Written by
verbal
in
no category
Oscars 2008: Η ξενόγλωσση λίστα
Με τον αριθμό ρεκόρ των 63ων συμμετοχών στη λίστα των μη αγγλόφωνων, εγκαινιάζουμε επίσημα το πανηγύρι των φετινών Όσκαρ, (με στρωμένο το χαλί από καιρό βέβαια, αν παρακολουθείς) αν όχι για κανέναν άλλο λόγο, τουλάχιστον για να ρίξουμε μια γενικότερη ανασκόπηση στη δική μας, το Eduart (2006) της Αγγελικής Αντωνίου, έστω κι αν η θέση στην πεντάδα είναι χλωμή.Με τα 11 βραβεία του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης να αποδεικνύονται (παρά τις ελπίδες της σκηνοθέτιδας) αχρείαστο επιπρόσθετο βάρος στην εγκληματική απόφαση των διανομέων να ανοίξουν την ταινία τέσσερις (4) μήνες μετά το buzz τους και απέναντι στην απείρως μεγαλύτερου ελληνικού ενδιαφέροντος ταινία-event των 300 (2007) του Snyder, ο Eduart δεν άντεξε πάνω από δύο βδομάδες στο top 10 των ελληνικών εισπράξεων, και μετά από έξι, άφησε τα ντόπια ταμεία με το απελπιστικό εισπρακτικό συνολάκι των 15.000 εισιτηρίων, για να ξεκινήσει ταξίδι στους διεθνείς φεστιβαλικούς κύκλους. Ικανοποιώντας τον πραγματικό μεγάλο πόθο της Αντωνίου, ο Eduart έχει ήδη περάσει απ' το διαγωνιστικό της Μόσχας, του Μοντρεάλ και της Κοπεγχάγης, έκανε την εμφάνισή του στα ξένα πειρατομάγαζα (που πέρα από ζημιωτικό, αν με ρωτάς, είναι και πολύ κολακευτικό), ενώ έχει εξασφαλίσει τη θέση του στο πολύ δυνατό πρόγραμμα του διεθνούς του Σαο Πάουλο, και αυτές τις μέρες βολτάρει στην Ισπανία για τα φεστιβάλ της Βαλένθια και της Σεβίλλης. Με άλλα έξι φεστιβάλ στο πρόγραμμα, μαζεύει επαίνους για την τελική αναμέτρηση στα Ευρωπαϊκά Βραβεία την πρώτη του Δεκέμβρη. Όπου βέβαια και πάλι σκούρα μάλλον θα τα βρει, με ταινίες όπως το La Môme (2007), τον Molière (2007), και το βασιλικό ζεύγος The Queen (2006) και The Last King of Scotland (2006) να περιμένουν τις υποψηφιότητές τους. Αλλά τουλάχιστον δεν υπάρχουν ακόμη κλειδωμένες θέσεις όπως στα Όσκαρ, όπου ακόμα και στην αλφαβητική κατάταξη, δύσκολα ξεχωρίζει ανάμεσα στο γερμανικό Auf der Αnderen Seite / The Edge of Heaven (2007) του Fatih Akin και το Fong Juk / Exiled (2006) του Johnnie To απ' το Hong Kong.
Κι όσο δύσκολη κατηγορία κι αν είναι να την προβλέψεις, ειδικά τόσο νωρίς στην κούρσα, είναι αρκετά προφανές ότι το Persepolis (2007) απ' τη Γαλλία έχει σχεδόν κερδίσει, ταινίες όπως το φοινικούχο 4 Months, 3 Weeks and 2 Days (2007) απ' τη Ρουμανία και το πολυαναμενόμενο El Orfanato (2007) απ' την Ισπανία, έχουν σαφώς μεγαλύτερο βάρος, και τα Beaufort (2007) και Lian xi qu / Island Etude (2006) που αντικατέστησαν αντίστοιχα το ισραηλινό Bikur Ha-Tizmoret / The Band's Visit (2007) (που έμεινε εκτός γιατί είναι πολύ αγγλόφωνο) και το ταϊβανέζικο Se Jie / Lust, Caution (2007) (που έμεινε εκτός γιατί δεν είναι πολύ ταϊβανέζικό), είναι, λόγω σούσουρου, ασφαλές να υποθέσεις ότι έχουν προτεραιότητα θέασης στη λίστα των ψηφοφόρων. Αλλά, πέρα απ' τα μεγαθήρια, κι ένα σωρό άλλοι δυνατοί παίκτες είναι πρόθυμοι να κονταροχτυπηθούν φέτος, έτσι για τη φάση, κι υπάρχει και το ενδεχόμενο βέβαια να μας προκύψει κάνα αυθεντικό αριστούργημα κρυμμένο στη λίστα των 63ων, στις παρθενικές συμμετοχές του Αζερμπαϊτζάν και της Ιρλανδίας, ας πούμε.
