιλμ που έχει τη σπάνια ικανότητα να γίνεται καλύτερο όσο πλησιάζει στο φινάλε- με έναν απόλυτα ταιριαστό και συνεπή με τα παραπάνω τρόπο, συγκινώντας με τη ζεστασιά του παρά αρπάζοντας το θεατή από το λαιμό.

Το Super 8 αφήνει το τέρας του ίσως περισσότερο κρυμμένο -και αποκομμένο- από όσο θα έπρεπε ώστε τελικά να μας νοιάξει, και τελικά δεν έχει τίποτα καινούριο να προσθέσει στο υπο-genre που επιχειρεί να αναβιώσει. Όμως ακόμα κι αν δεν χτίζει καινούρια μονοπάτια, περπατάει μια διαδρομή που είχες ανάγκη να ξαναζήσεις στη μεγάλη οθόνη. Και για αυτό ακριβώς, ο Spielberg θα ήταν περήφανος. Όχι ο σημερινός. Αλλά ο πιτσιρικάς Spielberg, που γύριζε το πρώτο του ερασιτεχνικό φιλμάκι με την κάμερα του πατέρα του. Σε ηλικία 11 χρονών.



Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
ΑΣΤΟΡ HOLLYWOOD 3D
Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.10/ 22.20

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ
ΑΘΗΝΑΙΟΝ 3D DIGITAL
ΑΙΘΟΥΣΑ 1
Πέμ.-Τετ.: 18.20 (εκτός Κυρ.) / 20.40/ 23.00
ΑΙΘΟΥΣΑ 2
Πέμ.-Τετ.: 21.50

ΧΑΛΑΝΔΡΙ
ΑΙΓΛΗ 3D DIGITAL
ΑΙΘΟΥΣΑ 2
Πέμ.-Τετ.: 19.00/ 21.00/ 23.00

ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ
ΑΙΘΟΥΣΑ 1 (DTS)
Πέμ.-Δευτ. & Τετ. 17.30, Σάβ., Κυρ. & 12.50/ 15.10
ΑΙΘΟΥΣΑ 8 VODAFONE (DTS)
Τρ.: 17.30
ΑΙΘΟΥΣΑ 11 (DTS/DOLBY DIGITAL)
Πέμ.-Τετ.: 20.00/ 22.20, Παρ., Σάβ. & 00.40

VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL
ΑΙΘΟΥΣΑ 7 MAX SCREEN
Πέμ.-Τετ.: 21.45/ 00.30
ΑΙΘΟΥΣΑ 10
Πέμ.-Τετ.: 17.30/ 20.00/ 22.30/ 01.00, Σάβ. & 15.00, Κυρ. & 12.30/ 15.00
ΑΙΘΟΥΣΑ 13 VILLAGE CINEMAS GOLD CLASS
Πέμ.-Τετ.: 20.00/ 22.30

ΗΡΑΚΛΕΙΟ - Ν. ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ
ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ 3D DIGITAL
ΑΙΘΟΥΣΑ 3Θερινός
Πέμ.-Τετ.: 21.00/ 23.00

ΑΕΛΛΩ CINEMAX 5+1
ΑΙΘΟΥΣΑ 3
Πέμ.-Τετ.: 18.00/ 20.20
ΑΙΘΟΥΣΑ 4
Πέμ.-Τετ.: 19.10/ 21.30/ 23.50
ΑΙΘΟΥΣΑ 6 (DOLBY DIG.)Θερινός
Πέμ.-Τετ.: 22.45

STER CINEMAS ΑΓ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ
ΑΙΘΟΥΣΑ 4
Πέμ.-Τετ.: 21.00, Πέμ.-Κυρ. & 00.00
ΑΙΘΟΥΣΑ 5
Πέμ.-Τετ.: 19.30/ 22.30, Σάβ., Κυρ. & 14.00/ 16.30

