Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2010: Το πρόγραμμα
Επιστροφή στο σινεμά και το μέλλον του, κι απομάκρυνση απ’ τις υπερβολές που βύθισαν τη διοργάνωση στα χρέη, είναι το στοίχημα που φιλοδοξεί να κερδίσει ο νέος διευθυντής του Φεστιβάλ, Δημήτρης Εϊπίδης, όπως το ανέφερε στη σημερινή συνέντευξη Τύπου για το πρόγραμμα του 51ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που σηκώνει αυλαίες την ερχόμενη Παρασκευή με τις 127 Hours του Danny Boyle, για να τις ρίξει στις 12 του μήνα, με το Black Swan του Darren Aronofsky. Στο ενδιάμεσο, με ένα πρόγραμμα που εστιάζει στον ανεξάρτητο κινηματογράφο και τους νέους δημιουργούς, ο Εϊπίδης, βετεράνος κυνηγός ταλέντων στο ντόπιο και στο διεθνές στερέωμα, θα προσπαθήσει να επαναφέρει στο Φεστιβάλ, την ταυτότητα μιας διοργάνωσης που παίρνει ρίσκα και τολμά προκλήσεις, αλλά είχε εκφυλιστεί, από την στροφή της τελευταίας πενταετίας (της διοίκησης Μουζάκη), σε αμερικανικά πρότυπα, τα οποία ο νέος επικεφαλής θεωρεί σπατάλη χρόνου και χρήματος.
Το χρήμα δεν είναι μικρό ζήτημα στην τέχνη του φεστιβαλίζειν, πολλώ δε μάλλον όταν εκτός από τα προβλήματα ταυτότητας όπως τα εντοπίζει ο Εϊπίδης, η προηγούμενη διοίκηση κληροδότησε την νέα και με ένα ευμεγέθες χρέος, έτσι για να δώσει νοστιμιά στα οικονομικά προβλήματα που θα είχε να αντιμετωπίσει έτσι κι αλλιώς ο οργανισμός, λόγω των γενικότερων πολιτικοκοινωνικών συνθηκών. Και παρ’ ότι ο νέος διευθυντής, όταν αναλάμβανε, πίστευε ότι το Υπουργείο Πολιτισμού που τον διόριζε, θα φρόντιζε να εξαλείψει τις υποχρεώσεις των προκατόχων του, η ομάδα του βρέθηκε εν τέλει αντιμέτωπη με ένα έλλειμμα της τάξης των € 6,2 εκατομμυρίων. Χρήματα χρωστούμενα και σε βασικούς συνεργάτες του φεστιβάλ, όπως τα ξενοδοχεία (€ 1 εκατομμύριο), η εταιρεία υποτιτλισμού (που πέρσι απειλούσε με αποχή), κι ακόμα και τα χρήματα που συνοδεύουν τα ίδια τα βραβεία (και τα οποία δεν είχαν καταβληθεί εδώ και χρόνια, όπως επισήμανε ο Εϊπίδης).
Το μείον των ταμείων κι οι τσιγκουνιές των Υπουργείων, έφτασαν τον Εϊπίδη να έχει στη διάθεσή του έναν προϋπολογισμό κατά 50% μειωμένο, σε σχέση με την προηγούμενη διοίκηση, κι η ομάδα του βρήκε παντού λίπος για να κόψει, ξεκινώντας απ’ το εύρος και το μέγεθος των καλεσμένων και περνώντας στον όγκο των ταινιών, αλλά συνεχίζοντας και στο πλήθος των εργαζομένων, για να καταλήξει με ένα σαφώς μικρότερο και λιγότερο λαμπερό φεστιβάλ, που έχει όμως και σαφή κατεύθυνση και φυσιογνωμία πλέον. Η πρώτη γραμμή των καλεσμένων του, ας πούμε, αποτελείται από δημιουργούς αναγνωρισμένους για την καλλιτεχνική αξία της δουλειάς τους, αλλά δύσκολα αναγνωρίσιμους από το εξωφεστιβαλικό κοινό: ο Apichatpong Weerasethakul ηγείται της λίστας των ονομάτων, με το αφιέρωμα στη φιλμογραφία του, που περιλαμβάνει και την πρώτη πανελλήνια του βραβευμένου φέτος με το Χρυσό Φοίνικα, Loong Boonmee raleuk chat / Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010). Ακολουθούν η Susanne Bier που ραφινάρισε την δική της εκδοχή του Δανέζικου Δόγματος, ο ιρακινός Mohamed Al Daradji που κρίθηκε Σκηνοθέτης της Χρονιάς για τη Μέση Ανατολή στα σχετικά βραβεία του Variety, ο Borivoj Dovnikovic που έχει αφήσει το στίγμα του στην παγκόσμια παραγωγή κινουμένων σχεδίων με την Σχολή του Ζάγκρεμπ, αλλά και ο αιρετικός Romain Gavras, της γνωστής οικογενείας, που θα παρουσιάσει την πρώτη μεγάλου μήκους δουλειά του.
