Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2010: Τα βραβεία
Το βίντεο απολογισμού, που προβλήθηκε στην τελετή λήξης του 51ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το βράδυ του Σαββάτου, δεν θα μπορούσε να είναι πιο χαρακτηριστικό κι ειλικρινές: ο φακός ακολουθεί με tilt-shift θολούρα, μοναχικό ποδηλάτη, που περιφέρεται σε άδειους γνώριμους δρόμους που συνδέουν τα κέντρα ενδιαφέροντος της διοργάνωσης, μεταφέροντας την συμβολική μπομπίνα που θα φουλάρει τις αίθουσες, και θα δώσει στον μοντέρ γενικές εικόνες να γεμίσει το ολιγόλεπτο της διάρκειας του απολογισμού του. Μα στο ενδιάμεσο ούτε ένας καλεσμένος, ούτε ένα σελέμπριτι, ούτε ένα φλας, ή ένα χαλί. Αυτό ακριβώς ήταν και το 51ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Άδειοι δρόμοι, ταινίες, και τίποτ' άλλο.
Το στοίχημα του καινούριου καλλιτεχνικού διευθυντή, Δημήτρη Εϊπίδη, ήταν να γεμίσει τις αίθουσες κι αυτό το στοίχημα το κέρδισε. Οι prime-time προβολές κάθε μέρας ήταν συστηματικά sold out και η πληρότητά του έφτασε το 77%, ξεπερνώντας ακόμη και το 90% για τα προγράμματα του Διεθνούς Διαγωνιστικού και των Ειδικών Προβολών. Δεν το λες και μικρό κατόρθωμα, για ένα φεστιβάλ που είχε να βασιστεί μονάχα στις δηλώσεις προθέσεων του διευθυντή του ότι θα επαναφέρει το καλό όνομα στην πιάτσα, και που πόνταρε στις ταινίες του για να μαζέψει το κοινό του, έστω κι αν οι τίτλοι του, ε, δεν ήταν κι ό,τι πιο φρέσκο κυκλοφορούσε στην αγορά. Αλλά για τον θεατή, καλύτερα παλιές καλές ταινίες, παρά καινούριες μάπες, και καλύτερα να βρει εισιτήριο να μπει στην αίθουσα, παρά να κάθεται απ’ έξω, να βλέπει να περνάνε οι γούνες με τις προσκλήσεις.
«Η χλιδή δημιουργεί συνθήκες μέσα στις οποίες η ποιότητα υποχωρεί», σημείωσε εύστοχα αναφερόμενος σ’ αυτό το τελευταίο, ο Υπουργός Πολιτισμού (και Τουρισμού) Παύλος Γερουλάνος, όταν ανέβηκε στο πόντιουμ τη βραδιά της λήξης, για να εκφράσει την ικανοποίησή του για το αποτέλεσμα της δουλειάς του Δημήτρη Εϊπίδη (και να εξαπολύσει επίθεση λυσσαλέα καυστικών υποννοουμένων κατά της Μουζάκη, λες και η τελευταία της διοργάνωση δεν είχε γίνει υπό τον ίδιο και η θητεία της δεν είχε τραβήξει μέχρι τον περασμένο Μάη). «Η ποιότητα μιας δουλειάς εξαρτάται από τους ανθρώπους που την κάνουν», συνέχισε, λέγοντας για τους συγκεκριμένους ότι «κράτησαν το Φεστιβάλ σε ένα επίπεδο που είχαμε καιρό να δούμε», έστω κι αν συνάντησαν δυσκολίες, η σημαντικότερη των οποίων ήταν «η έλλειψη σεβασμού ακόμη κι από ανθρώπους που τους στήριζαν παλιότερα».
