Written by
cheaptalk
in
Features
Deutscher Filmpreis 2009: Οι νικητές
Με τη Barbara Schöneberger να τυλίγεται Lola, πιθανά γιατί δυστυχώς φέτος μόνο η Veronica Ferres την ακολούθησε στο ξωβύζωμα για τους φωτογράφους, τα LOLAs της γερμανικής ακαδημίας για το 2008 και κάτι, απονεμήθηκαν τη Παρασκευή στο Palais του Berliner Funkturm. Σχετικά ισορροπημένα σε αρκετές ταμειακές αποτυχίες, όπως παρατήρησε άμεσα ο Hollywood Reporter, αποτυχίες που χρειάζονταν περισσότερο την οικονομική ενίσχυση των πιο πλούσιων βραβείων του πλανήτη, όπως συμπεραίνει έμμεσα ο οποιοσδήποτε.
Καλύτερη ταινία, πρώτο αντρικό, κουστούμια και σχεδιασμό παραγωγής, τέσσερα (4) συνολικά από τα εφτά (7) αγαλματάκια για τα οποία ήταν υποψήφιος, μάζεψε ο Schindler των Κινέζων, o John Rabe (2009) του Florian Gallenberger. Με θέμα το Γερμανό επιχειρηματία που χρεώνεται με τη σωτηρία καμιά διακοσαριά χιλιάδων ψυχών στη σφαγή της Νανκίν, το φιλμ άνοιξε απογοητευτικότατα στις αρχές του μήνα στη χώρα του, παρότι πρώτο μιας σειράς βιογραφιών, από του Goethe μέχρι της Romy Schneider, που φαίνεται ότι θα αποτελέσουν το El Dorado και για τη γερμανική κινηματογραφική βιομηχανία τα ερχόμενα χρόνια. Βέβαια, η σβάστικα πάνω από το κεφάλι του ήρωα, σημείο ευαισθησίας ακόμα εκεί, είχε κάνει τις προβλέψεις για τη ταμειακή πορεία του φιλμ τόσο δυσοίωνες όσο ευοίωνες ήταν αυτές για τη βραβειακή του, από την εποχή που έκανε πρεμιέρα κάπου δίπλα στη Berlinale (έχοντας αποτελέσει το πιο τρανταχτό παράδειγμα της σκληροπυρηνικής απόφασης του βερολινέζικου φεστιβάλ να αγνοεί ότι δε πολυχρειάζεται καταξίωση, σε πλήρη αντίθεση με τη διαφαινόμενη πορεία αυτού των Κανών). Στα διεθνή, οι προβλέψεις δίνουν τώρα πολύ καλές πιθανότητες τόσο για τις κινέζικες αίθουσες, που μόνες τους αρκούν για ρεκόρ ανοίγματος γερμανικής παραγωγής στο εξωτερικό, όσο και για τα αμερικάνικα βραβεία, που έχουν μόνιμα στη λίστα των υποψηφιοτήτων τους τελευταία και κάτι που να μιλάει τη γλώσσα του Florian Henckel Von Donnersmarck.
Καλύτερη σκηνοθεσία και πρώτο γυναικείο, πράγματα για τα οποία ξεχώρισε και στα Ευρωπαϊκά Βραβεία (στις υποψηφιότητες), μαζί με €375 χιλιάδες ως δεύτερο επιλαχόν φιλμ, μάζεψε το Wolke 9 (2008) του Andreas Dresen, ήδη διασημότατο παντού για την αποφασιστικότητα με την οποία υποστήριξε το κεράτωμα (και το σεξ που το συνοδεύει βεβαίως) στην τρίτη ηλικία. Σενάριο και μοντάζ μάζεψε το γκανγκστερικό Chiko (2008), μια παραγωγή του περσινού καταθριαμβευτή Fatih Akin, που εμπιστεύτηκε για να γράψει και να σκηνοθετήσει ένα ντεμπούτο παρόμοιο με το δικό του (Kurz und Schmerzlos (1998)) σε έναν άλλο Τουρκο-Γερμανό, τον Özgur Yildirim. Η μεγαλύτερη περσινή γενική επιτυχία, Baader Meinhof Komplex (2008), έφυγε με άδεια χέρια παρά τις τέσσερις υποψηφιότητες, την ίδια ώρα που ο Γερμανός Σαμαράς, Bernd Neumann, ανακοίνωνε τα βασισμένα σε αυτή νούμερα: 27% μερίδιο αγοράς και 34 εκατομμύρια θεατές για τη γερμανική βιομηχανία. Ο Neumman ανακοίνωσε και την επέκταση, μέχρι το 2012 του Filmförderungsgesetz, του φόρου σε όσες ταινίες κόβουν πάνω από €75 χιλιάδες για να χρηματοδοτηθούν καινούριες, παρά τις προηγούμενες αντιρρήσεις.