VILLAGE CINEMAS ΠΑΓΚΡΑΤΙ
ΑΙΘΟΥΣΑ 5 (DOLBY SRD)
Πέμ.-Τετ.: 19.10/ 21.30/ 23.50

NANA CINEMAX - ΔΑΦΝΗ 3D
ΑΙΘΟΥΣΑ 2
Πέμ.-Τετ.: 17.40/ 20.00/ 22.20
ΑΙΘΟΥΣΑ 5
Πέμ.-Τετ.: 18.50/ 21.10/ 23.30

VILLAGE CINEMAS ATHENS METRO MALL - AG.DIMITRIOS
ΑΙΘΟΥΣΑ 2
Πέμ.-Τετ.: 19.30/ 21.50/ 00.15
ΑΙΘΟΥΣΑ 4
Πέμ.-Τετ.: 11.45/ 14.30/ 17.00

VILLAGE 9 CINEMAS @ FALIRO
ΑΙΘΟΥΣΑ 2
Πέμ.-Τετ.: 18.20/ 21.00/ 23.40, Σάβ., Κυρ. & 15.40
ΑΙΘΟΥΣΑ 7 Vmax
Πέμ.-Τετ.: 19.30/ 22.00/ 00.30
ΑΙΘΟΥΣΑ 8 GOLD GLASS
Πέμ.-Τετ.: 19.40/ 22.20

Ν. ΚΟΣΜΟΣ - ΦΙΞ - Ν. ΣΜΥΡΝΗ - Π. ΦΑΛΗΡΟ
ΣΠΟΡΤΙΓΚ
ΑΙΘΟΥΣΑ 3 Θερινός
Πέμ.-Τετ.: 21.00/ 23.15

ODEON STARCITY - Λ. ΣΥΓΓΡΟΥ
ΑΙΘΟΥΣΑ 1 (DTS/DOLBY DIGITAL)
Πέμ.-Τετ.: 20.00/ 22.00, Παρ., Σάβ. & 00.40
ΑΙΘΟΥΣΑ 2 (DTS)
Πέμ.-Τετ.: 17.30

VILLAGE SHOPPING AND MORE
ΑΙΘΟΥΣΑ 4
Πέμ.-Τετ.: 19.15/ 21.45/ 00.15
ΑΙΘΟΥΣΑ 12
Πέμ.-Τετ.: 18.15/ 20.45/ 23.15, Σάβ., Κυρ. & 15.45
ΑΙΘΟΥΣΑ 14
Πέμ.-Τετ.: 20.00/ 22.30/ 01.00
VILLAGE RENTI SUMMER (DOLBY DIG.)Θερινός
Πέμ.-Τετ.: 21.15/ 23.45

STER CINEMAS ΙΛΙΟΝ
ΑΙΘΟΥΣΑ 1
Πέμ.-Τετ.: 19.40/ 22.00, Παρ., Σάβ. & 00.20
ΑΙΘΟΥΣΑ 8 Θερινός
Πέμ.-Τετ.: 21.00/ 23.20

ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS 3D DIGITAL
ΑΙΘΟΥΣΑ 1
Πέμ.-Τετ.: 18.20/ 20.40/ 23.00
ΑΙΘΟΥΣΑ 2
Πέμ.-Τετ.: 21.50

ΓΛΥΦΑΔΑ - ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ - ΒΑΡΚΙΖΑ
ΒΑΡΚΙΖΑ
ΑΙΘΟΥΣΑ 3 Θερινός
Πέμ.-Τετ.: 20.50/ 23.00

