Moneyball (2011)

Moneyball, Poster

Σκηνοθεσία: Bennett Miller
Σενάριο: Steven Zaillian, Aaron Sorkin, Stan Chervin, Michael Lewis (βιβλίο)
Παίζουν: Brad Pitt, Jonah Hill, Philip Seymour Hoffman


Δες/Κρύψε το trailer

Οι Oakland Athletics, από τις φτωχότερες ομάδες του αμερικάνικου μπέιζμπολ, κάνανε το 2002 ένα ιστορικό σερί 20 νικών, οργανώνοντας την ομάδα τους με βάση εμπειρικά στοιχεία, κόντρα στην εμφατικά.. δεισιδαιμονική παράδοση του αθλήματος. Moneyball, PhotographΜιας και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, το Moneyball (2011) χρησιμοποιεί σε όλη τη διάρκειά του και πραγματικά ονόματα, με μια εξαίρεση, ο Paul DePodesta φαίνεται να αρνήθηκε τη χρήση του δικού του ονόματος, και έτσι ο Aaron Sorkin τον αντικατέστησε με έναν χαρακτήρα χοντρό, ντροπαλό, άβγαλτο, που δεν έχει απολύτως καμία επαφή με το άθλημα αλλά ξερνάει όλη την ώρα αριθμούς. Μπορείς βέβαια να στοιχηματίσεις ότι τίποτα δε θα άλλαζε στο σενάριο του Sorkin ακόμα και αν ο DePodesta έβλεπε τη φάση πιο χαλαρά, για παράδειγμα ο (προπονητής της ομάδας) Art Howe διαμαρτυρήθηκε εκ των υστέρων που του εκτέλεσαν την υπόληψη, και γενικότερα αυτό είναι το modus operandi του Sorkin, προσλήφθηκε ακριβώς για να μετατρέψει σε ακόμα ένα σχηματικό δράμα, το project που ο Steven Soderbergh (με τον Steve Zaillian στο σενάριο) το είχε ήδη επεξεργαστεί τεκμηριωτικά, κομπλέ με συνεντεύξεις παικτών. Με διαφορετικά λόγια, το βιβλίο στο οποίο βασίστηκε η ταινία, ανέλυε για το ευρύ κοινό ένα εξειδικευμένο κατόρθωμα, αλλά η παραγωγή του Moneyball προτίμησε τελικά να το μετατρέψει σε απλοϊκή χοντρά σχηματική σύγκρουση, ο ωραίος ενάντια στο κατεστημένο.

Και η ευμορφιά του ήρωα, του διευθυντή των A's, είναι κυριολεκτικά το μόνο που δικαιολογεί τις παλαβές ισορροπίες της ταινίας, ο Sorkin παραλείπει ότι ο (πραγματικός) Billy Beane μελέταγε χρόνια τα sabermetrics και με ανθρώπους του αθλήματος (στη ταινία τα πετυχαίνει στο δρόμο, σε ένα ταξίδι), παραλείπει ότι η ομάδα είχε ήδη στο δυναμικό της αξιόλογους νέους παίκτες (που είχανε επιλεγεί παραδοσιακά και) που κάνανε τελικά τη διαφορά στη συνολική επίδοση, μετατρέπει όλες τις μεταγραφικές κινήσεις στη διάρκεια της σεζόν σαν απόφαση να υπερισχύσουνε απόλυτα τα νούμερα σε βάρος κάθε ταλέντου και εμπειρίας, χτυπάει αυτή την παράλογη αποφασιστικότητα από όλες τις μπάντες (η ομάδα χάνει συνέχεια, η κόρη προσεύχεται να μην απολύσουν τον υπεύθυνο πατέρα της) και την.. ενισχύει έτσι, ο Pitt περιφέρεται σαν κινούμενη αυτοπεποίθηση, σαν ο άνθρωπος που γύρισε από το μέλλον έχοντας διαβάσει το βιβλίο. Μπλεγμένος σκηνοθετικά σε ένα project πολύ μακριά από το.. σπίτι του, από τον οσκαρικό Capote (2005) του, ο Bennett Miller προσπαθεί να εξανθρωπίσει τον πάνινο Beane· τον βάζει να ατενίζει φυσικά τοπία, βουνά και λόφους, που.. δεν υπάρχουν γεωγραφικά· έχει απέναντι τον Jonah Hill (τον χοντρό που λέγαμε) να παίζει κόντρα στο κάστινγκ του (και μάλλον κόντρα και στον σεναριακό του ρόλο) με μια θολή μανιακή κι όμως χαμηλόφωνη ενέργεια, μπας και πιστέψεις ότι είναι ο μοναδικός με σοβαρό σχέδιο· και τσοντάρει συνέχεια, σε.. ειδυλλιακούς τόνους, σκηνές από το παρελθόν του χαλύβδινου Pitt, ώστε να έχεις κάποιο θεωρητικό υπόβαθρο για τη τωρινή του στάση (είχε λαμπρές προοπτικές σύμφωνα με τους σκάουτερς μικρός, στοπ, αλλά απέτυχε, στοπ, και άρα όλο το σύστημα ήτανε γελοία αναξιόπιστο, στοπ, και οτιδήποτε μπορεί να το αντικαταστήσει καλύτερα, στοπ). Χωρίς να έχουνε και την επιλογή να ξαναγράψουνε ολότελα την ιστορία, ο Sorkin και ο Miller χειρίζονται τη κατάληξη μάλλον μετρημένα, πληθωρικά αλλά χωρίς πολλές θριαμβολογίες, το Moneyball ξοδεύει όλη του τη διάρκεια κουνώντας γιγαντιαίο φλάμπουρο στιγμιαίας επανάστασης παύλα ικανοποίησης, στο τέλος ψάχνει να φρενάρει σε ασέβεια σε βάθος χρόνου, και τουλάχιστο δε στουκάρει σε κάνα τοίχο.



Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ
ΑΙΘΟΥΣΑ 7 (DTS/DOLBY DIGITAL)
Πέμ.-Τετ.: 19.50/ 22.30

VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL
ΑΙΘΟΥΣΑ 1
Τετ.: 17.00/ 19.45/ 22.45
ΑΙΘΟΥΣΑ 6 VILLAGE CINEMA ING
Πέμ.-Κυρ., Τρ.: 19.00/ 21.45/ 00.30
ΑΙΘΟΥΣΑ 8 LAYS
Δευτ.: 14.15/ 17.15

ΑΕΛΛΩ CINEMAX 5+1
ΑΙΘΟΥΣΑ 1
Πέμ.-Τετ.: 21.20/ 23.45

NANA CINEMAX - ΔΑΦΝΗ 3D
ΑΙΘΟΥΣΑ 3
Πέμ.-Τετ.: 21.15/ 00.00

Ν. ΚΟΣΜΟΣ - ΦΙΞ - Ν. ΣΜΥΡΝΗ - Π. ΦΑΛΗΡΟ
ΣΠΟΡΤΙΓΚ
ΑΙΘΟΥΣΑ 1
Πέμ.-Τετ.: 20.30/ 23.00
ΑΙΘΟΥΣΑ 2
Πέμ.-Τετ.: 18.00

ODEON STARCITY - Λ. ΣΥΓΓΡΟΥ
ΑΙΘΟΥΣΑ 10 (DTS/DOLBY DIGITAL)
Πέμ.-Τετ.: 19.40/ 22.30

VILLAGE SHOPPING AND MORE
ΑΙΘΟΥΣΑ 3
Πέμ.-Τετ.: 14.15/ 17.15/ 20.15/ 23.00, Σάβ., Κυρ. & 11.30

CINE CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ
CINE CITY ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ
ΑΙΘΟΥΣΑ 3
Πέμ.-Τετ.: 17.40/ 20.20/ 23.00

STER CINEMAS ΙΛΙΟΝ
ΑΙΘΟΥΣΑ 6
Πέμ.-Τρ.: 20.00/ 22.30, Τετ. 17.50/ 22.30

ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS 3D DIGITAL
Αίθουσα 2
Πέμ.-Τετ.: 20.30/ 23.00

8 Responses so far.

  1. giorgos said

    Δεν έχω σκοπό να κάνω κριτική στην κριτική σου αλλά πιστεύω ότι όποιος αγνοήσει το κατά πόσο είναι ή δεν είναι πίστη η ταινία στην αληθινή ιστορία (που γιατί να με/μας νοιάζει) θα του αρέσει αρκετά περισσότερο. Για μένα αυτό που ανεβάζει την ταινία από καλή σε πολύ καλή είναι ο τρόπος που επιλέγει να κλείσει με τη σκηνή στο αμάξι και ο Πιτ που παίζει για πρώτη(?) φορά έναν "κανονικό" χαρακτήρα/άνθρωπο.