Καλύτερη ταινία, πρώτο αντρικό, κουστούμια και σχεδιασμό παραγωγής, τέσσερα (4) συνολικά από τα εφτά (7) αγαλματάκια για τα οποία ήταν υποψήφιος, μάζεψε ο Schindler των Κινέζων, o John Rabe (2009) του Florian Gallenberger. Με θέμα το Γερμανό επιχειρηματία που χρεώνεται με τη σωτηρία καμιά διακοσαριά χιλιάδων ψυχών στη σφαγή της Νανκίν, το φιλμ άνοιξε απογοητευτικότατα στις αρχές του μήνα στη χώρα του, παρότι πρώτο μιας σειράς βιογραφιών, από του Goethe μέχρι της Romy Schneider, που φαίνεται ότι θα αποτελέσουν το El Dorado και για τη γερμανική κινηματογραφική βιομηχανία τα ερχόμενα χρόνια. Βέβαια, η σβάστικα πάνω από το κεφάλι του ήρωα, σημείο ευαισθησίας ακόμα εκεί, είχε κάνει τις προβλέψεις για τη ταμειακή πορεία του φιλμ τόσο δυσοίωνες όσο ευοίωνες ήταν αυτές για τη βραβειακή του, από την εποχή που έκανε πρεμιέρα κάπου δίπλα στη Berlinale (έχοντας αποτελέσει το πιο τρανταχτό παράδειγμα της σκληροπυρηνικής απόφασης του βερολινέζικου φεστιβάλ να αγνοεί ότι δε πολυχρειάζεται καταξίωση, σε πλήρη αντίθεση με τη διαφαινόμενη πορεία αυτού των Κανών). Στα διεθνή, οι προβλέψεις δίνουν τώρα πολύ καλές πιθανότητες τόσο για τις κινέζικες αίθουσες, που μόνες τους αρκούν για ρεκόρ ανοίγματος γερμανικής παραγωγής στο εξωτερικό, όσο και για τα αμερικάνικα βραβεία, που έχουν μόνιμα στη λίστα των υποψηφιοτήτων τους τελευταία και κάτι που να μιλάει τη γλώσσα του Florian Henckel Von Donnersmarck.
Καλύτερη σκηνοθεσία και πρώτο γυναικείο, πράγματα για τα οποία ξεχώρισε και στα Ευρωπαϊκά Βραβεία (στις υποψηφιότητες), μαζί με €375 χιλιάδες ως δεύτερο επιλαχόν φιλμ, μάζεψε το Wolke 9 (2008) του Andreas Dresen, ήδη διασημότατο παντού για την αποφασιστικότητα με την οποία υποστήριξε το κεράτωμα (και το σεξ που το συνοδεύει βεβαίως) στην τρίτη ηλικία. Σενάριο και μοντάζ μάζεψε το γκανγκστερικό Chiko (2008), μια παραγωγή του περσινού καταθριαμβευτή Fatih Akin, που εμπιστεύτηκε για να γράψει και να σκηνοθετήσει ένα ντεμπούτο παρόμοιο με το δικό του (Kurz und Schmerzlos (1998)) σε έναν άλλο Τουρκο-Γερμανό, τον Özgur Yildirim. Η μεγαλύτερη περσινή γενική επιτυχία, Baader Meinhof Komplex (2008), έφυγε με άδεια χέρια παρά τις τέσσερις υποψηφιότητες, την ίδια ώρα που ο Γερμανός Σαμαράς, Bernd Neumann, ανακοίνωνε τα βασισμένα σε αυτή νούμερα: 27% μερίδιο αγοράς και 34 εκατομμύρια θεατές για τη γερμανική βιομηχανία. Ο Neumman ανακοίνωσε και την επέκταση, μέχρι το 2012 του Filmförderungsgesetz, του φόρου σε όσες ταινίες κόβουν πάνω από €75 χιλιάδες για να χρηματοδοτηθούν καινούριες, παρά τις προηγούμενες αντιρρήσεις.