Κι όσο δύσκολη κατηγορία κι αν είναι να την προβλέψεις, ειδικά τόσο νωρίς στην κούρσα, είναι αρκετά προφανές ότι το Persepolis (2007) απ' τη Γαλλία έχει σχεδόν κερδίσει, ταινίες όπως το φοινικούχο 4 Months, 3 Weeks and 2 Days (2007) απ' τη Ρουμανία και το πολυαναμενόμενο El Orfanato (2007) απ' την Ισπανία, έχουν σαφώς μεγαλύτερο βάρος, και τα Beaufort (2007) και Lian xi qu / Island Etude (2006) που αντικατέστησαν αντίστοιχα το ισραηλινό Bikur Ha-Tizmoret / The Band's Visit (2007) (που έμεινε εκτός γιατί είναι πολύ αγγλόφωνο) και το ταϊβανέζικο Se Jie / Lust, Caution (2007) (που έμεινε εκτός γιατί δεν είναι πολύ ταϊβανέζικό), είναι, λόγω σούσουρου, ασφαλές να υποθέσεις ότι έχουν προτεραιότητα θέασης στη λίστα των ψηφοφόρων. Αλλά, πέρα απ' τα μεγαθήρια, κι ένα σωρό άλλοι δυνατοί παίκτες είναι πρόθυμοι να κονταροχτυπηθούν φέτος, έτσι για τη φάση, κι υπάρχει και το ενδεχόμενο βέβαια να μας προκύψει κάνα αυθεντικό αριστούργημα κρυμμένο στη λίστα των 63ων, στις παρθενικές συμμετοχές του Αζερμπαϊτζάν και της Ιρλανδίας, ας πούμε.
Δες/Κρύψε τις 63 εγκεκριμένες συμμετοχές
Argentina, “XXY,” Lucia Puenzo, director;
Australia, “The Home Song Stories,” Tony Ayres, director;
Austria, “The Counterfeiters,” Stefan Ruzowitzky, director;
Azerbaijan, “Caucasia,” Farid Gumbatov, director;
Bangladesh, “On the Wings of Dreams,” Golam Rabbany Biplob, director;
Belgium, “Ben X,” Nic Balthazar, director;
Bosnia and Herzegovina, “It’s Hard to Be Nice,” Srdan Vuletic, director;
Brazil, “The Year My Parents Went on Vacation,” Cao Hamburger, director;
Bulgaria, “Warden of the Dead,” Ilian Simeonov, director;
Canada, “Days of Darkness,” Denys Arcand, director;
Chile, “Padre Nuestro,” Rodrigo Sepulveda, director;
China, “The Knot,” Yin Li, director;
Colombia, “Satanas,” Andi Baiz, director;
Croatia, “Armin,” Ognjen Svilicic, director;
Cuba, “The Silly Age,” Pavel Giroud, director;
Czech Republic, “I Served the King of England,” Jiri Menzel, director;
Denmark, “The Art of Crying,” Peter Schonau Fog, director;
Egypt, “In the Heliopolis Flat,” Mohamed Khan, director;
Estonia, “The Class,” Ilmar Raag, director;
Finland, “A Man’s Job,” Aleksi Salmenpera, director;
France, “Persepolis,” Marjane Satrapi, Vincent Paronnaud, directors;
Georgia, “The Russian Triangle,” Aleko Tsabadze, director;
Germany, “The Edge of Heaven,” Fatih Akin, director;
Greece, “Eduart,” Angeliki Antoniou, director;
Hong Kong, “Exiled,” Johnnie To, director;
Hungary, “Taxidermia,” Gyorgy Palfi, director;
Iceland, “Jar City,” Baltasar Kormakur, director;
India, “Eklavya – The Royal Guard,” Vidhu Vinod Chopra, director;
Indonesia, “Denias, Singing on the Cloud,” John De Rantau, director;
Iran, “M for Mother,” Rasoul Mollagholipour, director;
Iraq, “Jani Gal,” Jamil Rostami, director;
Ireland, “Kings,” Tom Collins, director;
Israel, “Beaufort,” Joseph Cedar, director;
Italy, “The Unknown,” Giuseppe Tornatore, director;
Japan, “I Just Didn’t Do It,” Masayuki Suo, director;
Kazakhstan, “Mongol,” Sergei Bodrov, director;
Korea, “Secret Sunshine,” Chang-dong Lee, director;
Lebanon, “Caramel,” Nadine Labaki, director;
Luxembourg, “Little Secrets,” Pol Cruchten, director;
Macedonia, “Shadows,” Milcho Manchevski, director;
Mexico, “Silent Light,” Carlos Reygadas, director;
The Netherlands, “Duska,” Jos Stelling, director;
Norway, “Gone with the Woman,” Petter Naess, director;
Peru, “Crossing a Shadow,” Augusto Tamayo, director;
Philippines, “Donsol,” Adolfo Alix, Jr., director;
Poland, “Katyn,” Andrzej Wajda, director;
Portugal, “Belle Toujours,” Manoel de Oliveira, director;
Puerto Rico, “Love Sickness,” Carlitos Ruiz, Mariem Perez, directors;
Romania, “4 Months, 3 Weeks and 2 Days,” Cristian Mungiu, director;
Russia, “12,” Nikita Mikhalkov, director;
Serbia, “The Trap,” Srdan Golubovic, director;
Singapore, “881,” Royston Tan, director;
Slovakia, “Return of the Storks,” Martin Repka, director;
Slovenia, “Short Circuits,” Janez Lapajne, director;
Spain, “The Orphanage,” J.A. Bayona, director;
Sweden, “You, the Living,” Roy Andersson, director;
Switzerland, “Late Bloomers,” Bettina Oberli, director;
Taiwan, “Island Etude,” Chen Huai-En, director;
Thailand, “King of Fire,” Chatrichalerm Yukol, director;
Turkey, “A Man’s Fear of God,” Ozer Kiziltan, director;
Uruguay, “The Pope’s Toilet,” Enrique Fernandez, Cesar Charlone, directors;
Venezuela, “Postcards from Leningrad,” Mariana Rondon, director;
Vietnam, “The White Silk Dress,” Luu Huynh, director.
Previously on Movies for the Masses: Ευρωπαϊκό Πανόραμα 2007: Το Πρόγραμμα