Le Havre (2011): Sélection officielle extraits

Le Havre - Extrait #1
Δες/Κρύψε το extrait #2

Τον πρώτο σοβαρό του διεκδικητή βρήκε σήμερα το διαγωνιστικό των Κανών, στην ταινία που φέρνει για τέταρτη φορά τον Aki Kaurismäki στην κούρσα του Χρυσού Φοίνικα, και δεύτερη συνεχόμενη μετά το Lights in the Dusk (2006), δίνοντας με το Le Havre την πιο ανάλαφρη ως ώρας εκδοχή της θεματικής που έχει αναδειχθεί ως φετινή ανησυχία των Κανών. Η οποία, όπως έχει φανεί από τίτλους εντός κι εκτός διαγωνιστικού, αλλά και στα παράπλευρα ακόμα, είναι το πώς η ζωή που έχουν καταντήσει να ζουν οι μεγάλοι, επιδρά πάνω στα παιδιά τους, ηθελημένα και μη.

Στην προκειμένη περίπτωση, το πρόβλημα του παιδιού έρχεται από μακριά, το συνοδεύει όμως μέσα στο κοντέινερ που μεταφέρει τον μικρό Idrissa από την Γκαμπόν ως το λιμάνι της Νορμανδίας, αντί για το Λονδίνο που είχε στόχο να φτάσει για να βρει τη μάνα του. Για καλή του τύχη όμως, θα βρεθεί στο δρόμο φουκαρά λουστράκου που προσπαθεί να βγάλει το ξεροκόμματό του, και να αντέξει το τρεχοβολητό που του επιβάλει το σύστημα που τον έχει ξεράσει στη φτωχογειτονιά του και την ανέχειά του. Φτωχολογιά που ανέκαθεν αποτελούσε το επίκεντρο του ενδιαφέροντος του Kaurismäki, αφού και στους ανθρώπους με τα σκαμμένα πρόσωπα και τα τρυπημένα σακάκια έβρισκε πάντα την γλυκύτητα και την ομορφιά της απλότητας και της ειλικρίνειας αυτών που μιας και δεν είδαν ποτέ τα πολλά, έμαθαν να ικανοποιούνται με τα λίγα. Το κλασικό μενού του δηλαδή, που το σερβίρει κι αυτή τη φορά, κι αν μου έλεγες ότι το κάνει και στα ίδια σκηνικά δε θα δυσκολευόμουν να το πιστέψω, με τη διαφορά ότι σ’ ετούτη του τη δουλειά, που τον επαναφέρει σε γαλλόφωνα συστατικά όπως στη La vie de bohème (1992) όχι μόνο γλωσσολογικά αλλά και υφολογικά, φαίνεται να 'χει πετύχει τις νότες ίσως πιο σωστά κι από κάθε άλλη φορά, ντύνοντας σε φορεσιά προβλέψιμου ψευτομυστηρίου ένα μεταναστευτικό δράμα με ξεκάθαρα ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά, για την καλοσύνη του φουκαρά και την αλληλεγγύη των κατατρεγμένων και των κυνηγημένων. Και παρ’ ότι σε στιγμές το αφήνει να ξετυλιχτεί εξαντλητικά υποτονικά, το πασπαλίζει με μια παιχνιδιάρικη αφέλεια και το πνίγει στο φινάλε του σε συνειδητά υπερβολικό ρομαντισμό, με τρόπο τέτοιο που ακόμα και να μη σε ξεσηκώσει, ασυγκίνητο δε θα σ' αφήσει. Ειδικά αν μέσα στην απλότητά του δεν έχεις αντίπαλο δέος να το συγκρίνεις, παρά μόνο εκείνο το υπερφόρτωμα ενός κάποιου Δέντρου της Ζωής.



Previously on Movies for the Masses: Pater (2011): Sélection officielle trailer

7 Responses so far.

  1. cheaptalk said

    Από το πρώτο μισό του διαγωνιστικού πάντως, διθυράμβους μάζεψε το Παιδί με το Ποδήλατο (σε πρόχειρη απόδοση του Le Gamin au Vélo) των Dardenne, που φαίνεται, μαζί με το Παιδί με το Δέντρο, να συμπληρώνουν τη τριάδα των ισχυρότερων μέχρι τώρα υποψηφίων. Τα διάφορα στοιχηματζίδικα δίνουν εδώ και καιρό το Δέντρο ακλόνητο φαβορί, αλλά αυτά παίζουν ως συνήθως με τη φήμη και όχι με καμιά κριτική αξία.

  2. cheaptalk said

    Άσχετα με το θέμα, έχω σημειώσει αρκετές φορές ότι, περισσότερες φορές, τα θέματα τα παραγεμίζω με faux posters, όταν δεν υπάρχουν αλλά χρειάζονται (i.e. δεν είναι αρκετά μεγάλο το κείμενο). Κοιτάω να μην είναι σα τα καραμπάμ ψεύτικα και άσχετα που κυκλοφορούν, με υλικά της παραγωγής τα φτιάχνω αν όχι τιποτάλλο να σέβονται κάπως και τα πνευματικά δικαιώματα, αλλά παραμένουν ανεπίσημα. Με διαφορετικά λόγια, όποιος ψάχνει αφίσα και δε βρίσκει, ας μη χρησιμοποιεί τα μαζοποστεράκια, άμα τουλάχιστο θέλει να παριστάνει πως δεν κατακλέβει ότι πετύχει.

