Das Weisse Band - Eine Deutsche Kindergeschichte (2009)

Η Λευκή Κορδέλα / The White Ribbon
The White Ribbon, Poster

Σκηνοθεσία: Michael Haneke
Σενάριο: Michael Haneke
Παίζουν: Βαρόνοι, Πάστορες, Γιατροί, Χωρικοί, Παιδιά




Για ένα χρόνο πριν τη δολοφονία του Franz Ferdinand, μικρό προτεσταντικό χωριό στα βόρεια της Γερμανίας αντιστέκεται φεουδαρχικά στη βιομηχανοποίηση.The White Ribbon, PhotographΜετά από 20 χρόνια που προσπαθούσε ιδιοφυώς, σε πολλές γλώσσες και ηπείρους, να βγάλει το θεατή από την απάθεια και να τον κάνει συμμέτοχο, ο Michael Haneke μάλλον έχει φτάσει σε σημείο πια να κάνει κηρύγματα στους προσηλυτισμένους, πράγμα που σηματοδοτεί και η μέγιστη τιμή που έλαβε η Λευκή Κορδέλα (2009) του στη πιο βαλτωμένη μεγάλη φεστιβαλική διοργάνωση των τελευταίων χρόνων, στις Κάνες το Μάη. Τον ίδιο, σίγουρα δε μπορείς να τον κατηγορήσεις ακριβώς για επανάπαυση, ίσα ίσα τα Funny Games (2007) του ήταν κομάντο επίθεση σε εχθρικό φρούριο και η νέα του δουλειά βάζει ένα επιπλέον επίπεδο στην αινιγματική αυτοαναφορικότητα του Κρυμμένου (2005), ξετυλίγοντας ακόμα ένα κουβάρι συνεπειών αλλά αυτή τη φορά παραλείποντας.. ακόμα και το κουβάρι. Ο Α' Παγκόσμιος και η άνοδος του φασισμού στη Γερμανία παραμένουν μέχρι το τέλος μέλλον στην αφηγηματική δομή, παρόλο που αποτελούν από την αρχή παρελθόν για τον αφηγητή, τον δάσκαλο του χωριού που ξαναεπισκέπτεται τα γεγονότα αρκετά χρόνια μετά, και εκτός από το να μην συγκεκριμενοποιεί το πραγματικό έγκλημα (όπως αυτό του ρατσισμού στον Κρυμμένο) ο Haneke αποφεύγει προφανώς και να το προσωποποιήσει, εμπλέκοντας ένα ολόκληρο και ανύπαρκτο χωριό σα σύμβολο μάλλον διαγαλαξιακής συνωμοσίας και εκτελώντας έτσι εν ψυχρώ και όσες συμβάσεις του δράματος του είχαν ξεφύγει τη προηγούμενη φορά, για να καταλήξει πολύ συνειδητά να "γράφει" με αχνά άσπρα γράμματα στο χιόνι, παρόμοια με τους υπότιτλους στις κόπιες της ελληνικής διανομής. Παρολαυτά, κρατάει κι εδώ τη συμβατική παραπλάνηση από τον Κρυμμένο, το red herring των ανεξήγητων εγκλημάτων στη κοινότητα που σε βάζει σα θεατή στη διαδικασία να προσέχεις και τη παραμικρή λεπτομέρεια στο φαύλο κύκλο των βάναυσων τιμωριών στο όνομα υποκριτικής ηθικής, μια σύμβαση τελικά αχρείαστη για το κοινό που έχει καταβροχθίσει ήδη όλη τη τροφή για σκέψη που του πρόσφερε μέχρι τώρα ο δημιουργός και εκνευριστική στην αντίστιξή της με τη δύστροπη αδιαφορία για ανάπτυξη επιχειρημάτων που θα βοήθαγαν και σε καμιά συζήτηση ουσίας (πέρα από τις θεωρητικές συζητήσεις για το τι ακριβώς έχει στο κεφάλι του ο ποιητής).