Γιατί, μπορεί στη λήξη του το Φεστιβάλ να έζησε την ευδαιμονία της επιτυχίας του («οι αίθουσες πλημμύρισαν», όπως το έθεσε κομψά ο διευθυντής του), όμως μέχρι να φτάσει ως εκεί, κάθε μέρα ήταν πάλη και τον μόχθο της τον έβλεπες στα πρόσωπα των ανθρώπων του. Όπως είχε αποκαλύψει πάντως νωρίτερα ο Υπουργός, σε καφέ που έψησε για ομάδα εκπροσώπων επιλεγμένων Μέσων (μεταξύ των οποίων και το Movies for the Masses), στα μισά της διοργάνωσης, που τα στατιστικά της είχαν ήδη δείξει σημαντική άνοδο στην προσέλευση του κοινού, το Υπουργείο επιχορήγησε εκτάκτως €1 εκατομμύριο επιπλέον, έχοντας πεισθεί από το Φεστιβάλ ότι «τα χρήματα θα προωθηθούν προς τη σωστή κατεύθυνση», κι ο οργανισμός «θα είναι βιώσιμος και αυτάρκης». Ακόμη, εξασφάλισε άμεση χορηγία €400 χιλιάδων από τον ΟΠΑΠ, πράγμα που εξηγεί και την ξαφνική πρεμούρα να γεμίσουν οι γκισέδες με σχετικά αυτοκόλλητα την περασμένη Πέμπτη. Για το τελευταίο νούμερο κράτα και το ότι ο Υπουργός σημείωσε πως πρόκειται για ποσό ίσως και εικοσαπλάσιο εκείνου που είχε χορηγηθεί από την Vodafone, για να χρισθεί μέγας χορηγός της περσινής διοργάνωσης.
Ωστόσο, απ’ την επιτυχία στην επιλογή των ταινιών, (την οποία, ως στόχο, οφείλεις να την παίρνεις ως δεδομένη σε διοργανώσεις τέτοιου μεγέθους), το φετινό ήταν το πιο αδιάφορο δημοσιογραφικά φεστιβάλ των τελευταίων ετών. Δεν μπορείς να τα 'χεις όλα. Το γεγονός, άλλωστε, το υπογράμμισε κι η απουσία αρκετών σημαντικών ντόπιων και διεθνών Μέσων κι εκπροσώπων τους, κι αυτήν δεν μπορείς να την χρεώσεις μονάχα στον επιβεβλημένο απ’ το λειψό budget αποκλεισμό, για παράδειγμα, όλων των διαδικτυακών Μέσων απ’ τις φιλοξενίες του Φεστιβάλ (συμπεριλαμβανομένων και των ιντερνετικών χορηγών του), ούτε και στις γενικότερες οικονομικές δυσκολίες κραταιών εντύπων, που αρνούνται όλο και περισσότερο να καλύπτουν έξοδα δημοσιογράφων πολιτιστικής εξειδίκευσης. Το Φεστιβάλ δεν είχε ονόματα, δεν είχε καλεσμένους, δεν είχε καν τις ελληνικές ταινίες, που θα δικαιολογούσαν τη δημοσιογραφική κάλυψη που η διοργάνωση θα ήθελε, αλλά δεν είχε τη δυνατότητα να δελεάσει.
Δεν ήταν τυχαία, άλλωστε, κι η ισχνή παρουσία του Φεστιβάλ, στη σελίδα που διαβάζεις. Όπως δεν ήταν τυχαία βέβαια κι η επιλογή των πραγμάτων που έκαναν την εμφάνισή τους στις Μάζες, όπως θα κατάλαβες κι απ’ τα βραβεία. Η Άπνοια του Άρη Μπαφαλούκα (ελληνικό βραβείο FIPRESCI και βραβείο κοινού για το Διεθνές Διαγωνιστικό) και ο Κανένας του Χρήστου Νικολέρη (βραβείο κοινού για το Ελληνικό Πρόγραμμα) ήταν οι μόνες δύο ντόπιες ταινίες που ξεχώριζαν στην κούρσα των επαίνων, εξαιρουμένου βέβαια του ήδη καταξιωμένου Attenberg, που απλώς πρόσθεσε τον Αργυρό Αλέξανδρο στη συλλογή του, ως ελληνική επικύρωση των επιτυχιών του (έχοντας και το ντεσαβαντάζ της μίας ψήφου λιγότερης, λόγω της cameo συμμετοχής του προέδρου της κριτικής επιτροπής, Μισέλ Δημόπουλου, στο cast της ταινίας). Η απουσία κινήτρου για τις ελληνικές ταινίες να ανέβουν στη Θεσσαλονίκη, ελλείψει Κρατικών Βραβείων, στιγματίστηκε στον εύστοχο, αλλά νανουριστικά περίτεχνο λόγο του Ανδρέα Τύρρου κατά την απονομή των βραβείων της ΠΕΚΚ, η οποία αρνήθηκε να επικυρώσει το λειψό ελληνικό πρόγραμμα με βραβείο και αρκέστηκε στο να ξεχωρίσει το Periferic του Bogdan George Apetri με το διεθνές της βραβείο. Ταινία που, μαζί με το Morgen του Marian Crisan, έστησε το ρουμάνικο θρίαμβο της χθεσινής βραδιάς, με τους δυο τίτλους να συγκεντρώνουν έξι απ’ τα δεκαεπτά βραβεία και κορυφαία το βραβείο σκηνοθεσίας του Morgen και τον Χρυσό Αλέξανδρο του Periferic.