  3. cheaptalk said

    Δυο μέρες μετά είναι ακόμα πιο ξεκάθαρο πως ο Havre βρήκε με μεγάλη διαφορά τη θετικότερη κριτική ανταπόκριση από τις ταινίες που προβλήθηκαν στο διαγωνιστικό των Κανών. Τόσο ξεκάθαρο που δε χρειάζεται να προσθέσω λινκ σε χαρακτηριστικές κριτικές, όποια και να πετύχεις τα ίδια θα λέει.

  4. cheaptalk said

    Οι Κάνες κλείνουν σήμερα το διαγωνιστικό τους και ο Kaurismäki και οι Dardenne ακόμα προπορεύονται στις ευρωπαϊκοκεντρικές κριτικές λίστες, που έχουν χαρακτηριστικό λινκ και πιο πάνω και μπορείς να βρείς και στο Screen πιο επίσημες, και είναι άπειρες ξαναματαλέω. Στη τρίτη θέση είναι όμως από χτες ο Nicolas Winding Refn, και άμα συμπεριλάβεις και τους πολλούς αμερικάνους κριτικούς, το προβάδισμα του Kaurismäki (έναντι του Refn) δεν είναι και πολύ ξεκάθαρο πια.

    Αναμενόμενα, εντελώς διαφορετική τριάδα πρωταγωνιστεί στις λίστες των γκλαμουράτων, των καθυστερημένων, των γριών, των στοιχημάτων, και όλου του μεγάλου και όχι και τόσο περιφερειακού συρφετού του φεστιβάλ. Malick, Trier και Almodóvar υπέγραψαν τα αριστουργήματα εντός εισαγωγικών κυρίως του φετινού διαγωνιστικού σύμφωνα με όσα ξέρει ο περιπτεράς της γειτονιάς σου, και δεν αποκλείεται να υπογράψει και ο Robert De Niro στη λίστα των βραβείων αύριο. Στα αμερικάνικα και τα γαλλικά προγνωστικά, θέση κοντά στη πρώτη, ή και τη πρώτη, έχει ο Artist του Michel Hazanavicius που τον αγόρασαν νωρίς νωρίς οι Weinsteins με πρόθεση να τον σμπρώξουν μέχρι τα Όσκαρ.

  5. cheaptalk said

    Επιπλέον, όπως φαίνεται αυτή τη στιγμή ειδικά στη λίστα του Micropsia, ο Nuri Bilge Ceylan έχει θεωρητικά μια πιαθνότητα να επαναλάβει στο περίπου τον θρίαμβο της τελευταίας στιγμής του Laurent Cantet πριν 3 χρόνια, αλλά θα γράψει για τη ταινία του αναλυτικότερα ο verbal σε ξεχωριστό μαζοθέμα στη συνέχεια.

  6. cheaptalk said

    Η ομαλή ροή στις επιλογές του φεστιβάλ αποκαταστάθηκε μετά από καναδυο χρόνια μικρο-μεγαλο-ταρακουνημάτων, και έτσι ο Kaurismäki πήρε το βραβείο FIPRESCI των κριτικών, ενώ τα βραβεία της διοργάνωσης μοιράστηκαν, ισορροπημένα, οι από δω και οι από κει των προγνωστικών. Η τάση περιπτερά, κυρίαρχη και στατιστικά, κυριάρχησε και φέτος, ο Χρυσός Φοίνικας πήγε στον Terrence Malick.

  7. verbal said

    Το Le Havre, που επανέφερε τον Aki Kaurismäki στις μεγάλες οθόνες και στο μεγάλο φεστιβάλ των Κανών μισή δεκαετία μετά το Lights in the Dusk (2006), για να τον επιστρέψει στη Φινλανδία τόσο με το βραβείο της επιτροπής της FIPRESCI, όσο και με τη διάκριση του να έχει προκαλέσει το μεγαλύτερο πόλεμο προσφορών που έχει ξεσπάσει τα τελευταία χρόνια ανάμεσα σε Έλληνες διανομείς (με τουλάχιστον τέσσερις εταιρείες να στέλνουν λουλούδια και σοκολάτες στους ατζέντηδες και την ταινία να καταλήγει… εξ ημισείας σε Ama Films και Feelgood), απέκτησε πλέον και επίσημο trailer, όπως φρόντισε να τονίσει η ομάδα του φεστιβάλ του Toronto, που το αέρισε σήμερα στο γιουτιουμπικό κανάλι της διοργάνωσης. Προωθητικό που σου δίνει χορταστικότατη αίσθηση του γλυκόπικρου χιούμορ του Φιλανδού, που έκανε την ταινία μια απ' τις πιο συλλεκτικές feelgood στιγμές του περασμένου φεστιβάλ της Κρουαζέτ.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.