Έχουν κανένα δικαίωμα οι κριτικοί να κατεβάζουν ταινίες?

No need to see any piracy

Οι συζητήσεις για το πού βρίσκεις καλούς υπότιτλους δεν είναι πια τόσο συχνές, όσο ήταν μερικά χρόνια νωρίτερα, ανάμεσα στους επαγγελματίες κριτικούς στις ελληνικές δημοσιογραφικές. Αυτό συμβαίνει κυρίως επειδή.. πατάνε όλοι όλο και σπανιότερα στις προβολές, όσο λιγότερο χρόνο ή διάθεση για πρωινό ξύπνημα έχεις, τόσο περισσότερο σκέφτεσαι τη μετακίνηση μέχρι την αίθουσα, ειδικά προφανώς άμα η παρακολούθηση της ταινίας προβλέπεται μαρτυρική. Από ακόμα νωρίτερα βέβαια, μέχρι και από τους μεγαλύτερους σε ηλικία δημοσιογράφους άκουγες διάφορες (ενίοτε διασκεδαστικές για τους διαδιχτυακούς) ανταλλαγές χρήσιμων συμβουλών για πλοήγηση στα πειρατικά νερά, αφού όσο πιο πολύ αντιμετωπίζονταν η αντιγραφή σα.. φυσικό φαινόμενο από το κοινό, τόσο αποκτούσανε και οι πιο νομιμόφρονες στη βιομηχανία αίσθηση αυτού που οι αγγλόφωνοι λένε --σε βαθμό σπασίματος-- entitlement, του δικαιώματος στη δωρεάν θέαση κινηματογραφικών (τουλάχιστο) έργων. Το σκεπτικό έχει μια λογική βάση: εφόσον έχεις προσκληθεί στη προβολή της ταινίας από τη διανομή της, δε παραβιάζεις και πολύ τα σχετικά πνευματικά δικαιώματα άμα παρακολουθήσεις τη προβολή του παϊρετμπέη.

Αλλά οι επεκτάσεις της λογικής γίνονται όλο και προβληματικότερες. Κατεβάζεις για παράδειγμα κάθε οσκαρικό σκρίνερ που διαρρέει, προεξοφλείς πως θα βρει διανομή και στην Ελλάδα ή στο 'χει στείλει η αμερικάνικη και το καθυστερεί ο κούριερ. Ή πας πιο πέρα, όπως ο Mike D'Angelo πριν κάνα μήνα, και γράφεις ολόκληρο κατεβατό για να αυτο-αιτιολογηθείς που κατεβάζεις ότι επανέκδοση της Criterion κυκλοφορεί. Ο D'Angelo χρησιμοποίησε τις κοινές δικαιολογίες, δε βρίσκω διαθέσιμο τον τίτλο καθόλου ή στη ποιότητα που θέλω ή στη τιμή που θέλω, και συνόψισε τον αντίλογο σε θέμα για το Criticwire, που έκανε φανερό ότι μόνο για το πόσο τραβάς την υπεροψία (την αίσθηση δικαιώματος που λέγαμε) γίνεται η συζήτηση, ότι την τραβάς την τραβάς. Η συζήτηση πάντως συνεχίζεται ακόμα, προστέθηκε και ο Michael Mirasol από την Αυστραλία, με λίγο πολύ το πρίσμα των συνθηκών κοινωνικών και οικονομικών ανά τον πλανήτη, που δεν επιτρέπουνε πάντα στο φιλόδοξο κριτικό να αυτο-επιμορφωθεί. Αν μείνεις βέβαια στη τρέχουσα νομοθετική αντίληψη περί πνευματικής ιδιοκτησίας, το μόνο σίγουρο είναι πως η βιομηχανία δεν είναι κοινωφελές ίδρυμα, δεν έχει ούτε πρόθεση ούτε φυσικά υποχρέωση να εκπαιδεύσει τον κάθε κινηματογραφόφιλο μπας και γίνει μελλοντικά χρήσιμο γρανάζι του προωθητικού μηχανισμού της. Το παράδοξο στην όλη υπόθεση είναι πως την αυστηρότερη κριτική στους κριτικούς στο συγκεκριμένο θέμα, την ασκεί το κοινό που.. κατεβάζει αβέρτα, με entitlement τα υπόλοιπα μισητά entitlements όσων κάνουν αυτή τη δουλειά αναγνωρισμένα στο χώρο -- το κοινό με άλλα λόγια δε δίνει κανένα ηθικό δικαίωμα στους κριτικούς να γλιτώνουν κόπο και φράγκα με παράνομα κατεβάσματα, με το σκεπτικό ότι αρκετά ήδη έχουνε αυτοί, και πρέπει να περνάνε από φάλανγκα και εφτά ουρές πριν τον βραδινό ύπνο.



