Ο Χειμώνας (2012): Trailer μεταφυσικής ατμοσφαιρικότητας
Ένα μεταφυσικό θρίλερ γυρισμένο στην Ελλάδα, με Έλληνες ηθοποιούς, Έλληνα σκηνοθέτη και ελληνικό ιστορικό ενδιαφέρον, αλλά χωρίς δραχμή από ελληνικό κεφάλαιο, χωρίς ελληνική εταιρεία παραγωγής, και χωρίς στήριξη απ’ τους συνήθεις διαύλους χρηματοδότησης της τοπικής κινηματογραφικής σκηνής, να σιγοντάρει τις προοπτικές αυτής της κατά τα άλλα διεθνούς, βρετανικής και πολωνικής συμπαραγωγής. Πώς σου ακούγεται αυτό; Και πού να δεις πώς θα την ακούσεις αφού δεις το promo reel, που έκανε το Σαββατοκύριακο την εμφάνισή του σε πριβέ link του youtube απ’ τη φεϊσμπουκική σελίδα της παραγωγής, την οποία υπογράφει η Melancholy Star του Κώστα Κουτσολιώτα, σκηνοθέτη, σεναριογράφου, και ανθρώπου πασπαρτού της ταινίας, που έχει εξασφαλίσει έξοδο στις αίθουσες στα εξωτερικά, αλλά δεν έχει ακόμη γοητεύσει αυτί της ντόπιας διανομής.
Φέρελπις συγγραφέας που παραμυθιάζει τη μάνα του για τις επιτυχίες του στην Αγγλία, αλλά βγάζει περισσότερα γυρίζοντας μπιφτέκια σε φαστφουντάδικο, παρά χτυπώντας κουμπιά σε πληκτρολόγιο, αναγκάζεται να επιστρέψει στην πατρίδα του όταν τα χρέη σταματούν να του χαϊδεύουν την καρωτίδα κι αρχίζουν να την στραγκαλίζουν στοργικά. Μόνο που με την επιστροφή του στο 400ων και βάλε ετών πατρικό του, εκτός απ’ τα φαντάσματα της αποτυχίας του, ανακαλύπτει ότι τον περιμένουν για συγκατοίκηση και τα φαντάσματα των προγόνων του. Εμπνευσμένο απ’ τις ιστορίες φαντασμάτων που του αφηγούνταν συγγενείς του, το σενάριο του Κουτσολιώτα ήταν και για τον ίδιο μια επιστροφή, 16 χρόνια απ’ οταν έφυγε για την Αγγλία να σπουδάσει ψυχολογία, τον κέρδισε η ζωγραφική, το γύρισε στο animation, κι άνοιξε το δικό του studio για να φτιάξει όνομα βάζοντας το χεράκι του στο σχεδιασμό των visual effects ταινιών όπως το Nine (2009) του Rob Marshal. «Τα visual effects είναι η σπεσιαλιτέ της εταιρίας μας», είπε ο Κουτσολιώτας στις Μάζες που τον εντόπισαν στο skype. «Θέλαμε να δούμε πώς μπορούμε αυτά που ξέρουμε πολύ καλά, να τα βάλουμε να δουλέψουν για μια δική μας ταινία. Ο Χειμώνας όμως, ουσιαστικά ξεκίνησε απ’ το σπίτι», λέει, αναφέρομενος στο «εγκαταλελείμενο, κάπου στα βουνά της Σιάτιστας» σπίτι που ανήκει στην οικογένειά του για μισή χιλιετία περίπου, και το οποίο πέρασε στον ίδιο όχι πολύ καιρό πριν. «Πάντα άκουγα ιστορίες για φαντάσματα, στοιχιά και πράγματα γύρω απ’ αυτό», συμπληρώνει, «και είπαμε ας τα βάλουμε αυτά γύρω από έναν χαρακτήρα που να ταιριάζει στην όλη υπόθεση. Από ‘κεί και πέρα, μπήκαν πολλά στοιχεία από αγαπημένους μου συγγραφείς --έχει πολύ HP Lovecraft ας πούμε κι Edgar Allan Poe, κι από κάποιο σημείο κι έπειτα, ο χαρακτήρας μας ξεφεύγει απ’ τον κόσμο του χωριού, και περνάει σ’ ένα άλλο, παράλληλο σύμπαν, γειτονικό σ’ αυτό του Pan’s Labyrinth του Gulliermo del Toro» εξηγεί, για μια ταινία που θα μιλά κατά 80% Ελληνικά, αλλά θα είναι χρηματοδοτημένη κατά 100% από κονδύλια εξωτερικά.
«Προσπαθήσαμε να βρούμε υποστήριξη στην Ελλάδα», θυμάται ο Κουτσολιώτας, «προσπαθήσαμε να βρούμε άκρη και με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, αλλά οι εταιρείες που χρηματοδοτούσαν ταινίες πριν πέντε χρόνια, ακόμη δεν έχουν πάρει πίσω τα χρήματα που έπρεπε απ’ το ΕΚΚ». Συνσεναριογράφος και σχεδιάστρια όλης της παραγωγής και των κοστουμιών της, υπεύθυνη εν πολλοίς για το στήσιμο της ταινίας και την διατήρηση του ηθικού του Κουτσολιώτα, η σύντροφός του, Elizabeth Schuch, το βλέπει πιο πραγματιστικά: «Σ’ όποια χώρα κι αν το κάναμε, είτε αυτή είναι η Ελλάδα, είτε είναι η Αμερική, πρόκειται για πρώτη μεγάλου μήκους ταινία, και κανείς δεν θα έδινε ένα μάτσο λεφτά για ένα σκηνοθετικό ντεμπούτο. Ξέραμε τι είχαμε, ξέραμε ότι είχαμε το σπίτι, ξέραμε ότι είχαμε ένα κομμάτι της δημιουργικής ομάδας, και ξέραμε ότι μπορούσαμε να κάνουμε τα εφέ, οπότε παρ’ ότι μια τέτοια ταινία θέλει πολλά χρήματα, είχαμε το προβάδισμα του να διαθέτουμε μεγάλο κομμάτι των όσων θα χρειαζόμασταν». Λίγο crowd-funding βοήθησε να προστεθούν κάτι ψιλά στο budget που είχαν εξασφαλίσει απ’ τους Πολωνούς συνεργάτες τους, και μέσα σε δυόμιση εβδομάδες, το μεγαλύτερο κομμάτι της ταινίας ήταν ήδη στο δίσκο της RED Epic. «Έχουμε ακόμη 4-5 μέρες γυρισμάτων εδώ, για το αγγλικό κομμάτι της ιστορίας, αλλά πριν απ’ αυτό πρέπει να τελειώσουμε τα εφέ για το UFO (2013), την καινούρια ταινία του Jean-Claude Van Damme που πρέπει να είναι έτοιμη για τις Κάνες», λέει ο Κουτσολιώτας, υπολογίζοντας ότι ο Χειμώνας του θα είναι έτοιμος τον ερχόμενο χειμώνα, για να προλάβει το Βερολίνο, ή τουλάχιστον το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το οποίο θα περιμένει προφανώς κι η ντόπια διανομή, για να κόψει αντιδράσεις και ν' αρχίσει τις προτάσεις.