Δες/Κρύψε υποψηφιότητες και νικητές
*Οι νικητές σημειώνονται πιο έντονα
||| Bester Spielfilm in Gold
DER BAADER MEINHOF KOMPLEX
CHIKO
IM WINTER EIN JAHR
JERICHOW
JOHN RABE
WOLKE 9
||| Bester Spielfilm in Silber
IM WINTER EIN JAHR
||| Bester Spielfilm in Bronze
WOLKE 9
||| Bester Dokumentarfilm
LENIN KAM NUR BIS LÜDENSCHEID
NOBODY'S PERFECT
||| Bester Kinder- und Jugendfilm
HEXE LILLI, DER DRACHE UND DAS MAGISCHE BUCH
WAS AM ENDE ZÄHLT
||| Beste darstellerische Leistung – weibliche Hauptrolle
Anna Maria Mühe in NOVEMBERKIND
Ursula Werner in WOLKE 9
Johanna Wokalek in DER BAADER MEINHOF KOMPLEX
||| Beste darstellerische Leistung – männliche Hauptrolle
Josef Bierbichler in IM WINTER EIN JAHR
Denis Moschitto in CHIKO
Ulrich Tukur in JOHN RABE
||| Beste darstellerische Leistung – weibliche Nebenrolle
Irm Hermann in ANONYMA
Susanne Lothar in FLEISCH IST MEIN GEMÜSE
Sophie Rois in DER ARCHITEKT
||| Beste darstellerische Leistung – männliche Nebenrolle
Steve Buscemi in JOHN RABE
Andreas Schmidt in FLEISCH IST MEIN GEMÜSE
Rüdiger Vogler in EFFI BRIEST
||| Beste Regie
Andreas Dresen für WOLKE 9
Uli Edel für DER BAADER MEINHOF KOMPLEX
Florian Gallenberger für JOHN RABE
Christian Petzold für JERICHOW
||| Beste Kamera / Bildgestaltung
Kolja Brandt für NORDWAND
Jürgen Jürges für JOHN RABE
Wedigo von Schultzendorff für LULU & JIMI
||| Bester Schnitt
Anne Fabini für BERLIN CALLING
Peter Przygodda, Mirko Scheel und Oli Weiss für PALERMO SHOOTING
Patricia Rommel für IM WINTER EIN JAHR
Sebastian Thümler für CHIKO
||| Bestes Szenenbild
Christian M. Goldbeck für KRABAT
Tu Ju Hua für JOHN RABE
Udo Kramer für NORDWAND
||| Bestes Kostümbild
Lucie Bates für EFFI BRIEST
Lisy Christl für JOHN RABE
Birgit Missal für DER BAADER MEINHOF KOMPLEX
||| Beste Filmmusik
Element of Crime für ROBERT ZIMMERMANN WUNDERT SICH ÜBER DIE LIEBE
Annette Focks für KRABAT
Niki Reiser für IM WINTER EIN JAHR
||| Beste Tongestaltung
Manfred Banach, Tschangis Chahrokh, Dirk Jacob und Carsten Richter für KRABAT
Manfred Banach, Christian Conrad und Martin Steyer für ANONYMA
Christian Bischoff, Tschangis Chahrokh, Heinz Ebner und Guido Zettier für NORDWAND
||| Bestes Drehbuch
Christian Schwochow und Heide Schwochow für NOVEMBERKIND
Johanna Stuttmann für NACHT VOR AUGEN
Özgür Yildirim für CHIKO
Previously on Movies for the Masses: Κάνες 2009: Το επίσημο πρόγραμμα