Previously on Movies for the Masses: Από το celluloid στα gigabytes

Τo artwork είναι της mbollutchu από το deviantART

12 Responses so far.

  1. cheaptalk said

    Όποιος θέλει μπορεί να μας αφήσει την άποψή του φυσικά, προαπαιτούμενα δεν έχει το θέμα. Αλλά αν κανένας έχει σκοπό να ανοίξει ατελείωτη συζήτηση, ας διαβάσει τουλάχιστο και τα προηγούμενα άρθρα στο Criticwire, να γλιτώσουμε μερικές ομοβροντίες :p

  2. Θανάσης said

    Περισσότερα, μεγαλύτερα και πιο αναλυτικά τέτοια άρθρα αν και όσο πιο συχνά γίνεται.

    Έχω πολύ καιρό να δω ταινία ενώ στο δίσκο κάθονται πάνω από 50 must. Πολύ καιρό για τα δικά μου δεδομένα έχω να πάω και σινεμά. Καθόλου τυχαίο που τα 2 αυτά γεγονότα συγχρονίζονται. Για να συμπληρώσω στο ύφος του άρθρου... από τις ταινίες κάθε χρόνο που καίγομαι να δω στο σινεμά, ούτε το 20% δε βρίσκει διανομή ή δεν φτάνει στο νομό που βρίσκομαι. Αυτό κάποιο ρόλο θα παίζει...

    Ξέρουμε για το Raid release dates?

  3. Anonymous said

    Τι είναι ένας ''επαγγελματίας'' κριτικός κινηματογράφου στην Ελλάδα; Εάν ως επαγγελματία κριτικό εννοούμε αυτόν που βιοπορίζεται αποκλειστικά από την κριτική κινηματογράφου, δεν ξέρω πλέον αν υπάρχει έστω και ένας τέτοιος...Αν πάλι εννοούμε κάποιον που κάνει καλά τη δουλειά του (ξέρει να βλέπει ταινίες και να γράφει καλά γι' αυτές) ασχέτως τού αν βιοπορίζεται από αυτήν, και εδώ οι υποψήφιοι είναι ελάχιστοι...
    Επομένως, δεδομένου ότι οι κριτικοί κινηματογράφου στην Ελλάδα είναι πλέον ερασιτέχνες, έχουν το ίδιο δικαίωμα με οποιονδήποτε άλλο να βλέπουν ταινίες μέσω downloading...

  4. cheaptalk said

    Αυτό με τον ερασιτεχνισμό στο περίπου συζητούσα με τον verbal πριν κάτι μέρες, κι από κει προέκυψε το άρθρο. Αλλά είχαμε βγάλει διαφορετικά (όχι βέβαια απαραίτητα αντίθετα) συμπεράσματα. Νομίζω ότι αρκετοί πια τακτικοί στις δημοσιογραφικές πάνε.. για να δουν τις ταινίες. Όχι για να γράψουν καμιά κριτική δηλαδή. Τα κίνητρα του καθένα δε τα ξέρω φυσικά. Υπάρχει πάντα κόσμος που θέλει να παριστάνει τον δημοσιογράφο, υπάρχει και κόσμος που έχει πιο αυθεντικά το ψώνιο του κινηματογράφου.

  5. Anonymous said

    Όκεϊ, VK, challenge accepted, ας δούμε μήπως το απολογητικό άρθρο στο Criticwire μας σώσει καθόλου χρόνο συζήτησης. [10mins later...] Nope, τσάμπα κόπος, καμία σχέση με τον πυρήνα του ζητήματος.