Κομμένες απ’ το πρόγραμμα, είναι κι οι πρεμιέρες βαρβάτων mainstream επιλογών, όπως πέρσι το Capitalism: A Love Story του Michael Moore και το... Duress με τον Σάκη Ρουβά, ας πούμε. Αντ’ αυτών, ο Εϊπίδης εισήγαγε το παλιό του τμήμα με αλλαγμένη επικεφαλίδα, συγκεντρώνοντας στην ενότητα Νέοι Ορίζοντες, τις δικές του, προσωπικές επιλογές απ’ ό,τι πιο φρέσκο μπόρεσε να εντοπίσει στην παγκόσμια κινηματογραφία, και να το κρατήσει απ’ τις Ημέρες Ανεξαρτησίας, του συνεχιστή του στην αλλαγή φρουράς της Μουζάκη, Λευτέρη Αδαμίδη. Έχοντας λοιπόν στην ουσία δυο προγράμματα με ίδιο προσανατολισμό, το Φεστιβάλ αντλεί το ενδιαφέρον του από τίτλους όπως τα ανοιγμένα στο Βερολίνο Ka ya Provyol Etim Letom / How I Ended this Summer (Αργυρή Άρκτος και βραβεία ερμηνειών) και Shahada (βραβείο ένωσης arthouse κινηματογράφων), τα ντεμπουταρισμένα στις Κάνες The Tree (ταινία λήξης) και Los Labios (βραβείo ερμηνείας Un Certain Regard), το βενετσιάνικο Meek’s Cutoff και το βραβευμένο στο Sundance, Winter’s Bone (Μέγα Βραβείο Επιτροπής). Οι ειδικές προβολές του διεθνούς προγράμματος, περιλαμβάνουν ταινίες όπως το 3 του Tom Tykwer, το Route Irish του Ken Loach και το Submarino του Thomas Vinterberg, ενώ και οι Ματιές στα Βαλκάνια συνεχίζουν να αναζητούν τον παλμό της χερσονήσου μας, με την Aurora του Cristi Puiu και το Eu Cand Vreau sa Fluier Fluier / If I Want to Whistle, I Whistle του Floran Serban, να ξεχωρίζουν στο γενικότερα ρουμανοκρατούμενο πρόγραμμα της ενότητας.
Στο ελληνικό κομμάτι, η προ διετίας δέσμευση του προέδρου του ΕΚΚ, Γιώργου Παπαλιού, για ανυπαρξία περιθωριοποίησης των ψηφιακών ταινιών στο ειδικό πλαίσιο του Digital Wave, έγινε πραγματικότητα, αν και μάλλον όχι με τον τρόπο που ήλπιζε ο οραματιστής της: η κατάργηση του τμήματος και το μπέρδεμα των 15 ψηφιακών τίτλων με τους μόλις 6 παραδοσιακούς, μοιάζει περισσότερο με υποβάθμιση των δεύτερων, παρά με αναβάθμιση των πρώτων, απουσία μάλιστα τόσο του συναγωνισμού για οποιοδήποτε βραβείο πέραν εκείνου του κοινού, όσο και ηχηρών πρόσφατων ελληνικών προϊόντων, που παίζονται, βέβαια, ακόμα στις αίθουσες. Πάντως, εκτός από το Πέταγμα του Κύκνου, του Νίκου Τζίμα, τον Κανένα του Χρήστου Νικολέρη, και το Show Bitch του Nίκου Ζερβού, που κράτησαν τα αποκαλυπτήριά τους για το Φεστιβάλ (άντε και τα 45 Τετραγωνικά του Στράτου Τζίτζη, που έχουν προβληθεί μόνο στις Νύχτες Πρεμιέρας), η διοργάνωση έχει ελληνικό ενδιαφέρον και σε δύο ακόμη δυνατούς τίτλους: το Attenberg της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη και στην Άπνοια του Άρη Μπαφαλούκα, που μαζί με άλλες 14 πρώτες ή δεύτερες ταινίες δημιουργών του παγκόσμιου κινηματογράφου, θα μετρήσουν την καλλιτεχνικότητά τους στο Διεθνές Διαγωνιστικό, κυνηγώντας τον Χρυσό και τον Αργυρό Αλέξανδρο, αλλά και τον νοεισαχθέντα Χάλκινο, που θα αναγνωρίζει καινοτομία και πρωτοτυπία, σε ένα φεστιβάλ που ελπίζει να συνδεθεί με ακριβώς αυτά. Έστω κι αν το προσπαθήσει, με λιγότερα βεγκαλικά.
Το χρήμα δεν είναι μικρό ζήτημα στην τέχνη του φεστιβαλίζειν, πολλώ δε μάλλον όταν εκτός από τα προβλήματα ταυτότητας όπως τα εντοπίζει ο Εϊπίδης, η προηγούμενη διοίκηση κληροδότησε την νέα και με ένα ευμεγέθες χρέος, έτσι για να δώσει νοστιμιά στα οικονομικά προβλήματα που θα είχε να αντιμετωπίσει έτσι κι αλλιώς ο οργανισμός, λόγω των γενικότερων πολιτικοκοινωνικών συνθηκών. Και παρ’ ότι ο νέος διευθυντής, όταν αναλάμβανε, πίστευε ότι το Υπουργείο Πολιτισμού που τον διόριζε, θα φρόντιζε να εξαλείψει τις υποχρεώσεις των προκατόχων του, η ομάδα του βρέθηκε εν τέλει αντιμέτωπη με ένα έλλειμμα της τάξης των € 6,2 εκατομμυρίων. Χρήματα χρωστούμενα και σε βασικούς συνεργάτες του φεστιβάλ, όπως τα ξενοδοχεία (€ 1 εκατομμύριο), η εταιρεία υποτιτλισμού (που πέρσι απειλούσε με αποχή), κι ακόμα και τα χρήματα που συνοδεύουν τα ίδια τα βραβεία (και τα οποία δεν είχαν καταβληθεί εδώ και χρόνια, όπως επισήμανε ο Εϊπίδης).