Δες/Κρύψε όλα τα βραβεία
51ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
3-12 Δεκεμβρίου 2010
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ 51ου ΦΚΘ
Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 51ου Φεστιβάλ
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αποτελείται από τους:
Πρόεδρος
Μισέλ Δημόπουλος / Michel Demopoulos, θεωρητικός του κινηματογράφου (Ελλάδα)
Μέλη
Μοχάμετ Αλ – Νταράτζι / Mohamed Al- Daradji, σκηνοθέτης (Ιράκ)
Σκαντάρ Κόπτι / Scandar Copti, σκηνοθέτης (Παλαιστίνη)
Μπεχρούζ Χασέιμιαν / Behrooz Hashemian, παραγωγός (Ιράν)
Μάρτιν Σβάιγκχοφερ / Martin Schweighofer, διευθυντής Αυστριακής Κινηματογραφικής Επιτροπής (Αυστρία)
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
• Βραβείο Καλύτερης ταινίας-Χρυσός Αλέξανδρος (20.000 ευρώ) απονέμεται στην
ταινία:
ΣΤΙΣ ΠΑΡΥΦΕΣ /PERIFERIC /OUTBOUND του Μπογκντάν Τζόρτζε Απέτρι / Bogdan
George Apetri, Ρουμανία, Αυστρία, 2010
• Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος
(10.000 ευρώ) απονέμεται στην ταινία:
ATTENBERG, της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη /Athina Rachel Tsangari, Ελλάδα, 2010
• Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για πρωτοτυπία και καινοτομία – Χάλκινος
Αλέξανδρος (5.000 ευρώ) απονέμεται στην ταινία:
ΖΑΝ ΖΑΝΤΙ, ΕΝΑΣ ΚΑΛΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ/JEAN GENTIL, των Ισραέλ Κάρδενας
και Λάουρα Αμέλια Γκουσμάν / Israel Cardenas, Laura Amelia Guzman, Μεξικό,
Δομινικανή Δημοκρατία, Γερμανία, 2010
• Βραβείο Σκηνοθεσίας στον:
Μαριάν Κρισάν / Marian Crisan, για την ταινία ΑΥΡΙΟ /MORGEN, Ρουμανία, Γαλλία, Ουγγαρία, 2010
• Βραβείο Σεναρίου στον:
Μάρεκ Λέχκι / Marek Lechki, για την ταινία TΟ ΠΑΡΟΡΑΜΑ/ERRATUM του Μάρεκ Λέχκι, Πολωνία, 2010
• Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στην:
Άννα Ουλάρου / Ana Ularu, για την ερμηνεία της στην ταινία ΣΤΙΣ ΠΑΡΥΦΕΣ /PERIFERIC /OUTBOUND του Μπογκντάν Τζόρτζε Απέτρι / Bogdan George Apetri, Ρουμανία, Αυστρία, 2010
• Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας εξ ημισείας στους:
Αντράς Χαθάζι / Andras Hathazi και Γιλμάζ Γιαλτσίν/ Yilmaz Yalcin, για την ερμηνεία τους στην ταινία ΑΥΡΙΟ /MORGEN, του Μαριάν Κρισάν, Ρουμανία, Γαλλία, Ουγγαρία, 2010
• Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης στην ταινία:
ΖΕΦΙΡ/ZEFIR/ZEPHYR, της Μπέλμα Μπας / Belma Bas, Τουρκία, 2010
ΒΡΑΒΕΙΑ FIPRESCI (The International Federation of Film Critics)
Η Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Kινηματογράφου
(FIPRESCI) αποτελούμενη από τους: Άννικα Γκούσταφσον / Annika Gustafsson
(Σουηδία) Πρόεδρος, Κρις Πάτμορ/ Chris Patmore (Ηνωμένο Βασίλειο),
Ντουμπράφκα Λάκιτς / Dubravka Lakic (Σερβία), Μινού Μοσιρί / Minoo Moshiri (Ιράν)
και Τάσο Ρέτζιο (Ελλάδα), απονέμει τα εξής βραβεία:
Για το Eπίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα στην ταινία:
ΑΥΡΙΟ /MORGEN, του Μαριάν Κρισάν, Ρουμανία, Γαλλία, Ουγγαρία, 2010
Για Ελληνική Ταινία στην ταινία:
ΑΠΝΟΙΑ, του Άρη Μπαφαλούκα, Ελλάδα, 2010.
ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ «ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ»
Ο τηλεοπτικός σταθμός της Βουλής των Ελλήνων (Βουλή-Τηλεόραση) απονέμει
για έκτη συνεχή χρονιά το βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» σε μια ταινία του τμήματος
Ημέρες Ανεξαρτησίας. Το ειδικό αυτό βραβείο, που φέτος συνοδεύεται από χρηματικό ποσό 7.500 ευρώ, απονέμεται στην ταινία:
ΤΑ ΧΕΙΛΗ/LOS LABIOS/THE LIPS, των Ιβάν Φουντ/ Ivan Fund και Σαντιάγο Λόσα/ Santiago Loza, Αργεντινή, 2010
Σύμφωνα με το σκεπτικό της επιτροπής που απονέμει το βραβείο «Ανθρώπινες
Αξίες», η ταινία επιλέχθηκε καθώς «συνδυάζει με μαεστρία τη μυθοπλασία με το
ντοκιμαντέρ, αναδεικνύει τις αξίες της ανθρωπιάς, της συλλογικότητας και της
αλληλεγγύης, προς όσους αναγκάζονται να ζουν σε συνθήκες δυστυχίας και
φτώχιας».
BΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER
Το βραβείο Κοινού FISCHER του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος του 51ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ απονέμεται στην ταινία: ΑΠΝΟΙΑ / APNEA του Άρη Μπαφαλούκα / Ari Bafalouka, Ελλάδα, 2010.
Το βραβείο Κοινού FISCHER του Ελληνικού Προγράμματος του 51ου Φεστιβάλ
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των
3.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία: ΚΑΝΕΝΑΣ /NOBODY του Χρήστου Νικολέρη, 2010
Το βραβείο Κοινού FISCHER του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια του 51ου Φεστιβάλ
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των
2.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία: CIRKUS COLUMBIA του Ντάνις Τάνοβιτς/ Danis Tanovic, Βοζνία Ερζεγοβίνη, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Σλοβενία, Βέλγιο, 2010
Το βραβείο Κοινού FISCHER του τμήματος Ανοιχτοί Ορίζοντες του 51ου Φεστιβάλ
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των
2.000 ευρώ, απονέμεται στην ταινία: ΕΝΑΣ ΚΑΠΩΣ ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ/EN GANSKE SNILL MANN/A SOMEWHAT GENTLE MAN, του Χανς Πέτερ Μόλαντ / Hans Petter Moland, Νορβηγία, 2010
ΒΡΑΒΕΙΟ «ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΚΑΙ Η ΠΟΛΗ»
O Δήμος Θεσσαλονίκης απονέμει για δεύτερη χρονιά το βραβείο «Το Σινεμά και η Πόλη», βραβείο που προβάλει τη σύνδεση της έβδομης τέχνης με το αστικό τοπίο των πόλεων και αναδεικνύει τη συμβολή του δεύτερου στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα και το ρόλο του στον κινηματογράφο. Το βραβείο που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 10.000 ευρώ απονέμεται στην ταινία:
ΖΟ ΟΠΩΣ ΖΟΝΑΤΑΝ/JO POUR JONATHAN/JO FOR JONATHAN, του Μαξίμ Ζιρού/Maxime Giroux, Καναδάς, 2010
ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΕΚΚ
Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου απονέμει φέτος το βραβείο της στην
ταινία ΣΤΙΣ ΠΑΡΥΦΕΣ /PERIFERIC /OUTBOUND του Μπογκντάν Τζόρτζε Απέτρι /
Bogdan George Apetri, Ρουμανία, Αυστρία, 2010.