    Το θέμα για τους περισσότερους καταναλωτές/χρήστες internet που τα τελευταία χρόνια όλο και πιο συχνά προβαίνουν σε file sharing (και όχι πειρατεία, thank you very much) και έχουν γίνει ως σύνολο στόχος μίας διαρκούς προπαγάνδας σπιλώματος περί του ότι καταστρέφουν τις "δημιουργικές βιομηχανίες", είναι κακομαθημένοι entitled θρασύδειλοι που θα σου ΄κλεβαν το αμάξι μέσα απ΄ την DSL τους αν μπορούσαν, είναι παρόμοιας συνομοταξίας με τρομοκράτες και pedos, φέρνουν το El Nino κάθε χρόνο και δεν ξέρω 'γω τί άλλο είναι απλό: εμείς ΔΕΝ προσπαθούμε να συνεργαστούμε με την κλίκα αυτή (MAFIAA) για ίδιον όφελος, επιλέξαμε δλδ να μην παίζουμε "από μέσα". Το να βγαίνει ο οποιοσδήποτε κριτικός εν έτη 2012 και να παραδέχεται, "ε ναι, okay, κατεβάζω και 'γω καμιά ταινία που και που γιατί βαριέμαι να σηκωθώ το πρωί να πάω, κακό είναι;" δεν είναι μεν σοκαριστικό ή κακό, αλλά από την άλλη ας μην περιμένει ο κύριος να κερδίσει καμία συμπάθεια από το αναγνωστικό κοινό του επειδή οι τύποι που μας αμαυρώνουν μισό lifetime τώρα και αρπάζουν όποια ελευθερία μπορούν να λασκάρουν με το $λάδι$ κάνουν ενίοτε και τη δική του ζωή ποδήλατο. Welcome to the club κτλ.
    Όσον αφορά τον καθένα λογικά σκεπτόμενο (νέο;), τα ίδια ακριβώς επιχειρήματα που εξηγούν (όχι "δικαιολογούν", mind) τους λόγους που ο κάθε Κίτσος και η κάθε Τασούλα πειρατεύουν πλέον (τουτέστιν service problem κατά Gaben και πάει λέγοντας) ισχύουν και για τον D'Angelo και για εσένα και για κάθε άλλον κριτικό, πάμπλουτο ή μη. Τη συμπάθειά μας μόνο έχετε χάσει παίζοντας μπάλα μαζί τους τόσα χρόνια, αλλά, imo, αυτό ξαναβρίσκεται εύκολα. Γραμμές και χαρακώματα έχουν πλέον ξεκάθαρα και ανάγλυφα στηθεί εδώ και καιρό - όπως και PPs σε 50+ χώρες. Πάρτε μια ξεκάθαρη στάση και 'μεις μαζί σας.

    'στω για το χρόνο σας.
    -Τορρεντόσουπας

    PS: Μιας και το πήρε το θέμα αμπάριζα ο ομοϊδεάτης Θανάσης, ξέρουμε εαν έχει δώσει ημερομηνία προβολής η ODEON για το Iron Sky που τόσο έξυπνα τσάκωσε για την Ελλάδα αλλά από τότε μούγκα στη στρούγγα;

  6. cheaptalk said

    Το θέμα δε το ξεκίνησα για να πάρω άδεια να κατεβάζω αβέρτα. Στις Μάζες δεν έχουμε καμιά θέση κατά της αντιγραφής, τις ισορροπίες ψάχνουμε. Γιατί είναι δεδομένο ότι τα δικαιώματα πρέπει να έχεις και ένα ηθικό υπόβαθρο για να τα διεκδικείς από τη μια, και είναι δεδομένο πως αν κάνεις κατάχρησή τους θα τα χάσεις από την άλλη. Πρόβλημα έχουνε όσοι υιοθετούνε επίσημα τις σχετικές θέσεις της βιομηχανίας και τις παραβιάζουνε στη πράξη, οπότε ψάχνουνε προνόμια για να κάνουνε το συμβιβασμό (θεωρίας και πράξης), και σε αυτό αναφέρεται το θέμα.