Το μείον των ταμείων κι οι τσιγκουνιές των Υπουργείων, έφτασαν τον Εϊπίδη να έχει στη διάθεσή του έναν προϋπολογισμό κατά 50% μειωμένο, σε σχέση με την προηγούμενη διοίκηση, κι η ομάδα του βρήκε παντού λίπος για να κόψει, ξεκινώντας απ’ το εύρος και το μέγεθος των καλεσμένων και περνώντας στον όγκο των ταινιών, αλλά συνεχίζοντας και στο πλήθος των εργαζομένων, για να καταλήξει με ένα σαφώς μικρότερο και λιγότερο λαμπερό φεστιβάλ, που έχει όμως και σαφή κατεύθυνση και φυσιογνωμία πλέον. Η πρώτη γραμμή των καλεσμένων του, ας πούμε, αποτελείται από δημιουργούς αναγνωρισμένους για την καλλιτεχνική αξία της δουλειάς τους, αλλά δύσκολα αναγνωρίσιμους από το εξωφεστιβαλικό κοινό: ο Apichatpong Weerasethakul ηγείται της λίστας των ονομάτων, με το αφιέρωμα στη φιλμογραφία του, που περιλαμβάνει και την πρώτη πανελλήνια του βραβευμένου φέτος με το Χρυσό Φοίνικα, Loong Boonmee raleuk chat / Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010). Ακολουθούν η Susanne Bier που ραφινάρισε την δική της εκδοχή του Δανέζικου Δόγματος, ο ιρακινός Mohamed Al Daradji που κρίθηκε Σκηνοθέτης της Χρονιάς για τη Μέση Ανατολή στα σχετικά βραβεία του Variety, ο Borivoj Dovnikovic που έχει αφήσει το στίγμα του στην παγκόσμια παραγωγή κινουμένων σχεδίων με την Σχολή του Ζάγκρεμπ, αλλά και ο αιρετικός Romain Gavras, της γνωστής οικογενείας, που θα παρουσιάσει την πρώτη μεγάλου μήκους δουλειά του.
Κομμένες απ’ το πρόγραμμα, είναι κι οι πρεμιέρες βαρβάτων mainstream επιλογών, όπως πέρσι το Capitalism: A Love Story του Michael Moore και το... Duress με τον Σάκη Ρουβά, ας πούμε. Αντ’ αυτών, ο Εϊπίδης εισήγαγε το παλιό του τμήμα με αλλαγμένη επικεφαλίδα, συγκεντρώνοντας στην ενότητα Νέοι Ορίζοντες, τις δικές του, προσωπικές επιλογές απ’ ό,τι πιο φρέσκο μπόρεσε να εντοπίσει στην παγκόσμια κινηματογραφία, και να το κρατήσει απ’ τις Ημέρες Ανεξαρτησίας, του συνεχιστή του στην αλλαγή φρουράς της Μουζάκη, Λευτέρη Αδαμίδη. Έχοντας λοιπόν στην ουσία δυο προγράμματα με ίδιο προσανατολισμό, το Φεστιβάλ αντλεί το ενδιαφέρον του από τίτλους όπως τα ανοιγμένα στο Βερολίνο Ka ya Provyol Etim Letom / How I Ended this Summer (Αργυρή Άρκτος και βραβεία ερμηνειών) και Shahada (βραβείο ένωσης arthouse κινηματογράφων), τα ντεμπουταρισμένα στις Κάνες The Tree (ταινία λήξης) και Los Labios (βραβείo ερμηνείας Un Certain Regard), το βενετσιάνικο Meek’s Cutoff και το βραβευμένο στο Sundance, Winter’s Bone (Μέγα Βραβείο Επιτροπής). Οι ειδικές προβολές του διεθνούς προγράμματος, περιλαμβάνουν ταινίες όπως το 3 του Tom Tykwer, το Route Irish του Ken Loach και το Submarino του Thomas Vinterberg, ενώ και οι Ματιές στα Βαλκάνια συνεχίζουν να αναζητούν τον παλμό της χερσονήσου μας, με την Aurora του Cristi Puiu και το Eu Cand Vreau sa Fluier Fluier / If I Want to Whistle, I Whistle του Floran Serban, να ξεχωρίζουν στο γενικότερα ρουμανοκρατούμενο πρόγραμμα της ενότητας.