Τεχνικά και πέρα από τις σπασμωδικά τολμηρές κινήσεις ακινησίας του σκηνοθέτη της, η Κορδέλα είναι τόσο θαυμάσια που σου 'ρχεται να παραγγείλεις χίλες κόπιες για να πνίξεις μέσα τον Good German (2006) και τις ακόμα χειρότερες αυτοϊκανοποιήσεις γύρω από ασπρόμαυρο και εποχή που 'χουν δει τα ματάκια σου, ενώ επιστρέφουν με φόρα τα κλινικά κοψίματα, οι διάλογοι ευγενείας, και όλα τα σήματα κατατεθέντα που περίμενες. Και οι επιρροές από την Ordet (1955), εκτός από τον τελετουργικό τόνο δε λείπουν ούτε στη θεματολογία που στοχοποιεί τον θρησκευτικό πουριτανισμό πιο καθαρά (τρόπος του λέγειν βέβαια) από τις υπόλοιπες υφέρπουσες μοχθηρίες. Και κάτι έντονους υπαινιγμούς στα στοιχεία (όπως για παράδειγμα ότι τα παιδιά έχουν όνομα ενώ οι ενήλικοι μόνο επάγγελμα), τη μη εμφάνιση του τέταρτου τοίχου ούτε σα σκιά, μαζί με μια ιστοριούλα αγάπης (του δασκάλου με ντροπαλή πιτσιρίκα) που σπάει τον γενικότερο ασκητισμό, μπορείς και να τα δεις σαν.. επίθεση φιλίας στον μέσο θεατή από κάποια σκοπιά. Υποθέτω.

Δες/Κρύψε τις αίθουσες που ανοίγει

*Το πρόγραμμα αναδημοσιεύεται από το Αθηνόραμα και ισχύει για την πρώτη βδομάδα προβολής

ΚΕΝΤΡΟ - ΚΟΛΩΝΑΚΙ - ΕΞΑΡΧΕΙΑ
ODEON ΟΠΕΡΑ 1
Ακαδημίας 57, Αθήνα, 2103622683..
Πεμ. - Τετ.: 19.15/ 22.15. Παρ.-Κυρ. & 16.15

ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ - ΝΕΑΠΟΛΗ
ΔΑΝΑΟΣ 1
Λ. Κηφισίας 109 (ΜΕΤΡΟ Πανόρμου), 2106922655.
Πεμ. - Τετ.: 16.30/ 19.30/ 22.30

ΓΛΥΦΑΔΑ - ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ
ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ 2
Ζέππου 14, Πλ. Ξενοφώντος, 2109650318 Τηλ. κρατ. 2106786000, 8011160000.
Πεμ. - Τετ.: 19.10/ 22.15


4 Responses so far.

  1. cheaptalk said

    Από τη Τρίτη έχει ξεκινήσει προβολές το Στο Βάθος Κήπος (2009) που πήρε 2μισι αστεράκια από τον verbal, από χτες αν δε κάνω λάθος το εντελώς πτωματολάγνο This is It (2009) που δεν έκανε φυσικά δημοσιογραφική, και από σήμερα θα παίζει σε καμιά δεκαριά αίθουσες το παιδικο-σκωληκό Sunshine Barry & the Disco Worms (2008) που προβλήθηκε μεταγλωττισμένο ακόμα και για τους κριτικούς, ασφαλής ένδειξη ασφαλούς παιδικότητας, για μένα τουλάχιστο.

  2. cheaptalk said

    Τρέιλερ για τη Κορδέλα υπάρχουν δυο στην επίσημη γερμανική σελίδα, και ένα πιο φιλικό στους αγγλόφωνους που έβγαλε ο Guardian πριν δέκα μέρες. Αλλά νομίζω ότι η αυστηρή άσπρη ασπρίλα στη θέση του τρέιλερ στη κριτική, είναι καταλληλότερη.

  3. cheaptalk said

    Στις ατελείωτες συζητήσεις εξήγησης του Κρυμμένου, μια πιασάρικη θεωρία λέει ότι τις κασέτες τις έστελνε.. ο Haneke σπάζοντας τον τέταρτο τοίχο, με βάση τη σκιά της κάμερας του συνεργείου που φαίνεται σε μια κασέτα και τη πολλή προσοχή στη λεπτομέρεια του σκηνοθέτη για να του ξεφύγει άθελα κάτι τέτοιο. Αυτό εννοώ με τις σκιές και τους τοίχους στο κείμενο.