  2. cheaptalk said

    Με την ίδια λογική, μπορώ να ρίχνω και ένα τσουβάλι αστέρια σε κάθε ρομεντιά. Γιατί να με νοιάζει το πόσο διαστρεβλώνουνε μέχρι εξοντώσεως τη γενικότερη πραγματικότητα, το θέμα είναι να τη φχαριστιέμαι τη παραμύθα, να προσαρμόζεται η πραγματικότητα στις απαιτήσεις μου.

    Όταν μια ταινία εμπνέεται από πραγματικά γεγονότα, σα το Kongen av Bastøy (2010) ας πούμε, έχει πολλές δραματουργικές ελευθερίες, και υποχρέωση να ανταποκρίνονται οι χαρακτήρες της στο γενικότερο πλαίσιο (κάνας κατά συρροή δολοφόνος θα ήτανε εξωγήινος σε νορβηγική χαλαρή φυλακή πριν 100 χρόνια). Όταν χρησιμοποιεί πραγματικούς χαρακτήρες, μπορείς να της δικαιολογήσεις ορισμένα πράγματα, για παράδειγμα ο πραγματικός σκάουτερ που πλακώνεται στη ταινία με τον Pitt κατανόησε ότι τον κάνανε κακό για δραματική ένταση, παρόλο που φυσικά ποτέ δεν απολύθηκε (αποχώρησε φιλικά και ξαναγύρισε). Αλλά χοντράδες και σπιλώσεις είναι αδικαιολόγητες ανεξάρτητα από τον ποιόν νοιάζουνε, και πάντα οι.. επεμβάσεις κρίνονται, αν όχι τιποτάλλο αυτές ξεκαθαρίζουνε τις προθέσεις της παραγωγής (σκηνοθετικές, σεναριακές, εμπορικές) καλύτερα απ' οτιδήποτε.

  3. cheaptalk said

    Ορισμένα πράγματα πρέπει να έχεις την απαραίτητη "παιδεία" για να τα εκτιμήσεις, και όχι πάντα με την έννοια της μόρφωσης. Για παράδειγμα, μια εκπληκτική πάσα στο ποδόσφαιρο, που "βλέπει γήπεδο", αλλά μπορεί να μη καταλήξει καν σε γκολ. Τώρα, για να τη προσεγγίσεις την ιστορία αυτής της πάσας δημιουργικά, στο ένα άκρο προσπαθείς να κάνεις το θεατή κοινωνό της εμπειρίας, και στο άλλο ζωγραφίζεις τον ποδοσφαιριστή με περικεφαλαία, τους αντιπάλους καρχαρίες, και το χορτάρι ζούγκλα του Αμαζονίου. Και βάζεις στην εξέδρα μικρά παιδάκια να κλαίνε. Και απόξω κάτι μαυράκια να πεινάνε. Ε η δεύτερη προσέγγιση είναι κάπως σχηματική, το ίδιο δράμα με τοστιέρες, σε διαφορετική συσκευασία κάθε φορά, δεν είναι δημιουργία, άσχετα με το πόσο ενθουσιάζει το μέσο θεατή.

  4. cheaptalk said

    Το μπέιζμπολ είναι ένα γενικά στατικό παιχνίδι, δυο ομάδες πετάνε εναλλάξ τη μπάλα η μια στην άλλη, και διάφοροι κάνουν διάφορα ανάλογα με το που θα πάει (η μπάλα), άμα πάει. Στη διάρκεια του παιχνιδιού βγαίνουν έτσι πάρα πολλά και αλληλοεξαρτώμενα στατιστικά, τα οποία επιπλέον δεν εξαρτώνται άμεσα από φυσικές ιδιότητες ή τεχνικές ικανότητες. Έτσι οι ατομικές επιδόσεις των παικτών παραδοσιακά κρίνονται από επιφανειακά στατιστικά, και οι ομάδες στήνονται με βουντού και μαύρη μαγεία.