Στο ελληνικό κομμάτι, η προ διετίας δέσμευση του προέδρου του ΕΚΚ, Γιώργου Παπαλιού, για ανυπαρξία περιθωριοποίησης των ψηφιακών ταινιών στο ειδικό πλαίσιο του Digital Wave, έγινε πραγματικότητα, αν και μάλλον όχι με τον τρόπο που ήλπιζε ο οραματιστής της: η κατάργηση του τμήματος και το μπέρδεμα των 15 ψηφιακών τίτλων με τους μόλις 6 παραδοσιακούς, μοιάζει περισσότερο με υποβάθμιση των δεύτερων, παρά με αναβάθμιση των πρώτων, απουσία μάλιστα τόσο του συναγωνισμού για οποιοδήποτε βραβείο πέραν εκείνου του κοινού, όσο και ηχηρών πρόσφατων ελληνικών προϊόντων, που παίζονται, βέβαια, ακόμα στις αίθουσες. Πάντως, εκτός από το Πέταγμα του Κύκνου, του Νίκου Τζίμα, τον Κανένα του Χρήστου Νικολέρη, και το Show Bitch του Nίκου Ζερβού, που κράτησαν τα αποκαλυπτήριά τους για το Φεστιβάλ (άντε και τα 45 Τετραγωνικά του Στράτου Τζίτζη, που έχουν προβληθεί μόνο στις Νύχτες Πρεμιέρας), η διοργάνωση έχει ελληνικό ενδιαφέρον και σε δύο ακόμη δυνατούς τίτλους: το Attenberg της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη και στην Άπνοια του Άρη Μπαφαλούκα, που μαζί με άλλες 14 πρώτες ή δεύτερες ταινίες δημιουργών του παγκόσμιου κινηματογράφου, θα μετρήσουν την καλλιτεχνικότητά τους στο Διεθνές Διαγωνιστικό, κυνηγώντας τον Χρυσό και τον Αργυρό Αλέξανδρο, αλλά και τον νοεισαχθέντα Χάλκινο, που θα αναγνωρίζει καινοτομία και πρωτοτυπία, σε ένα φεστιβάλ που ελπίζει να συνδεθεί με ακριβώς αυτά. Έστω κι αν το προσπαθήσει, με λιγότερα βεγκαλικά.
Δες/Κρύψε το πλήρες line up
51ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
3-12 Δεκεμβρίου 2010
ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ 51ου ΦΚΘ
ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΤΑΙΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ
Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2010
127 ΩΡΕΣ/127 HOURS/127 HOURS, Danny BOYLE, USA, United Kingdom, 2010, 90’
ΤΑΙΝΙΑ ΛΗΞΗΣ
Σάββατο 11 Δεκεμβρίου 2010
ΜΑΥΡΟΣ ΚΥΚΝΟΣ /BLACK SWAN/BLACK SWAN, Darren ARONOFSKY, USA, 2010, 103’
Διεθνές Διαγωνιστικό
• ΖΩΙΚΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ/ANIMAL KINGDOM/ANIMAL KINGDOM, David MICHOD, Australia, 2009, 112’
• ΖΕΦΙΡ/ZEFIR/ZEPHYR, Belma BAS, Turkey, 2010, 93’
• LITTLEROCK /LITTLEROCK /LITTLEROCK, Mike OTT, USA, 2010, 83’
• ΚΟΥΡΑΣΜΕΝΟΙ /MANDOO /TIRED, Ebrahim SAEEDI, Iraq, 2010, 90’
• ΣΤΙΣ ΠΑΡΥΦΕΣ /PERIFERIC /OUTBOUND, Bogdan George APETRI, Romania, Austria, 2010, 84’
• ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΦΟΡΕΣ / LE QUATTRO VOLTE / THE FOUR TIMES, Michelangelo FRAMMARTINO, Italy, Germany, Switzerland, 2010, 88’
• ΤΟ ΠΑΡΟΡΑΜΑ/ERRATUM/ERRATUM, Marek LECHKI, Poland, 2010, 95’
• LIMBO/LIMBO/LIMBO, Maria SODAHL, Norway, 2010, 105’
• ΑΥΡΙΟ/MORGEN/MORGEN, Marian CRISAN, Romania, France, Hungary, 2010, 100’
• ΓΑΪΔΟΥΡΙΑ/DONKEYS/DONKEYS, Morag MCKINNON, United Kingdom, Denmark, 2010, 78’
• ΖΟ ΟΠΩΣ ΖΟΝΑΤΑΝ/JO POUR JONATHAN/JO FOR JONATHAN, Maxime GIROUX, Canada, 2010, 81’
• ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ/MICROPHONE/MICROPHONE, Ahmad ABDALLA, Egypt, 2010, 120’
• ΖΑΝ ΖΑΝΤΙ, ΕΝΑΣ ΚΑΛΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ/JEAN GENTIL/JEAN GENTIL, Israel CARDENAS, Laura Amelia GUZMAN, Mexico, Dominican Republic, Germany, 2010, 84’
• Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ/L' ENFANCE DU MAL/SWEET EVIL, Olivier COUSSEMACQ, France, 2009, 90’
• ΑPNEA/ΑΠΝΟΙΑ/APNEA, Ari BAFALOUKAS, Greece, 2010, 90’
• ATTENBERG/ATTENBERG/ATTENBERG, Athina TSANGARI, Greece, 2010, 95’