  4. verbal said

    Στα κερδισμένα μάλλον θα σημειωθεί και στην Ελλάδα, το στοίχημα του επιφανειακά καταγραφικού κι απογοητευτικά ανεπεισοδιακού ντοκιμαντέρ για τις προετοιμασίες της συναυλίας που ο Michael Jackson δεν πρόλαβε ποτέ να κάνει τελευταία του, αφού το This is It κατάφερε να μαζέψει 58.6 χιλ θεατές σε 83 αίθουσες πανελλαδικά (31 χιλ σε 37 αίθουσες στην Αθήνα). Έχοντας αρχίσει τις προβολές του απ' το πρωί της περασμένης Τετάρτης, η ταινία πέτυχε άνοιγμα οριακά καλύτερο απ' το Up (2009) (που είχε ανοίξει με 57 χιλ σε 91 αίθουσες πανελλαδικά), και αγγίζοντας αυτό του Πεθαίνω για Σένα (2009) (60 χιλ σε 64 αίθουσες), πλασαρίστηκε στην 13 θέση των ανοιγμάτων της χρονιάς, σημειώνοντας παράλληλα και την καλύτερη επίδοση για ντοκιμαντέρ φέτος, με μακρινό δεύτερο τον... Πάρβα (2008) και τα 1.400 εισιτήριά του σε μια αίθουσα στις αρχές του έτους.

    Δυναμικά, αν και αρκετά πιο χαμηλά, ξεκίνησε και το Law Abiding Citizen που έκοψε 26.3 χιλ εισιτήρια σε 33 οθόνες (19.5 χιλ σε 18 στην Αθήνα), ενώ εξαιρετική συσπείρωση σημείωσε και το Das Weisse Band, που έκανε ποδαρικό σε 4 αίθουσες κόβοντας 8.4 χιλ εισιτήρια (7,3 χιλ απ' αυτά σε τρεις αίθουσες στην Αθήνα. Η αναλογία εισιτηρίων-αιθουσών για την βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα ταινία του Mikael Haneke, ήταν σχεδόν ίδια μ' αυτή του Κυνόδοντα, ο οποίος συνέχισε τις προβολές του στις δύο μονάχα αίθουσες στην Αθήνα, για να ανεβάσει το κασέ του στις 12 χιλιάδες εισιτήρια, τριπλασιάζοντας το σύνολο του πρώτου του τετραημέρου, ενώ από τις 5/11 ετοιμάζεται να συναντήσει και το θεσσαλονικιώτικο κοινό, με προβολές στον κινηματογράφο Μακεδονικό. Τριπλά έκανε τα εισιτήριά της και η Ψυχή Βαθιά, που ανέβηκε στις 109 χιλ εισιτήρια πανελλαδικά, ενώ διπλασιασμούς πέτυχαν τα Julie & Julia (51.3 χιλ πανελλαδικά) και Moon, ενώ το Στο Βάθος Κήπος έκοψε μόλις 14 χιλ εισιτήρια σε 31 αίθουσες, με τα πρώτα χίλια να τα έχει βγάλει απ' τις preview προβολές που είχε κάνει το προ-προηγούμενο Σαββατοκύριακο και κάποια υπόλοιπα να έχουν κοπεί απ' την Τρίτη που άνοιξε, οπότε σε ποια βδομάδα πρέπει να μετρηθεί το άνοιγμα συμπέρανέ το εσύ.

    Στην κατάταξη των ταινιών που παίζονται ακόμη, πάντως, το Up εξακολουθεί να κυριαρχεί με 187,5 χιλ εισιτήρια, κι ακολουθούν τα The Ugly Truth (143 χιλ), The Final Destination (118 χιλ) για να κλείσει η πεντάδα με την Ψυχή Βαθιά (109 χιλ) και το Orphan (77 χιλ), σε μια βδομάδα που κόπηκαν κάτι πάνω από 280 χιλ εισιτήρια πανελλαδικά, 180 χιλ απ' τα οποία, μαζεύτηκαν στην Αθήνα.

Copyright © 2012 Movies for the Masses, Challenging common sense since 2004. Your ticket is
Contact us at moviesforthemasses@gmail.com. Subscribe by RSS or E-mail.