Fetih 1453 (2012): Trailer τούρκικης επικής γελοιότητας
Προωθούμενη σαν η μεγαλύτερη τούρκικη παραγωγή στην ιστορία, η Fetih 1453 (2012) που σε ελεύθερη απόδοση μπορείς να τη πεις και Άλωση, ανοίγει στη Τουρκία στις 17 Φεβρουαρίου, και απειλεί από τώρα να σου φάει το μάτι, αφού πρώτα το σουβλίσει και το τραγανοψήσει, με ένα τρίλεπτο τρέιλερ που κυκλοφόρησε στα γιουτιούμπια τη Πέμπτη, και φέρεται να αποθεώθηκε μονομιάς από 1.670.000 απελπιστικά καθυστερημένους μουσάτους.
Το τρέιλερ από μόνο του υποτίθεται ότι κόστισε 600 χιλιάδες δολάρια, κατά πάσα πιθανότητα για το μουσειακό IBM PC AT που έκανε το rendering της φωτιάς των τίτλων, και ο παραγωγός Faruk Aksoy ακόμα χρωστάει στους, κάπου 15-20 κατά τα φαινόμενα, κομπάρσους που χρησιμοποίησε, οπότε τον συνολικό προϋπολογισμό της ταινίας βάλτον σε αυτά τα ανεκτίμητα που δε πιάνει η MasterCard, από $12-13 εκατομμύρια στα δημοσιεύματα του προηγούμενου μήνα έχει φτάσει τα 17 σε αυτόν, και θα ξεπερνάει αυτόν του Avatar 2 (2014) μέχρι να ξεκινήσουνε οι προβολές. Οι οποίες προβολές θα γίνουνε από 500 κόπιες σε 850 κινηματογράφους, σε Τουρκία, Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Αυστρία, Γαλλία, Αγγλία, Ελβετία, Κατεχόμενη Κύπρο, Ουζμπεκιστάν, και Ινδονησία, όπως αναφέρει σχετικά και η τελευταία τούρκικη σελίδα, αναδεικνύοντας και το ευρύτατο, γεωγραφικά τουλάχιστο, πλήθος των πληροφοριών που διαδίδεται για τη παραγωγή. Άμα απευθυνθείς στην ίδια τη παραγωγή, συνεπαρμένος από το ποτάμι ουσιαστικής ενημέρωσης, θα μάθεις επιπλέον πως έκανε γυρίσματα σε στούντιο 2μισι χιλιάδων τετραγωνικών, και χρησιμοποίησε 44 χιλιάδες μέτρα ύφασμα και 25 στρέμματα κωλόχαρτο για να απλώσει σε τρεις διαστάσεις 14600m² ντεκόρ.
Με διαφορετικά λόγια, εκτός από τούρκικα ατελείωτες υπερβολές στους προϋπολογισμούς, και γύφτικα ατελείωτες υπερβολές στο σχεδιασμό της παραγωγής, δύσκολα βρίσκεις κάτι σοβαρό να αναφέρεις για τη ταινία, ακόμα κι αν έχεις τη διάθεση, και το να εξετάσεις και την επί της οθόνης εικόνα της είναι άσκηση στα σεφερλίδικα χωρατά, από τις τρίχες και μόνο στο πηγούνι του Devrim Evin ως Μωάμεθ Β' στις φωτογραφίες, μπορούσες να συμπεράνεις πως το γενικότερο επίπεδο είναι σχολικής παράστασης στη βαθιά Ανατολία, και η διανοητικά σκωληκοφαγωμένη μισαλλοδοξία των σκηνών του τρέιλερ καταλήγει σε αθέλητη, απερίγραπτα τρελή, και αναχρονιστική κι από πάνω, παρωδία. Η "άλωση" σαν ελληνική λέξη, έχει φτάσει συνώνυμη της εκπόρθησης, αλλά ετυμολογικά σημαίνει καταστροφή, παραπέρα όλος ο δυτικός και βάλε κόσμος αναφέρεται στη "πτώση" της Κωνσταντινούπολης το 1453, και έτσι η παραγωγή, από τον επιθετικό τίτλο της ακόμα, από τη "κατάκτηση" (δηλαδή το "fetih") δίπλα στη χρονολογία, δεν είχε εξαρχής πιθανότητες να μαζέψει ενδιαφέρον από μη Τούρκους, και δεν είχε δυο φορές αφού τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο ίδιος ο Aksoy (i.e. ο παραγωγός), για να εγγυηθεί την ευρύτερη δυνατή απήχηση σε σάπιους εγκεφάλους. Σύμφωνα με τον Aksoy, το συνολικό ποσό της επένδυσης στη τούρκικη βιομηχανία είναι κάπου $25 εκατομμύρια το χρόνο για 35-40 ταινίες, και για επαγγελματικό αποτέλεσμα χρειάζεσαι κάπου ενάμισο, οπότε μάλλον κάπου $6-7M του κόστισε το 1453, μιας και έκανε γυρίσματα τρία χρόνια σε τρία στάδια και τον γδάρανε και $1-2 εκατομμύρια για τα ψηφιακά εφέ, και σίγουρα η πιθανότητα να βγει άλλη παπάρα τέτοιου μεγέθους από τα ανατολικά μας σύνορα, είναι μηδαμινή για φέτος.