Ειδικές Προβολές
• Η ΚΟΨΗ/KRAY/THE EDGE, Alexey UCHITEL, Russia, 2010, 119’
• SUBMARINO/SUBMARINO/SUBMARINO, Thomas VINTERBERG, Denmark, 2010, 110’
• ΣΠΙΤΙ ΓΙΑ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ/HJEM TIL JUL/HOME FOR CHRISTMAS, Bent HAMER, Norway, Germany, Sweden, 2010, 85’
• ΛΥΚΟΦΩΣ/SZURKULET/TWILIGHT, Gyorgy FEHER, Hungary, 1990, 110’
• AMIGO/AMIGO/AMIGO, John SAYLES, USA, 2010, 128’
• ΤΟ ΑΡΠΑΧΤΙΚΟ /CARANCHO /CARANCHO, Pablo TRAPERO, Argentina, France, Chile, 2010, 107’
• ΠΟΙΗΣΗ/SHI/POETRY, Chang-dong LEE, South Korea, 2010, 139’
• ΤΡΙΟ/DREI/THREE, Tom TYKWER, Germany, 2010, 120’
• ΙΡΛΑΝΔΕΖΙΚΟΣ ΔΡΟΜΟΣ/ROUTE IRISH/ROUTE IRISH, Ken LOACH, United Kingdom, France, Italy, Belgium, Spain, 2010, 109’
• ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ/THE TRIP/THE TRIP, Michael WINTERBOTTOM, United Kingdom, 2010, 107’
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ
• ΑΠΟ ΘΑΥΜΑ/BY MIRACLE, Μαρίνος ΚΑΡΤΙΚΗΣ, 2010, 85’
• Ο ΞΕΝΑΓΟΣ /THE GUIDE, Ζαχαρίας ΜΑΥΡΟΕΙΔΗΣ, 2010, 90’
• ΕΓΩ, Ο ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ /I, GIANNOULIS HALEPAS, Στέλλα ΑΡΚΕΝΤΗ, 2010, 113’
• CANAL D'AMOUR, Κώστας ΝΤΑΝΤΙΝΑΚΗΣ, 2010, 80’
• SHOW BITCH, Νίκος ΖΕΡΒΟΣ, 2010, 87’
• ΠΙΚΡΟ ΧΙΟΝΙ/BITTER SNOW, Γιώργος ΑΓΑΘΟΝΙΚΙΑΔΗΣ, 2009, 95’
• AL CIMIYA: Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΜΑΥΡΗΣ ΓΗΣ/AL CIMIYA: THE ART OF THE BLACK LAND, Παναγιώτης ΤΣΙΚΡΙΚΑΣ, 2010, 61’
• SUBCONSCIOUS, Χρήστος ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, 2010, 71’
• ΨΥΧΟΣ/FROST, Γιώργος ΠΙΤΣΑΚΗΣ, 2010, 60’
• ΦΙΟΝΤΟΡ, Ο ΠΑΙΚΤΗΣ/FIONTOR, Γιάννης ΣΟΛΔΑΤΟΣ, 2010, 82’
• ΜΟΝΤΕΒΙΔΕΟ/MONTEVIDEO, KINE, 2010, 60’
• ΤΡΙΤΗ/TUESDAY, Νίκος ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ, 2010, 95’
• 37 ΜΝΗΜΕΣ/37 MEMORIES, Άγγελος ΣΠΑΡΤΑΛΗΣ, 2010, 75’
• Ο ΜΟΝΑΧΙΚΟΣ ΑΣΤΑΚΟΣ/THE LONESOME LOBSTER, Γιώργος ΜΠΑΚΟΛΑΣ, 2010, 75’
• ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ/DOGLIFE, Ντίνος ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ, 2010, 66’
• ΘΕΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ/POSITIVE STORIES, Αθανάσιος ΤΟΤΣΙΚΑΣ, Δημήτρης ΑΝΤΖΟΥΣ, Δημήτρης ΜΠΑΒΕΛΑΣ, Δημήτρης ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ, Χάρης ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ, 2010, 70’
• 45 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ/45 SQUARE METERS, Στράτος ΤΖΙΤΖΗΣ, 2010, 80’
• ARTHERAPY, Νίκος ΠΕΡΑΚΗΣ, 2010, 97’
• ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΜΑΓΕΙΡΙΚΕΣ/DANGEROUS COOKING, Βασίλης ΤΖΕΛΕΜΕΓΚΟΣ, 2010, 100’
• ΚΑΝΕΝΑΣ/NOBODY, Χρήστος ΝΙΚΟΛΕΡΗΣ, 2010, 95’
• ΤΟ ΠΕΤΑΓΜΑ ΤΟΥ ΚΥΚΝΟΥ/THE FLIGHT OF THE SWAN, Νίκος ΤΖΙΜΑΣ, 2010, 102’
Τιμητική Γιάννη Δαλιανίδη
• Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΠΛΑΝΩΝ - ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗΣ/LOVE AT FIRST SHOT - YANNIS DALIANIDIS, Πάνος ΚΑΤΕΡΗΣ, 52’
ΤΜΗΜΑΤΑ
ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ
• ΕΚΑΤΟ ΠΡΩΙΝΑ/ONE HUNDRED MORNINGS/ONE HUNDRED MORNINGS, Conor HORGAN, Ireland, 2010, 83’
• ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ/WINTER'S BONE/WINTER'S BONE, Debra GRANIK, USA, 2010, 100’
• R/R/R, Michael NOER, Tobias LINDHOLM, Denmark, 2009, 96’
• ΟΙ ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΑ ΖΩΝΤΑΝΟΙ!/THE IMPERIALISTS ARE STILL ALIVE!/THE IMPERIALISTS ARE STILL ALIVE!, Zeina DURRA, USA, 2009, 91’
• SHAHADA - ΠΙΣΤΗ/ SHAHADA /FAITH, Burhan QURBANI, Germany, 2010, 90’