    Τώρα.. στην απέξω είναι εύκολο να λέει κανένας ότι είναι, όταν εκ των πραγμάτων είναι. Στην απέξω του κινηματογράφου όταν ασχολείσαι με τον κινηματογράφο, δε μπορείς να είσαι όμως. Άμα έχεις μια συνολική θέση κατά της βιομηχανίας, τότε το μόνο που επιδιώκεις είναι προφανώς να τη γκρεμίσεις. Εμείς δε θέλουμε να τη γκρεμίσουμε, χωρίς να τη ξαναχτίσουμε τουλάχιστο. Επισημαίνουμε τα αρνητικά, αλλά κοιτάμε να επισημαίνουμε και τα όποια θετικά, και να έχουμε προτάσεις, και να τις στηρίζουμε και στη πράξη. Δεν είναι και τόσο εύκολο από δω που το βλέπω.

    Και άλλο να υπάρχουνε πέντε άνθρωποι με τους οποίους συμφωνείς σε πέντε πράγματα, άλλο να "τα 'χεις καλά με όλους". Στη δεύτερη περίπτωση εξυπηρετείς δεδομένα το όποιο "κατεστημένο", συντηρείς τουλάχιστο (αν δε παγιώνεις και δεν επεκτείνεις) καταστάσεις με το αζημίωτο.

  7. cheaptalk said

    Έχουμε πρόβλημα ας πούμε με τον καθένα που έρχεται να μας κολλήσει τη κριτική του όταν βγαίνει το τόρεντ. Και γενικότερα έχω προσωπικά με τον καθένα που το κάνει συστηματικά στο τοίχο του στο Facebook. Και όχι μόνο για τον κινηματογράφο, αλλά και για μουσική, για κόμικ, για παιχνίδια, για οτιδήποτε. Γιατί σημαίνει απτά ότι δεν ασχολείσαι ρε φίλε με τον κινηματογράφο ή τη μουσική, με τα τόρεντς ασχολείσαι. Δεν έχεις επαφή με τη κάθε βιομηχανία και τέχνη, και τους κύκλους της, παριστάνεις ότι έχεις για να μας τα πρήζεις με τη ψωνάρα σου (και δεν απευθύνομαι βέβαια σε κάποιον συγκεκριμένα).

    Κατά της υποκρισίας και της εκμετάλλευσης, μεταξύ άλλων, θέση έχουμε με άλλα λόγια. Και από κει το ξεκίνησα αυτό το θέμα, που έχει πολλές.. επιπλοκές προφανώς.

  8. cheaptalk said

    Παρεμπιπτόντως, για τα θέματα διανομής, ο περισσότερος κόσμος αγνοεί είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα τις διαφορές στις τέχνες και τις βιομηχανίες. Όποιος για παράδειγμα ασχολείται με ηλεκτρονική, ξέρει ότι ο χώρος έχει.. σύγχρονες σχέσεις με τη πειρατεία, είναι ολόκληρο θέμα μεν, αλλά συνοπτικά οι παραγωγοί νέοι είναι, ξέρουν πως να προστατεύουν το έργο τους, ξέρουν πως να ικανοποιούνε (και να χρησιμοποιούν) τις διαθέσεις για κατανάλωση του κοινού, έχουνε προσαρμόσει τις διανομές και στην εξειδίκευση (i.e. στο Beatport) και στους (πολύ γρήγορους) κύκλους του διχτύου.

    Υπάρχει σύγχρονο μοντέλο στη μουσική ας πούμε, έστω και αν δε καλύπτει τους δεινόσαυρους και τους αδηφάγους της βιομηχανίας. Ο κινηματογράφος όμως δεν είναι μουσική. Είναι κατεξοχήν τέχνη που τη καταναλώνεις σε αίθουσες και μεγάλες οθόνες ας πούμε. Και τέχνη που η παραγωγή της έχει μεγάλο κόστος. Αυτά προς το παρόν τουλάχιστο. Και έτσι η διανομή της δε μπορεί εύκολα να ξεφύγει από συγκεκριμένους κύκλους, υπάρχουνε τα φεστιβάλ όπου συγκεντρώνονται οι λίγοι ενδιαφερόμενοι, υπάρχουνε οι εποχές του κάθε είδους, και υπάρχουνε και οι γεωγραφικές περιοχές, η κουλτούρα της καθεμιάς των οποίων περιορίζει την απήχηση του κάθε έργου. Ολαυτά είναι παράμετροι που πρέπει να έχει κανένας υπόψη, όσο απαιτεί παράλληλα και ικανοποίηση ως πελάτης.