    Στον 21ο αιώνα υπάρχει μια, σαρωτική πια, τάση να εκλογικευτούν κάπως οι αναλύσεις των επιδόσεων και οι συνθέσεις των ομάδων. Τάση βέβαια επαναστατική στη διαχείριση, που όμως δεν αλλάζει και πολλά στο αποτέλεσμα. Σαν μάνατζερ, πριν είχες κάτι τύπους που σου προτείνανε παίχτες με βάση τη διαίσθησή τους, τώρα έχεις άλλους που έχουνε τον δικό τους τρόπο να μαγειρεύουνε τα νούμερα. Τους δεύτερους μπορείς να τους ελέγξεις περισσότερο, αλλά και οι πρώτοι έτσι κι αλλιώς φιλτράρονταν (όποιος έλεγε μόνιμα μαλακίες δεν έβρισκε δουλειά), και ποτέ η επίδοση ενός παίκτη σε μια ομάδα δε πρόκειται να είναι συνάρτηση αυστηρά κάποιων προηγούμενων αριθμών του.

    Χαρακτηριστικά, οι Oakland A's αποκλείστηκαν το 2002 από τους Minnesota Twins στα playoffs, όπως αναφέρεται και στη ταινία. Αυτό που παραλείπει η ταινία είναι ότι οι Twins ήτανε ακόμα πιο φτωχοί από τους A's (κάτω από $40M προϋπολογισμό και αυτοί). Και ήτανε και πραγματικά "διαλυμένη" ομάδα, η MLB σχεδίαζε εκείνη τη χρονιά να τους διαλύσει πραγματικά, γιατί εκτός από πάμφτωχοι ήτανε και άχρηστοι. Και ήτανε αυτοί που πραγματικά φτιάξανε ομάδα από το τίποτα (είχανε το μικρότερο μέσο όρο ηλικίας στο πρωτάθλημα), ενώ οι A's είχανε ήδη αστεράτο υλικό (όπως παραλείπει να αναφέρει η ταινία, όπως είπαμε). Με διαφορετικά λόγια, η σεζόν των Twins ήτανε το "θαύμα", και με διαφορά, του 2002. Και οι Twins, όχι μόνο είχανε στηθεί εντελώς παραδοσιακά, αλλά actually απέκλεισαν και τους A's.

    Παραπέρα, οι Twins ήτανε από τις τελευταίες ομάδες που υιοθέτησαν τα sabermetrics, παρολαυτά τα δικά τους ρεκόρ ήτανε καλύτερα από τα ρεκόρ των A's σε όλη τη δεκαετία.

  5. cheaptalk said

    Τώρα το πρόβλημα στη ταινία δεν είναι ότι παίρνει τη τρίχα και τη κάνει τριχιά να δέσεις όλη την Αμερική και να τη ρυμουλκήσεις μέχρι τη Κίνα. Το δομικό πρόβλημα είναι ότι η ιστορία ξεκινάει με μια βασική παραδοχή, ότι δεν υπάρχουνε μαγικές λύσεις, και στη συνέχεια αφηγείται.. τη μαγικότερη όλων. Και το αφηγηματικό πρόβλημα είναι η τυφλή πίστη σε αυτή τη μαγική λύση. Ο Pitt κυριολεκτικά πετυχαίνει στο δρόμο ένα τύπο που του λέει ότι έχει τη μυστική φόρμουλα για να φτιάξει υπερομάδα από παραλυμένους. Και όχι μόνο την εφαρμόζει από την άλλη μέρα, αλλά όταν χάνει τον ένα αγώνα μετά τον άλλον, διώχνει και κάθε παίχτη που μπορεί να περπατάει. Άμα έγραφε το σενάριο η Stephenie Meyer, μάλλον λιγότερο αυνανιστικό θα ήτανε.

  6. Γιώργος Καλαποθαράκος said

    Συμφωνώ εν μερη μαζί σου Cheaplog, πολλές φορές όμως για να την "φας την παραμυθα" χρειάζεται το σενάριο να πάρει απόσταση από τα πραγματικά γεγονότα. Όσο για τον Brad Pitt, νομίζω οτι η όλη ιστορία με την "καταπληκτική ερμηνεία" του είναι κόλπο από το τμήμα marketing της ταινίας. Συνεχίζει να μην μπορεί να αρθρώσει λέξη και να είναι γλυκός ακόμα κι όταν θυμώνει.

  7. Anonymous said

    Wow, did you really need to write all that just to say that you didn't like the movie? I mean really? There was nothing constructive in what you wrote, and all I really got out of it is that you don't like baseball. Remind me not to read your review on baseball.

  8. cheaptalk said

    You probably missed the links to arguments, in a language that you might better understand, that the movie just conventionalizes the story and mythicizes moneyball while pretending to do the exact opposite.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.