• Ο ΣΤΟΡΓΙΚΟΣ ΓΙΟΣ - ΥΠΟΘΕΣΗ ΦΡΑΝΚΕΝΣΤΑΪΝ/SZELID TEREMTES - A FRANKENSTEIN-TERV/TENDER SON - THE FRANKENSTEIN PROJECT, Kornel MUNDRUCZO, Hungary, Germany, Austria, 2010, 105’
• ΜΗΤΡΑ/WOMB/WOMB, Benedek FLIEGAUF, Germany, Hungary, France, 2010, 107’
• Η ΑΜΕΡΙΚΗ ΑΠΟ ΜΕΣΑ/INSIDE AMERICA/INSIDE AMERICA, Barbara EDER, Austria, 2010, 107’
• Ο ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΜΕΡΑ/DER KAMERAMOERDER /THE CAMERAMURDERER, Robert Adrian PEJO, Austria, Hungary, Switzerland, 2010, 95’
• ΕΝΑΣ ΚΑΠΩΣ ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ/EN GANSKE SNILL MANN/A SOMEWHAT GENTLE MAN, Hans Petter MOLAND, Norway, 2010, 107’
• ΣΙΩΠΗΛΕΣ ΨΥΧΕΣ/OVSYANKI/SILENT SOULS, Aleksei FEDORCHENKO, Russia, 2010, 75’
• ΑΑΡΝΤΒΑΡΚ/AARDVARK/AARDVARK, Kitao SAKURAI, USA, Argentina, 2010, 80’
• Ο ΡΟΜΠΕΡΤ ΜΙΤΣΑΜ ΕΙΝΑΙ ΝΕΚΡΟΣ/ROBERT MITCHUM EST MORT/ROBERT MITCHUM IS DEAD, Fred KIHN, Olivier BABINET, France, Poland, Belgium, Norway, 2010, 91’
• ΚΡΥΟ ΝΕΡΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ/AGUA FRIA DE MAR/COLD WATER OF THE SEA, Paz FABREGA, Costa Rica, France, Spain, Netherlands, Mexico, 2009, 83’
• ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΠΟΥ ΨΙΘΥΡΙΖΕ/THE TREE/THE TREE, Julie BERTUCCELLI, France, Australia, 2010, 100’
• ΠΩΣ ΤΕΛΕΙΩΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ/KAK YA PROVYOL ETIM LETOM/HOW I ENDED THIS SUMMER, Alexei POPOGREBSKY, Russia, 2010, 124’
• Ο ΚΥΡΙΟΣ ΦΩΣ/SVET AKE/THE LIGHT THIEF, Aktan Arym KUBAT, Kyrgyzstan, Germany, France, Netherlands, 2010, 80’
• Ο ΚΥΝΗΓΟΣ/SHEKARCHI/THE HUNTER, Rafi PITTS, Germany, Iran, 2010, 92’
• ΜΑΜΟΥΘ/MAMMUTH/MAMMUTH, Benoit DELEPINE, Gustave KERVERN, France, 2010, 89’
• OUR DAY WILL COME/NOTRE JOUR VIENDRA/OUR DAY WILL COME, Romain GAVRAS, France, 2010, 90’
• Ο ΕΡΩΤΙΚΟΣ ΑΝΤΡΑΣ/DET EROTISKE MENNESKE/EROTIC MAN, Jorgen LETH, Denmark, 2010, 85’
• ΚΑΦΕΣ - ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ /CAFE - BEIN METZIUT LEDIMION/COFFEE - BETWEEN REALITY AND IMAGINATION, Ameer AHMARWO, Aya SOMECH, Eitan SARID, Elite ZEXER, Eti TSICO, Gazi Abu BAKER, Kareem KARAJA, Maysaloun HAMOUD, Murrad NASSAR, Israel, Palestine, 2010, 95’
ΗΜΕΡΕΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ
Αφιέρωμα Απίτσατπονγκ Βιρασεττάκουν
Μεγάλου μήκους:
• ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟ ΜΕΣΗΜΕΡΙ/DOGFAHR NAI MEU MARN/MYSTERIOUS OBJECT AT NOON, Thailand, 2000, 83’
• ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΔΙΚΟΣ ΣΟΥ/SUD SANAEHA/BLISSFULLY YOURS, Thailand, France, Austria, 2001, 126’
• ΤΡΟΠΙΚΗ ΑΣΘΕΝΕΙΑ/SUD PRALAD/TROPICAL MALADY, Thailand, France, Germany, Italy, 2004, 118’
• Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΙΡΟΝ ΠΟΥΣΙ/HUAJAI TORANONG/THE ADVENTURES OF THE IRON PUSSY, Thailand, 2003, 90’
• ΣΥΝΔΡΟΜΑ ΚΙ ΕΝΑΣ ΑΙΩΝΑΣ/SANG SATTAWAT/SYNDROMES AND A CENTURY, Thailand, Austria, France, 2006, 105’
• Ο ΘΕΙΟΣ ΜΠΟΥΝΜΙ ΘΥΜΆΤΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΖΩΕΣ ΤΟΥ/LUNG BOONMEE RALUEK CHAT/UNCLE BOONMEE WHO CAN RECALL HIS PAST LIVES, United Kingdom, Thailand, Germany, France, Spain, 2010, 113’
Μικρού μήκους:
• Program 1, 86’
• Program 2, 94’
• Program 3, 92’
• Program 4, 77’
ID2010
• ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ/ALAMAR/TO THE SEA, Pedro GONZALEZ-RUBIO, Mexico, 2009, 73’
• ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ/LO QUE MAS QUIERO/WHAT I LOVE THE MOST, Delfina CASTAGNINO, Argentina, 2010, 76’
• ΤΑ ΧΕΙΛΗ/LOS LABIOS/THE LIPS, Ivan FUND, Santiago LOZA, Argentina, 2010, 104’