  9. cheaptalk said

    Και ένα.. ενδεικτικό στατιστικό: Όπως φαίνεται και στον πάτο της σελίδας, το πιο δημοφιλές θέμα της βδομάδας στις Μάζες είναι η κριτική του Shame, που δεν είχε πάθει τέτοιο κακό όταν κυκλοφορούσε στις αίθουσες :p

  10. Anonymous said

    ΟΧΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ...ΑΡΚΕΤΕΣ ΒΛΕΠΟΥΝ ΤΖΑΜΠΑ!

  11. cheaptalk said

    Ο πολύς κόσμος έχει την εντύπωση πως οι κριτικοί είναι κάτι τύποι που κάθονται και βλέπουν όλες τις ταινίες τζάμπα. Ποιός όμως βλέπει ΟΛΕΣ τις ταινίες? Ποιός βλέπει καν ΟΛΕΣ τις ταινίες που θέλει να δει η γκόμενά του? Αυτή η δουλειά, ακόμα και έτσι όπως τη φαντάζεται ο μέσος θεατής από τον καναπέ του δεν είναι έτσι ακριβώς όπως θέλει να τη φαντάζεται ο μέσος θεατής από τον καναπέ του. Δουλειά είναι καταρχή, και όχι διασκέδαση.

    Επιπλέον, οι δημοσιογράφοι ΠΡΟΣΚΑΛΟΥΝΤΑΙ από τις εταιρείες διανομής να δουν τις ταινίες. Δε μπαίνουν με το έτσι θέλω στις προβολές, για να δουν τη ταινία τζάμπα. Και προσκαλούνται γιατί οι διανομές θέλουν να ενημερώσουν το κοινό για τη ταινία τους, και πρεμιέρες για το κοινό κάνουνε, με ελεύθερη είσοδο. Προσκαλούνε στη τελική όποιον μετράει η γνώμη του, και όποιος νομίζει ότι μετράει η γνώμη του, ας το δοκιμάσει κιόλας, ας απευθυνθεί στις διανομές να τον προσκαλούνε. Οι κριτικοί δε προσκαλούνται παρεμπιπτόντως σε προβολές παραγωγών τύπου Άι Λαβ Καρντίτσα, εκεί προφανώς μετράει άλλων η γνώμη περισσότερο.

    Αυτά σε απλοϊκό στιλ, δε θέλω να πιάσω συζητήσεις περί λειτουργημάτων και τέχνης, όποιος τα καταλαβαίνει τα παραπέρα τα καταλαβαίνει.

  12. Anonymous said

    Θα μιλήσω από την πλευρά του φιλοθεάμονος κοινού. Εν έτει 2012 και εν μέσω μιας κρίσης που έχει πλήξει όχι μόνο το δικό μου πορτοφόλι αλλά όλης της χώρας, αρνούμαι να πληρώσω ακόμα και το - κατεβασμένο - εισιτήριο των 7 ευρώ.

    Ενημερώνομαι συνήθως για προσφορές που κάνουν κάποιοι κινηματογράφοι και προσπαθώ να υποστηρίζω και συνοικιακούς κινηματογράφους που ο περισσότερος κόσμος τους έχει αποκηρύξει.

    Τον τελευταίο χρόνο διάλεξα πολύ προσεκτικά 5-6 ταινίες που παρακολούθησα στο μεγάλο πανί, κάποιες άλλες τις νοίκιασα από το videoclub και την πλειοψηφία την βρήκα μέσω torrents.

    Όταν κάνω δύο δουλειές για να βγάλω το μισθό μίας, δεν θα τα δώσω στον κινηματογράφο αλλά σε άλλα πιο βασικά έξοδα τα λεφτά μου. Και με θλίβει αυτό γιατί όλοι μου οι φίλοι μου έλεγαν πάντα ότι θα έπρεπε να γίνω κριτικός κινηματογράφου εφόσον μου αρέσει να ασχολούμαι από τη σκηνοθεσία, το σενάριο και τις ερμηνείες, μέχρι τη φωτογραφία μα και πολλά άλλα πράγματα.

    Αλλά όταν απλά ΔΕΝ τα έχω αυτά τα λεφτά γιατί οι μισθοί πέφτουν κατακόρυφα... λυπάμαι πολύ!

    anodien

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.