Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας 2010: Οι Υποψηφιότητες
Πώς να μπεις στην πεντάδα καλύτερης ταινίας απ’ το παράθυρο, ή πόσο στραβά μπορεί να πάει η μονή ψήφος των εκλεκτόρων, ήταν το μάθημα της σημερινής ανακοίνωσης των υποψηφιοτήτων για τα πρώτα Κινηματογραφικά Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, που αποκαλύφθηκαν ανάμεσα στα comics και τους ταξιδιωτικούς οδηγούς βιβλιοπωλείου που φιλοξένησε την συνέντευξη Τύπου της Ακαδημίας, και την παρέσυρε στην άκομψη εκτυφλωτική ρεκλάμα που βλέπεις πίσω απ’ την πρόεδρό της, Τάσο Μπουλμέτη.
Στις λίστες των 19 κατηγοριών, όπως προέκυψαν απ’ τις επιλογές των 168 μελών της Ακαδημίας με δικαίωμα ψήφου, απ’ τις 19 μυθοπλαστικές ταινίες μεγάλου μήκους που υποβλήθηκαν, τρεις ήταν αυτές που ξεχώρισαν στη συγκέντρωση των περισσότερων υποψηφιοτήτων, με την Στρέλλα να προπορεύεται με 11 στο σύνολο, την Ψυχή Βαθιά να ακολουθεί με 9 και τον Κυνόδοντα να συγκεντρώνει 8, συμπεριλαμβανομένων των υποψηφιοτήτων τους για το βραβείο Καλύτερης Ταινίας. Από 4 υποψηφιότητες μάζεψαν το Ricordi Mi, το Μαύρο Λιβάδι και η Ακαδημία Πλάτωνος, με την τελευταία να εξασφαλίζει και μια θέση στην πεντάδα Καλύτερης Ταινίας, πεντάδα που έκλεισε με την εμφάνιση έκπληξη του Guilt, του Βασίλη Μαζωμένου, ταινία ολοκληρωτικά άφαντη απ’ όλες τις άλλες κατηγορίες.
Η υποψηφιότητά της ήταν έκπληξη και για μέλη της ίδιας της Ακαδημίας, αλλά δεν είναι δύσκολο να το εξηγήσεις, αν σκεφτείς ότι οι ψηφοφόροι είχαν μία και μόνη ψήφο για κάθε κατηγορία (αντί για την συνήθη πεντάδα, ή τριάδα ψήφων διαφορετικής βαρύτητας, που εφαρμόζεται σε τέτοιες περιπτώσεις), ιδιαιτερότητα που σε συνδυασμό με την πόλωση των προτιμήσεων σε τρεις συγκεκριμένες ταινίες, άφησε ανοιχτή την πεντάδα σε προτιμήσεις με ελάχιστες ψήφους. Με λίγα λόγια, αν, θεωρητικά, 150 ψήφοι μοιραστούν σε τρεις ταινίες, 5-10 φίλοι αρκούν για να σε βάλουν κι εσένα στην πεντάδα. Και τα διάφορα τηλεφωνήματα που έπεσαν στο τριήμερο της ψηφοφορίας, προφανώς δεν έβλαψαν, ώστε να εμφανιστεί, παράλληλα με τα πρώτα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας, και η πρώτη περίπτωση lobbying στους κόλπους της.
Η δεύτερη φάση της διαδικασίας, θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα 3 Μαΐου, όταν και θα ανοίξουν οι φάκελοι με τους νικητές, στην τελετή απονομής των βραβείων που θα παραμείνουν αβάφτιστα για την πρώτη τους χρονιά και θα μοιραστούν στους νικητές σε μια «τελετή λιτή, επικεντρωμένη στους υποψήφιες ταινίες και τους συντελεστές τους» με στόχο να αναδείξει «το καινούριο που η νεοσύστατη Ακαδημία φέρει, καθώς και την προοπτική που αυτή η νέα πρόταση γεννά». Την τελετή, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, θα παρουσιάσει ο Γιώργος Κιμούλης, μέλος της Ακαδημίας, και στη διάρκειά της, εκτός από τους νικητές των κατηγοριών, θα ανακοινωθεί και η ταινία που, πάλι μέσω ψηφοφορίας, θα προτείνει η Ακαδημία στον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού, να αποστείλει ως επίσημη επιλογή της Ελλάδας για την κατηγορία Καλύτερης Ξενόγλωσσης ταινίας στα επόμενα Όσκαρ.