• ΜΠΙ, ΜΗ ΦΟΒΑΣΑΙ!/BI, DUNG SO!/BI, DON'T BE AFRAID, Dang Di PHAN, Vietnam, France, Germany, 2010, 90’
• ΟΚΤΩΒΡΗΣ/OCTUBRE/OCTOBER, Daniel VEGA, Diego VEGA, Peru, 2010, 83’
• Η ΠΟΛΗ ΚΑΤΩ ΣΟΥ/UNTER DIR DIE STADT/THE CITY BELOW, Christoph HOCHHAUSLER, Germany, France, 2010, 110’
• ΧΕΙΜΕΡΙΝΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ/HAN JIA/WINTER VACATION, Hongqi LI, China, 2010, 91’
• ΜΙΑ ΧΡΗΣΙΜΗ ΖΩΗ/LA VIDA UTIL/A USEFUL LIFE, Federico VEIROJ, Uruguay, Spain, 2010, 67’
• CARACREMADA/CARACREMADA, Lluis GALTER, Spain, 2010, 98’
• ΠΑΤΕΡ/AITA/FATHER, Jose Maria DE ORBE, Spain, 2010, 85’
• Η ΞΕΝΗ ΜΑΣ/NOTRE ETRANGERE/THE PLACE IN BETWEEN, Sarah BOUYAIN, France, Burkina Faso, 2010, 82’
• ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΦΛΟΓΕΣ /INCENDIES/SCORCHED, Denis VILLENEUVE, Canada, France, 2010, 130’
• Ο ΝΥΜΦΩΝΑΣ/LIMBUNAN/Bridal Quarter, Guitierrez MANGANSAKAN II, Philippines, 2010, 83’
• ΣΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΤΗΣ ΕΛΕΝ/IM ALTER VON ELLEN/AT ELLEN'S AGE, Pia MARAIS, Germany, 2010, 95’
• ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ ΓΟΛΙΑΘ/VERANO DE GOLIAT/SUMMER OF GOLIATH, Nicolas PEREDA, Mexico, Canada, 2010, 76’
• Η ΑΚΡΗ/LA LISIERE/THE EDGE, Geraldine BAJARD, France, 2010, 100’
Νέοι Αμερικανοί
• ΠΑΤΙ ΧΙΛ/PUTTY HILL/PUTTY HILL, Matt PORTERFIELD, USA, 2010, 87’
• ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΚΑ ΕΠΙΠΛΑ/TINY FURNITURE/TINY FURNITURE, Lena DUNHAM, USA, 2010, 98’
• ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΕΦΗΒΕΙΑΣ/THE MYTH OF THE AMERICAN SLEEPOVER, David Robert MITCHELL, USA, 2010, 97’
• Ο ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΣ ΠΟΙΗΤΗΣ/THE HAPPY POET/THE HAPPY POET, Paul GORDON, USA, 2010, 85’
• ΠΑΓΩΝΙΑ/COLD WEATHER/COLD WEATHER, Aaron KATZ, USA, 2010, 97’
Ειδική Προβολή
• ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ ΜΙΚ/MEEK'S CUTOFF/MEEK'S CUTOFF, Kelly REICHARDT, USA, 2010, 104’
ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ
Balkan Survey 2010
• ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ/PODSLON/SHELTER, Dragomir SHOLEV, Bulgaria, 2010, 88’
• Η ΣΤΑΝΚΑ ΓΥΡΙΖΕΙ ΣΠΙΤΙ/STANKA SE PRIBIRA VKASHTI/ STANKA GOES HOME, Maya VITKOVA, Bulgaria, 2010, 15’
• CIRKUS COLUMBIA/CIRKUS COLUMBIA/CIRKUS COLUMBIA, Danis TANOVIC, Bosnia & Herzegovina, France, United Kingdom, Germany, Slovenia, Belgium 2010, 113’
• Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ/MAJKA ASFALTA/MOTHER OF ASPHALT, Dalibor MATANIC, Croatia, 2010, 104’
• ΑΟΥΡΟΡΑ/AURORA/AURORA, Cristi PUIU, Romania, France, Switzerland, Germany, 2010, 181’
• ΑΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΦΥΡΙΞΩ, ΣΦΥΡΑΩ/EU CAND VREAU SA FLUIER, FLUIER/IF I WANT TO WHISTLE, I WHISTLE, Florin SERBAN, Romania, Sweden, 2010, 94’
• ΟΞΥΓΟΝΟ/OXIGEN/OXYGEN, Adina PINTILIE, Romania, 2010, 31’
• ΤΟ ΚΛΟΥΒΙ/COLIVIA/THE CAGE, Adrian SITARU, Romania, Netherlands, 2010, 17’
• ΝΤΕΡΜΠΙ/DERBY/DERBY, Paul NEGOESCU, Romania, Germany, 2010, 15’
• ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΑΙΜΑ/MUZICA IN SINGE/MUSIC IN THE BLOOD, Alexandru MAVRODINEANU, Romania, France, 2010, 17’
• ΤΙΛΒΑ ΡΟΣ/TILVA ROS/TILVA ROSH, Nikola LEZAIC, Serbia, 2010, 100’
• ΑΣΠΡΟΣ, ΑΣΠΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ/BELI BELI SVET/WHITE, WHITE WORLD, Oleg NOVKOVIC, Serbia, Germany, Sweden, 2010, 121’
• ΦΘΟΝΟΣ/KISKANMAK/ENVY, Zeki DEMIRKUBUZ, Turkey, 2009, 96’
• ΚΟΣΜΟΣ/KOSMOS/KOSMOS, Reha ERDEM, Turkey, Bulgaria, 2009, 122’
• ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ/COGUNLUK/MAJORITY, Seren YUCE, Turkey, 2010, 102’
Αφιέρωμα Σχολή Κινουμένων Σχεδίων του Ζάγκρεμπ
• Program 1 (50s – 60s), 86’
• Program 2 (60s – 70s), 83’
• Program 3 (80s- 90s), 85’
• Program 4 (2000- ), 80’
• Program 5 – Spotlight Borivoj DOVNIKOVIC BORDO, 77’
EXPERIMENTAL FORUM
Amantes Sunt Amentes
• ΔΡ. ΣΙΚΑΓΟ/DR. CHICAGO/DR. CHICAGO, George MANUPELLI, USA, 1968, 118’
• RIDE DR. CHICAGO RIDE/RIDE DR. CHICAGO RIDE, George MANUPELLI, USA, 1970, 109’
• Program WILHELM HEIN, 95’
• Program OLEG MAVROMATI, 53’
Το Πειραματικό Σινεμά της Αυστραλίας από τον 20ο αιώνα
• Program 1, 63’
• Program 2, 60’
• Program 3, 68’
• Program 4, 68’
Last Year’s Resolutions
• Program 1, 66’
• Program 2, 65’
• Program 3, 55’
• Program 4, 88’
Αφιέρωμα στον Martin Putz
• EXPERIMENTAL SHORTS by MARTIN PUTZ, 90’
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Αφιέρωμα Σουσάνε Μπίερ
• IN A BETTER WORLD/HAEVNEN/IN A BETTER WORLD, Denmark, 2010, 113’
• ΜΕΤΑ ΤΟ ΓΑΜΟ/EFTER BRYLLUPPET/AFTER THE WEDDING, Denmark, Sweden, United Kingdom, 2006, 122’
• ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ/LIVET AR EN SCHLAGER/ONCE IN A LIFETIME, Sweden, Denmark, 2000, 108’
• ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ/DET BLI'R I FAMILIEN/FAMILY MATTERS, Denmark, 1993, 102’
• ΟΥΚ ΕΠΙΘΥΜΗΣΕΙΣ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΠΛΗΣΙΟΝ ΣΟΥ /BRODRE /BROTHERS, Denmark, 2004, 110’
• ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΚΑΡΔΙΕΣ/ELSKER DIG FOR EVIGT /OPEN HEARTS, Denmark, 2002, 113’
• Ο ΕΝΑΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ/DEN ENESTE ENE/THE ONE AND ONLY, Denmark, 1999, 100’
• Η ΦΡΟΥΝΤ ΜΕΤΑΚΟΜΙΖΕΙ /FREUD FLYTTAR HEMIFRAN.../ FREUD'S LEAVING HOME, Sweden, Denmark, 1991, 103’
Αφιέρωμα Ντορότα Κετζιεζάφσκα
• ΩΡΑ ΝΑ ΠΕΘΑΝΕΙΣ/PORA UMIERAC/TIME TO DIE, Poland, 2007, 104’
• ΤΙΠΟΤΑ/NIC/NOTHING, Poland, 1998, 74’
• ΕΙΜΑΙ/JESTEM/I AM, Poland, 2005, 93’
• ΚΟΡΑΚΙΑ/WRONY/CROWS, Poland, 1994, 63’
• ΔΙΑΒΟΛΟΙ, ΔΙΑΒΟΛΟΙ/DIABLY DIABLY/DEVILS, DEVILS, Poland, 1991, 81’
• ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ/KONIEC SWIATA/THE END OF THE WORLD, Poland, 1988, 57’
Αφιέρωμα Μοχάμετ Αλ Νταράτζι
• Ο ΓΙΟΣ ΤΗΣ ΒΑΒΥΛΩΝΑΣ/SON OF BABYLON/SON OF BABYLON, Mohamed AL-DARADJI, Iraq, United Kingdom, France, Netherlands, Palestine, United Arab Emirates, Egypt, 2010, 90’
• ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΟΧΑΜΕΤ/MY NAME IS MOHAMED/MY NAME IS MOHAMED, Baan SHIBAB, Sinan Najm ABDULLAH, Yahya HASSAN, Rania Okla Yacoub HADDAD, Iraq, United Kingdom, Jordan, 2008, 11’
• ΙΡΑΚ, ΠΟΛΕΜΟΣ, ΑΓΑΠΗ, ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΤΡΕΛΑ/IRAQ, WAR, LOVE, GOD AND MADNESS/IRAQ, WAR, LOVE, GOD AND MADNESS, Mohamed AL-DARADJI, United Kingdom, Iraq, Netherlands, Palestine, 2008, 72’
• ΟΝΕΙΡΑ/AHLAAM/DREAMS, Mohamed AL-DARADJI, Iraq, United Kingdom, Netherlands, 2005, 110’
Spotlight Βέρνερ Σρέτερ
• ΕΝΑ ΠΟΡΤΡΕΤΟ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΛΑΣ/MARIA CALLAS PORTRAET/MARIA CALLAS PORTRAIT, West Germany, 1968, 17’
• Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΑΛΙΜΠΡΑΝ/DER TOD DER MARIA MALIBRAN/THE DEATH OF MARIA MALIBRAN, West Germany, 1972, 105’
• ΠΑΛΕΡΜΟ Η' ΒΟΛΦΣΜΠΟΥΡΓΚ/PALERMO ODER WOLFSBURG/PALERMO OR WOLFSBURG, West Germany, Switzerland, 1980, 180’
ΝΕΑΝΙΚΗ ΟΘΟΝΗ
• Program 1, 66’
• Program 2, 83’
• Program 3, 83’
Previously on Movies for the Masses: Νύχτες Πρεμιέρας 2010: Τα βραβεία