European Film Awards 2010: Οι νικητές
Σε μια απ’ αυτές τις αξιαγάπητες συμπτώσεις της μοίρας, το Σαββατοκύριακο που ο Δημήτρης Εϊπίδης εγκαινίαζε τη μάχη του με τα θηρία του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, έδωσε τα βραβεία της κι η Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου, που καθίζει στο ΔΣ της, την πρώην διευθύντρια του οργανισμού του βορά, κα Δέσποινα Μουζάκη. Λεπτή ειρωνεία του τυχαίου, που κρύβει πίσω της σκίες πολιτικής τόσο ζουμερές αν τις τραβήξεις, όσο και το σενάριο της ταινίας που θριάμβευσε το βράδυ του Σαββάτου στο παγωμένο Τάλιν της Εσθονίας, και δεν ήταν άλλη από τον The Ghost Writer του Roman Polanski, που ανάμεσα στα έξι βραβεία του, πήρε κι αυτά της ταινίας και της καλύτερης σκηνοθεσίας.
Στην πρώτη του σπουδαία ταινία απ’ την εποχή του Πιανίστα (2002), το σώμα των σχεδόν 2μιση χιλιάδων εκλεκτόρων βρήκε την ευκαιρία να δώσει στον Roman Polanski το πρώτο του πραγματικό βραβείο της Ακαδημίας, μετά την τιμητική βράβευση για την συνεισφορά του το 2006, τις υποψηφιότητές του με τον Oliver Twist (2005) και τον Πιανίστα (2002), και το βραβείο επιτεύγματος με το The Ninth Gate (1999). Ο Polanski, μοιράστηκε με τον Robert Harris και το βραβείο σεναρίου, ενώ ο Ewan McGregor με την ερμηνεία του, ο Alexandre Desplat με τη μουσική του κι ο Albrecht Conrad με το production design του, μάζεψαν τα υπόλοιπα αγαλματάκια, μιας ταινίας που θα μπορούσες να πεις ότι ενίσχυσε κάπως και το γόητρό της για μια άλλη Ακαδημία, κάνα 12ωρο πτήσης πιο τα Δυτικά.
Ο μόνος άλλος ισχυρός αντίπαλος, το Des Hommes et des Dieux του Xavier Beauvois, έμεινε με άδεια χέρια, όπως έγινε και με το ήδη οσκαρούχο El Secreto de sus Ojos (2009), που στην πραγματικότητα έπαιζαν δυνατά (και βέβαια, πολύ πιο ευρωπαϊκά), μονάχα στις κατηγορίες που πρώτευσε ο The Ghost Writer. Ελλείψει κεντρικών γυναικείων ερμηνειών στους διεκδικητές της βασικής πεντάδας (που συμπλήρωναν τα Soul Kitchen (2009), Lebanon (2009) και Bal), η Γαλλίδα Sylvie Testud ξεχώρισε για τη δουλειά της στο Lourdes, ενώ για να μην ξεχνάμε το πάθος των Ευρωπαίων κινηματογραφιστών για εύρος σε διάρκεια, το βραβείο μοντάζ απονεμήθηκε στους Luc Barnier και Marion Monnier για τη δουλειά τους στο τηλεοπτικής παραγωγής και ντεμπουταρισμένο στις Κάνες, εξάωρο βιογραφικό έπος του Olivier Assayas, Carlos. Για την ευλύγιστη δουλειά του μέσα στα αποπνεικτικά σπλάχνα του τανκ που περικλείει πρακτικά όλη τη δράση του Lebanon, κέρδισε το βραβείο φωτογραφίας ο Glora Bejach, σε μια βραδιά που ξεχώρισε ακόμη το L'illusionniste ως καλύτερη animated παραγωγή της χρονιάς, και το Nostalgia for the Light που καταπιάνεται με την παραδοξότητα της ανάπτυξης της αστροφυσικής, δίπλα στα χωράφια με τα πτώματα του καθεστώτος του Pinochet, ξεχώρισε ως καλύτερο ντοκιμαντέρ. Το Mr Nobody, υποψήφιο πέρσι για Χρυσό Λιοντάρι, έφυγε απ’ την τελετή με το βραβείο κοινού.