Στις λίστες των 19 κατηγοριών, όπως προέκυψαν απ’ τις επιλογές των 168 μελών της Ακαδημίας με δικαίωμα ψήφου, απ’ τις 19 μυθοπλαστικές ταινίες μεγάλου μήκους που υποβλήθηκαν, τρεις ήταν αυτές που ξεχώρισαν στη συγκέντρωση των περισσότερων υποψηφιοτήτων, με την Στρέλλα να προπορεύεται με 11 στο σύνολο, την Ψυχή Βαθιά να ακολουθεί με 9 και τον Κυνόδοντα να συγκεντρώνει 8, συμπεριλαμβανομένων των υποψηφιοτήτων τους για το βραβείο Καλύτερης Ταινίας. Από 4 υποψηφιότητες μάζεψαν το Ricordi Mi, το Μαύρο Λιβάδι και η Ακαδημία Πλάτωνος, με την τελευταία να εξασφαλίζει και μια θέση στην πεντάδα Καλύτερης Ταινίας, πεντάδα που έκλεισε με την εμφάνιση έκπληξη του Guilt, του Βασίλη Μαζωμένου, ταινία ολοκληρωτικά άφαντη απ’ όλες τις άλλες κατηγορίες.
Η υποψηφιότητά της ήταν έκπληξη και για μέλη της ίδιας της Ακαδημίας, αλλά δεν είναι δύσκολο να το εξηγήσεις, αν σκεφτείς ότι οι ψηφοφόροι είχαν μία και μόνη ψήφο για κάθε κατηγορία (αντί για την συνήθη πεντάδα, ή τριάδα ψήφων διαφορετικής βαρύτητας, που εφαρμόζεται σε τέτοιες περιπτώσεις), ιδιαιτερότητα που σε συνδυασμό με την πόλωση των προτιμήσεων σε τρεις συγκεκριμένες ταινίες, άφησε ανοιχτή την πεντάδα σε προτιμήσεις με ελάχιστες ψήφους. Με λίγα λόγια, αν, θεωρητικά, 150 ψήφοι μοιραστούν σε τρεις ταινίες, 5-10 φίλοι αρκούν για να σε βάλουν κι εσένα στην πεντάδα. Και τα διάφορα τηλεφωνήματα που έπεσαν στο τριήμερο της ψηφοφορίας, προφανώς δεν έβλαψαν, ώστε να εμφανιστεί, παράλληλα με τα πρώτα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας, και η πρώτη περίπτωση lobbying στους κόλπους της.
Η δεύτερη φάση της διαδικασίας, θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα 3 Μαΐου, όταν και θα ανοίξουν οι φάκελοι με τους νικητές, στην τελετή απονομής των βραβείων που θα παραμείνουν αβάφτιστα για την πρώτη τους χρονιά και θα μοιραστούν στους νικητές σε μια «τελετή λιτή, επικεντρωμένη στους υποψήφιες ταινίες και τους συντελεστές τους» με στόχο να αναδείξει «το καινούριο που η νεοσύστατη Ακαδημία φέρει, καθώς και την προοπτική που αυτή η νέα πρόταση γεννά». Την τελετή, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, θα παρουσιάσει ο Γιώργος Κιμούλης, μέλος της Ακαδημίας, και στη διάρκειά της, εκτός από τους νικητές των κατηγοριών, θα ανακοινωθεί και η ταινία που, πάλι μέσω ψηφοφορίας, θα προτείνει η Ακαδημία στον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού, να αποστείλει ως επίσημη επιλογή της Ελλάδας για την κατηγορία Καλύτερης Ξενόγλωσσης ταινίας στα επόμενα Όσκαρ.