ΒΡΑΒΕΙΑ BALKAN FUND
Η κριτική επιτροπή του 8ου Ταμείου Ανάπτυξης Σεναρίου Balkan Fund, η οποία αποτελείται από τους Alex Baciu (σεναριογράφο, Ρουμανία), Πάνο Ιωσηφέλη (σεναριογράφο, Ελλάδα) και Richard Kwietniowski (σεναριογράφο/σκηνοθέτη, Μ. Βρετανία/Πολωνία), απένειμε τρία βραβεία (το ένα εξ ημισείας) που αντιστοιχούν σε 7.000 ευρώ το καθένα, στα εξής κινηματογραφικά σχέδια:
September: σενάριο Κάλλια Παπαδάκη/ Πέννυ Παναγιωτοπούλου, σκηνοθεσία/ παραγωγή Πέννυ Παναγιωτοπούλου, συμπαραγωγός Θανάσης Καραθάνος, Twenty Twenty Vision (Ελλάδα/ Γερμανία).
The Last Sleepless: σενάριο/ σκηνοθεσία Ilke Yesilay, συν-σκηνοθεσία Gulsen Akbas, παραγωγή Emre Yeksan, YXN – Yeksan Film (Τουρκία). Το βραβείο υποστηρίζεται από το CNC (Centre National du Cinema et de l’ Image Animee).
Και εξ ημισείας:
The Barbarians: σενάριο/σκηνοθεσία Ivan Ikic, συν-σεναριογράφος Boban Jevtic, παραγωγός Milan Stojanovic, Sense Production D.O.O. (Σερβία)
The House: σενάριο Sanja Kovacevic, σκηνοθεσία Zoran Sudar, παραγωγή Igor A. Nolan, Mainframe Production (Κροατία).
ΒΡΑΒΕΙΑ CROSSROADS
Η κριτική επιτροπή του 6ου Φόρουμ Συμπαραγωγών Crossroads που αποτελείται από τους Gabor Greiner (Sales Agent – Films Boutique, Γερμανία), Claire Launay (ΑRTE, Γαλλία) και Διονύση Σαμιώτη (παραγωγός – Film in Mind, Ελλάδα) βράβευσε το κινηματογραφικό σχέδιο Youth, σε σκηνοθεσία Tom Shoval, παραγωγή Gal Greenspan, Greenproductions (Ισραήλ). Aπό φέτος, η Kodac Cinelabs Greece υποστηρίζει την παραγωγή του βραβευμένου κινηματογραφικού σχεδίου με υλικά και υπηρεσίες μέχρι και 10.000 ευρώ. Ο παραγωγός του Youth κερδίζει επίσης διαπίστευση για το Producer’s Network του Φεστιβάλ των Κανών 2011 και την ευκαιρία να παρουσιάσει το κινηματογραφικό του σχέδιο στο Sofia Meetings του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σόφια το 2011.
Η κριτική επιτροπή του Crossroads απένειμε επίσης, ειδική μνεία στο κινηματογραφικό σχέδιο Home Sweet Home, σε σκηνοθεσία και παραγωγή Κυριάκου Τοφαρίδη, Avra Production (Κύπρος).
Στο πλαίσιο των βραβείων της Αγοράς, το Ευρωπαϊκό Εργαστήριο MFI Script 2 Film Workshops που διοργανώνεται από το Μεσογειακό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (ΜΙΚ), βράβευσε το κινηματογραφικό σχέδιο The House: σενάριο Sanjia Kovacevic, σκηνοθεσία Zoran Sudar, παραγωγή Igor A. Nolan, Mainframe Production (Κροατία).
ΒΡΑΒΕΙΟ WORKS IN PROGRESS
Η κριτική επιτροπή των Works in Progress, αποτελούμενη από τους Juliete Schrameck (MK2, Υπεύθυνη Τμήματος Αγορών και Συμπαραγωγών, Γαλλία), Karel Och (Διευθυντή Προγράμματος – Karlovy Vary Intl Film Festival, Τσεχία) και Κωνσταντίνα Σταυριανού (παραγωγό – Graal, Ελλάδα) βράβευσαν την ταινία Άδικος Κόσμος σε σκηνοθεσία Φίλιππου Τσίτου, σενάριο Φίλιππου Τσίτου/Δώρας Μασκλαβάνου και παραγωγή Αλεξάνδρας Μπουσίου, Wrong Men (Ελλάδα). Να σημειωθεί ότι φέτος, οι εταιρείες Graal και Kodac Cinelabs Greece προσφέρουν στο βραβευθέν σχέδιο του τμήματος Works in Progress υπηρεσίες και υλικά αξίας έως και 70.000 ευρώ.