ΣΑΡΩΝΙΔΑ
ΑΙΓΛΗ Θερινός
Πέμ.-Τετ.: 21.00/ 23.00


Previously on Movies for the Masses: Super 8 (2011): Νοσταλγικό trailer

3 Responses so far.

  1. verbal said

    Με ηγετική θέση στα αστέρια των Μαζών, αλλά και στη σαρανταριά αιθουσών που θα το προβάλλουν, το Super 8 (3.5/5) είναι η ταινία μιας βδομάδας πηγμένης στους νέους τίτλους, οι οποίοι θα αποκαλύπτονται πιθανότατα μέχρι το τέλος της στη σελίδα, λόγω και του απροσδόκητου downtime του cheaplog. Μέχρι τότε πάντως, μπορείς να χαζέψεις τη χαζομάρα του Shelter (1/5) και του Water for Elephants (2/5), ή να εκτιμήσεις την φιλότιμη προσπάθεια του Τι Μέσα, τι Έξω (2/5), αν δεν σε καλύπτουν οι δοκιμασμένες αξίες του εικονικού ρομάντζου Love Story (1970) που επανεκδίδεται σε δυο αίθουσες, και του Brutti, Sporchi e Cattive που θα πνίξει άλλες δυο σε λαϊκή σάτιρα. Επιπλέον, αν έχεις εγκεφαλικά κύτταρα για κάψιμο, δέκα αίθουσες προσφέρονται για τρισδιάστατο ολοκαύτωμα με Justin Bieber: Never Say Never (2011) που συνδυάζει τουρνέ και βιογραφία του οδοστρωτήρα της ποπ.

  2. verbal said

    Στην κορυφή του box office κατάφεραν να φτάσουν τα πιτσιρίκια του Super 8, έστω κι αν όχι για κανέναν άλλο λόγο πέρα απ' την έλλειψη αντιπάλου, αφού τα 18,5 χιλ εισιτήρια που μάζεψαν από 55 ολόκληρες οθόνες, δεν μπορείς παρά πλήρως απογοητευτικά να τα πεις. Τουλάχιστον, ήταν αρκετά για να ρίξουν το The Hangover Part II από την πρώτη θέση, αφού η πρωταθλήτρια των δυο προηγούμενων τετραημέρων είδε την φόρα της να περιορίζεται κατά 52% και τις 77 οθόνες της να μαζεύουν μόλις 17,7 χιλ θεατές. Που, ωστόσο, για δεύτερη συνεχόμενη βδομάδα, ήταν περισσότεροι απ' τους 13,1 χιλ που προτίμησαν τις 62 αίθουσες των άτυχων στη χώρα μας μεταλλαγμένων του X-Men: First Class.

    Βάλε μέσα και τις αναμενόμενα υποτονικές επιδόσεις των υπόλοιπων νέων τίτλων όπως το Henry's Crime (5,5 χιλ από 13 οθόνες), το Water for Elephants (2.1 χιλ από 6 οθόνες) και το Shelter (2 χιλ από 16 οθόνες) που έφτασαν με τραγική καθυστέρηση στις ελληνικές αίθουσες, και το ψιλοπετυχημένο άνοιγμα του Essential Killing (1,3 χιλ από 3 αίθουσες), που δεν ήταν βέβαια αρκετό για να αλλάξει το κλίμα, και καταλαβαίνεις γιατί τα ταμεία δεν μπόρεσαν ν' αντέξουν τον καύσωνα του ΠεΠαΣαΚυ, και σημείωσαν πτώση κατά 25% σε σχέση με το προηγούμενο, βλέποντας τις συνολικές τους εισπράξεις μετά βίας να φτάνουν τις 90χ χιλ στο πανελλαδικό σύνολο. Μεγαλύτερη ήταν η πτώση της εβδομάδας ολόκληρης, με τα νούμερα να σημειώνουν κατρακύλα της τάξης του 35% και το σύνολο να μην φτάνει καν τις 150 χιλ (απ' τις 211 χιλ της προηγούμενης), ποσοστά που μπορείς να τα εντοπίσεις και στην κατά 44% πτώση των εβδομαδιαίων εισπράξεων των τέταρτων Πειρατών της Καραϊβικής, ή και την κατά 64% αντίστοιχη του δεύτερου Hangover, αλλά εδώ που τα λέμε, αν δεν έχεις και κάνα τίτλο της προκοπής να δεις, δεν υπάρχει και κάνας λόγος να ξεκουνηθείς. Που μέχρι να 'ρθουν οι Transfomers: Dark of the Moon στο τέλος του μήνα, τέτοιο λόγο μάλλον δεν πρόκειται να βρεις.

  3. Anonymous said

    Tο βρήκα χαζομάρα και γελοιωδέστατο, αν και ξεκινάει πολύ καλά και πολλά υποσχόμενο. Μόνο για παιδάκια, και πάλι δεν ξέρω αν είναι ό,τι καλύτερο με αυτά που δείχνει

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.