Δες/Κρύψε τις υποψηφιότητες
Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας
Ακαδημία Πλάτωνος - Κωνσταντίνος Μωριάτης
Guilt - Βασίλης Μαζωμένος & Ρούλα Νικολάου
Κυνόδοντας - Γιώργος Λάνθιμος, Γιώργος Τσούργιαννης και Ηρακλής Μαυροειδής
Στρέλλα - Πάνος Κούτρας & Ελένη Κοσσυφίδου
Ψυχή Βαθιά - Γιάννης Ιακωβίδης & Ελένη Μπερντέ
Βραβείο Σκηνοθεσίας
Ακαδημία Πλάτωνος - Φίλιππος Τσίτος
Κυνόδοντας - Γιώργος Λάνθιμος
Στρέλλα - Πάνος Κούτρας
Βραβείο Σεναρίου
Ακαδημία Πλάτωνος - Αλέξης Καρδαράς & Φίλιππος Τσίτος
Κυνόδοντας - Γιώργος Λάνθιμος & Ευθύμης Φιλίππου
Στρέλλα - Πάνος Κούτρας & Παναγιώτης Ευαγγελίδης
Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη
Bank Bang - Αργύρης Παπαδημητρόπουλος
Μαύρο Λιβάδι - Βαρδής Μαρινάκης
Χρυσόσκονη - Μαργαρίτα Μαντά
Βραβείο Μοντάζ
Κυνόδοντας - Γιώργος Μαυροψαρίδης
Ricordi Mi - Αλέξης Πεζάς
Στρέλλα - Γιάννης Χαλκιαδάκης
Βραβείο Φωτογραφίας
Μαύρο Λιβάδι - Marcus Waterloo
Ricordi Mi - Ηλίας Κωνσταντακόπουλος
Ψυχή Βαθιά - Σίμος Σαρκετζής
Βραβείο Ά Ανδρικού Ρόλου
Αντώνης Καφετζόπουλος - Ακαδημία Πλάτωνος
Χρήστος Στέργιογλου - Κυνόδοντας
Γιάννης Κοκιασμένος - Στρέλλα
Βραβείο Ά Γυναικείου Ρόλου
Αγγελική Παπούλια - Κυνόδοντας
Θεοδώρα Τζήμου - Ricordi mi
Μίνα Ορφανού - Στρέλλα
Βραβείο Β' Ανδρικού Ρόλου
Κώστας Βουτσάς - Bank Bang
Χρήστος Πασσαλής - Κυνόδοντας
Κώστας Βουτσάς - Ο Διαχειριστής
Βραβείο Β' Γυναικείου Ρόλου
Μπέτυ Βακαλίδου - Στρέλλα
Άννα Μάσχα - Χρυσόσκονη
Βικτώρια Χαραλαμπίδου - Ψυχή Βαθιά
Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής
Στρέλλα - Μιχάλης Δέλτα
Fugitive Pieces - Νίκος Κηπουργός
Ψυχή Βαθιά - Γιάννης Αγγελάκας
Βραβείο Σκηνογραφίας
Μαύρο Λιβάδι - Γιώργος Γεωργίου
Στρέλλα - Πηνελόπη Βαλτή
Ψυχή Βαθιά - Απόστολος Βέτας
Βραβείο Ενδυματολογίας
Μαύρο Λιβάδι - Γιώργος Γεωργίου
Στρέλλα - Βασίλης Μαρμπαρίγος
Ψυχή Βαθιά - Λουκία Χατζέλου
Βραβείο Ήχου
Eden is West - Θανάσης Αρβανίτης
Ricordi Mi - Νίκος Παπαδημητρίου, Αλίκη Παναγή, Κώστας Βαρυμποπιώτης
Ψυχή Βαθιά - Στέφανος Ευθυμίου, Δημήτρης Βουτσάς, Πάνος Βουτσαράς, Κώστας Βαρυμποπιώτης
Βραβείο Μακιγιάζ
Στρέλλα - Apollonia B, Μαίρη Σταυρακάκη
Το Κακό στην Εποχή των Ηρώων - Γιάννα Μαρματάκη
Ψυχή Βαθιά - Κυριακή Μελλίδου, Ivon Ivanova
Βραβείο Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας
Κυνόδοντας - Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος
Το Κακό στην Εποχή των Ηρώων - Πέτρος Νούσιας
Ψυχή Βαθιά - Jordan Zahariev
Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ντοκιμαντέρ
Άλλος Δρόμος δεν Υπήρχε - Σταύρος Ψυλλάκης
Εθνικός Κήπος - Μαρία Γεντέκου
Ξένες σε Ξένη Χώρα - Δημήτρης Παναγιωτάτος
Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους
Απογραφή - Βαγγέλης Καλαμπάκας & Παναγιώτης Κυριακουλάκος
Κι Εγώ για Μένα - Τζώρτζης Γρηγοράκης
Mesecina - Σοφία Εξάρχου & Ελίνα Ψύκου
Μετά το Χαρακτηριστικό Ήχο - Αχχιλέας Κυριακίδης
Ο Σκύλος - Νίκος Labot
Previously on Movies for the Masses: Oscars® 2010: Οι νικητές